kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۷۶۶
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۱
باقری در دیدار معاون اتحادیه اروپا:

ایران برای مذاکرات جدی آماده است /مذاکره‌ای که نتیجه آن توافق عملی باشد و نه توافق کاغذی

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: ایران همواره ثابت کرده که یک بازیگر مسئول در عرصه بین‌المللی است، در حالی که رفتار طرف مقابل نشان می‌دهد که با مسئولیت‌پذیری فاصله معناداری دارد.


انریکه مورا، معاون سرویس‌ اقدام اتحادیه اروپا که پنجشنبه هفته گذشته برای رایزنی درباره روابط دوجانبه، موضوعات منطقه‌ای از جمله تحولات در افغانستان و یمن و نیز مذاکرات برای لغو تحریم‌های ظالمانه به تهران سفر کرده بود با علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان در این ملاقات، با تأکید بر اینکه ایران همواره ثابت کرده که یک بازیگر مسئول در عرصه بین‌المللی است، در حالی که رفتار طرف مقابل نشان می‌دهد که با مسئولیت‌پذیری فاصله معناداری دارد، تصریح کرد: هر طرف که مسئولیت‌پذیری بیشتری از خود نشان دهد، به میز مذاکره نزدیک‌تر است.
باقری با‌ اشاره به اینکه برای ایران دستیابی به نتایج ملموس موضوعیت دارد، تصریح کرد: ایران برای مذاکرات جدی که نتیجه آن توافق عملی و نه توافق کاغذی باشد، همواره آماده است.
‌تردید جدی درباره اراده آمریکا برای انجام تعهدات
وی با‌ اشاره به این موضوع که ‌تردید جدی در مورد اراده واقعی آمریکا برای انجام تعهداتش وجود دارد، از بی‌عملی طرف‌های اروپایی در اجرای تعهدات خود ذیل برجام انتقاد و بر ضرورت مسئولیت‌پذیری آنها تأکید کرد.
انریکه مورا نیز ضمن تشریح مسئولیت خود به‌عنوان هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا، بر آمادگی خود به منظور همکاری با کشورمان و سایر طرف‌ها در جهت ادامه مذاکرات برای دستیابی به نتیجه‌ای که مورد پذیرش همه طرف‌ها باشد، تأکید کرد.
در این دیدار همچنین درخصوص روابط کشورمان و اتحادیه اروپایی، بر ارتقای روابط فیمابین تأکید شد و قرار شد در گفت‌وگوهای آتی در بروکسل، سرفصل‌ها و زمینه‌های عملی گسترش روابط مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گیرد.
باقری همچنین در حوزه مسائل و موضوعات مهم منطقه از جمله تحولات افغانستان نیز ضرورت مسئولیت‌پذیری اتحادیه اروپایی خصوصاً در ارتباط با وضعیت انسانی مردم افغانستان از جمله وضعیت بی‌جاشدگان و آوارگان را مورد تأکید قرار داد.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه درخصوص شرایط غم‌انگیز مردم و زنان و کودکان در یمن نیز با توجه به محاصره چند ساله این کشور، خواستار توجه جدی اتحادیه اروپا و عمل به وظایف خود برای پایان دادن به این‌تراژدی انسانی شد.
لازم به ذکر است که وزرای خارجه ایران و روسیه در گفت‌وگویی تلفنی درباره مذاکرات «علی باقری» و «انریکه مورا» به رایزنی پرداختند و امیرعبداللهیان این گفت‌وگوها را مثبت خواند و لاوروف از آن استقبال کرد.
گستاخی مقام‌های غربی
بعد از تهدیدهای پوشالی آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا درباره عدم بازگشت ایران به گفت‌وگوهای وین، دیگر مقام‌های آمریکایی نیز این ادعاها را تکرار کردند.
این مقام‌های آمریکایی که نامشان فاش نشد، به رویترز گفتند ‌ترجیح واشنگتن هنوز این است که همه طرف‌ها مخصوصاًً ایران به اجرای تعهدات برجامی و پایبندی به توافق هسته‌ای بازگردند.
در همین رابطه یک دیپلمات غربی در روزهای گذشته گفت آمریکا و متحدانش گمان می‌کردند سریع‌ترین زمانی که ممکن بود مذاکرات وین
از سر گرفته شود، اوایل اکتبر بود که چنین اتفاقی نیفتاد.
