پیگیری سازمان بازرسی از خودروسازان برای تحویل خودروهای کف کارخانه
به گزارش خبرگزاری میزان، معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور همراه بازرس کل امور صمت و هیئت بازرسی ذیربط صبح روز جمعه از گروههای خودروسازی ایران خودرو و سایپا بازدید کرد و پیگیر روند تجاریسازی و تکمیل خودروهای ناقص و کف کارخانه شد.
معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه ۲۹ شهریورماه در سازمان بازرسی کل کشور جلسهای با خودروسازان درخصوص جمعآوری خودروهای کف برگزار شد که خودروسازان در این زمینه اعلام آمادگی کردند، گفت: در بازدید انجام شده، مدیرعامل ایرانخودرو گزارش داد همزمان با افزایش تیراژ تولید، ۳۳ هزار دستگاه خودرو را تجاریسازی کردهاند که در حدود سه هزار دستگاه آن مربوط به خودروهای کف کارخانه بوده است و مدیرعامل سایپا نیز وعده داد تعداد خودروهای کف تا ۱۵ آبان از ۵۰ هزار دستگاه به ۱۰ هزار دستگاه کاهش یابد.
غلامعباس ترکی با تاکید بر اینکه خودروسازان باید ضمن ارتقاء کمی و کیفی محصولات، به سمت طراحی و تولید پلتفرم مشترک برای کاهش قیمت تمام شده محصول گام بردارند، افزود: مشکلات فعلی خودروسازان مانند خودروهای دارای کسری قطعه، با همدلی زنجیره تامین و جهادگران عرصه تولید حل خواهد شد، اما انتظار تغییرات بنیادی و ارتقاء کمی و کیفی در تولید محصول را داریم تا خودروسازان بتوانند پاسخگوی نیاز مشتریان باشند.
ترکی با اشاره به بازدید از خطوط تولید خودروسازان بیان داشت: خودروهای بسیاری به دلیل نبود یک یا سه قطعه الکترونیکی و هایتک که ناشی از تحریم و مشکلات موجود در مسیر خرید قطعات است، در پارکینگ مانده که با حمایت مسئولان ذیربط و تامین قطعات، تجاریسازی و تحویل مشتریان خواهد شد.
وی تاکید کرد: سازمان بازرسی کل کشور به عنوان مرجع ناظر که نظارتهای تخصصی انجام میدهد، برای رفع گلوگاه و موانع برای جهش تولید در کنار خودروسازان قرار دارد.
معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور، خاطرنشان کرد: سازمان با برگزاری نشستهای تخصصی با مدیران و مسئولان دستگاهها به دنبال این امر است که میزان خودروهای ناقص در پارکینگ خودروسازان کاهش یافته و مردم سریعتر به خودروهای ثبتنامی خود دسترسی پیدا کنند.
بازرسکل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور نیز گفت: خودروسازان میتوانند قطعات مورد نیاز خود را به شرط اینکه ظرفیتی برای ساخت در سامانه توان ایران درج نشده باشد، با ثبت سفارش و صرفه و صلاح نیاز خود را تأمین کنند.
اشکان میرمحمدی با بیان اینکه در تأمین برخی قطعات خاص، انحصار شکل گرفته افزود: وزارت صمت باید با تأسیس نهاد تنظیمگری در اینباره ورود کند و قابلیت دسترسی به قطعات خاص از جمله قطعات تک و الکترونیکی را برای متقاضیان فراهم کند.
میرمحمدی ادامه داد: خودروسازان اگر برای تأمین قطعات از تامینکنندگانی که بعضا سهام دولتی نیز دارند و امکان نظارت بر ایشان میسر است و یا در ارتباط با تأمین مالی، با مشکلاتی مواجه هستند، موضوع را به بازرسی کل کشور منعکس نمایند تا با ورود به مسئله اجحافی در حق صنعت خودروسازی صورت نگیرد.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده خودروسازان برای کاهش قیمت تمام شده، گفت: این اقدامات کافی نیست ضمن اینکه خودروسازان باید با فروش املاک مازاد و داراییهای غیر مولد خود هم در تأمین مالی و هم کاهش قیمت تمام شده محصول اهتمام لازم معمول نمایند.