به نوشته رویترز، یکی از دیپلمات‌های‌تروئیکای اروپایی نیز با‌ اشاره به تسریع غنی‌سازی اورانیوم در ایران تا درجه خلوص بیشتر، اظهار داشت: وضعیت هسته‌ای [ایران] به‌طور مداوم و جدی بدتر شده است.
این دیپلمات که نامش فاش نشد درباره سفر «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران نیز گفت: از نظر ‌تروئیکای اروپایی، این سفر یک امر معمولی و عادی نیست بلکه یک دیدار در (شرایط) بحران عمیق در برجام است.
پیش از این نیز بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا تهدید کرده بود چنانچه ایران در پرونده مذاکرات هسته‌ای تغییر مسیر ندهد واشنگتن آماده توسل به گزینه‌های دیگر است.
همچنین وزارت خارجه فرانسه در ادامه اتهام‌زنی‌های بی‌اساس، ضمن درخواست از تهران برای همکاری کامل با آژانس اتمی، گفت: ایران باید تمام اقدامات ناقض توافق هسته‌ای را متوقف کند.
این در حالی است که فرانسه به‌عنوان یکی از اعضای برجام به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکرده است.
لازم به ذکر است که میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین از احتمال تداوم مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ایران در آینده نزدیک خبر داد.
آژانس شریک جدی
حرفه‌ای و بی‌طرف است؟!
کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین در حساب کاربری خود در توئیتر، نوشت: عضویت در پیمان عدم‌اشاعه و اجرای کامل پادمان‌های آژانس چه سودی دارد؟ چگونه می‌توان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌را یک شریک جدی، حرفه‌ای و بی‌طرف دید در حالی که اجرای نظام پادمان‌های خود را به‌طور مساوی و عادلانه برای همه اعضایش دنبال نمی‌کند؟
غریب‌آبادی تأکید کرد: سکوت و غفلت درباره برنامه هسته‌ای اسرائیل به اعضای پیمان عدم ‌اشاعه این پیام منفی را می‌دهد که عضویت برابر است با پذیرش نظارت‌های شدید، در حالی که بیرون ماندن از پیمان به معنای رهایی از هرگونه تعهد و انتقاد و حتی دریافت پاداش است؟!
ایران در حال نهایی‌کردن ‌ترکیب تیم مذاکره‌کننده
نشریه «وال‌استریت ژورنال» به نقل از منابع مطلع با بیان اینکه ‌ترکیب تیم مذاکره‌کننده ایرانی در مرحله نهایی جمع‌بندی قرار دارد، گفت تهران به معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اطمینان داده که به وین باز می‌گردد.
بر اساس این گفته‌ها، ایران به مورا گفته که هنوز در حال نهایی‌کردن گام‌ها برای تکمیل تیم مذاکره‌کننده (جهت احیای توافق هسته‌ای) است اما با این حال تهران تأکید کرده تصمیم برای بازگشت به وین قطعی است.
این دیپلمات اروپایی به وال‌استریت ژورنال گفت: آنها (ایران) قاطعانه مصمم هستند که به وین برگردند و مذاکرات را تکمیل کنند.
وال‌استریت ژورنال در ادامه به نقل از این منبع مطلع نوشت: گفت‌وگوهایی که قرار است اواخر ماه اکتبر در بروکسل برگزار شود، فقط بین ایران و اروپا خواهد بود. ایران گفت‌وگوهای دوجانبه دیگری نیز خواهد داشت. ایده پشت این طرح این‌گونه است که دو طرف تمام متن‌های موجود روی میز در وین را بررسی کنند و سؤالات مختلفی که تیم جدید ایران خواهد داشت را توضیح دهند.
همچنین پایگاه نشنال گزارش داده ایران و کشورهای اتحادیه اروپا بر سر زمان آغاز مذاکرات وین درخصوص برجام اختلاف‌نظر دارند.
به گزارش فارس، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا پنجشنبه هفته گذشته در واشنگتن میزبان «فیصل بن‌فرحان»، وزیر امور خارجه عربستان سعودی بود. پایگاه نشنال گزارش داده وزیران خارجه دو کشور دراین دیدار درخصوص طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله ایران و جنگ یمن بحث و تبادل‌نظر کردند.