kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۷۴۸
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۱
گزارش خبری تحلیلی کیهان

«فتنه خبیثه» برای جنگ‌افروزی در لبنان

 


سرویس خارجی-
لبنان در پنج‌شنبه‌ای که گذشت شاهد تظاهراتی مسالمت‌آمیز علیه قاضی پرونده انفجار بیروت بود که با تیراندازی به معترضین و کشتار حدود 7 تن و زخمی شدن 60 نفر فتنه‌ای روی داد که به شلیک راکت نیز رسید. جنبش‌های حزب‌الله و امل با نامیدن این فاجعه به «فتنه خبیثه»، جریان غربگرا به رهبری «سمیر جعجع» را مسئول این جنایت معرفی کردند که «قصد به راه‌انداختن جنگ داخلی» را دارد.
بیروت، پایتخت لبنان، پنجشنبه خود را آرام آغاز کرده بود اما خیلی زود آرامش به طوفانی خونبار بدل شد؛ اما چرا؟ سیاسی عمل کردن «طارق بیطار» بازپرس قضایی لبنان در پرونده انفجار بندر بیروت، صدای بسیاری را در این کشور درآورده و معترضان می‌گویند وی بنا به دستورات خارجی دنبال هدف گرفتن گروهی خاص در ماجرای انفجار بزرگ بیروت است. لبنانی‌های معترض به عملکرد بازپرس پرونده انفجار بیروت در منطقه «الطیونه» بیروت به سمت دادگستری در حال حرکت بودند که ناگهان تیراندازی‌ به سمت آنها شروع شد.
بر اساس گزارش رسانه‌های لبنانی تک‌تیراندازان که بر روی پشت‌بام‌ها کمین کرده بودند، سر مردم را هدف گرفته و شروع به تیراندازی می‌کردند. این شروع درگیری بود، درگیری‌ای که توسعه پیدا کرد و مناطق «عین الرمانه» (با اکثریت مسیحی نشین») و «شیاح» (با اکثریت شیعه‌نشین) را در بر گرفت. درگیری‌ها حتی به شلیک راکت‌های بی-7 کشید.
برخی از شهادت 6 تن و برخی نیز از شهادت 7 نفر در این درگیری‌ها خبر داده‌اند. از جمله کسانی که قربانی این جنایت شدند، زن لبنانی «مریم محمد فرحات» بود که در خانه‌اش هدف گلوله قرار گرفت. این زن تقریباً جوان مادر پنج بود که مظلومانه به شهادت رسید. این کشتارها منجر به اعلام عزای عمومی در لبنان شد.
بیانیه ارتش لبنان
ارتش لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرده که تظاهرات‌کنندگان حین حرکت به سوی کاخ دادگستری هدف حمله قرار گرفته‌اند. در ادامه بیانیه آمده که ارتش به سرعت منطقه «الطیونه» را محاصره کرد و در ورودهای شهر و محله‌ها مستقر شد. ارتش لبنان حتی هشدار داده بود که به سوی هر فرد مسلحی که در جاده‌ها رویت شود، تیراندازی خواهد کرد. فرماندهی ارتش لبنان از غیرنظامیان خواسته بود که هر چه سریعتر از خیابان‌ها خارج شوند. در پی این وقایع‌تانک‌های ارتش در خیابان‌های بیروت مستقر شدند.
ارتش لبنان تأکید کرده که مناطق مختلفی را برای یافتن عاملان تیراندازی‌های امروز تفتیش کرده است. شبکه خبری الجزیره نیز ضمن نقل این بیانیه گزارش داده که در جریان این بازجویی‌ها، 9 نفر بازداشت شده‌اند که یک نفر از آنان سوری است.
عاملانِ «فتنه خبیث»
حزب‌الله و جنبش امل، بعد از ظهر روز پنجشنبه، بیانیه‌ای در ارتباط با عاملان حمله به تظاهرات‌کنندگان لبنانی صادر کردند. در این بیانیه، همه به آرامش و عدم کشیده شدن به «فتنه خبیثه» فراخوانده شده‌اند. یه گزارش فارس، حزب‌الله و امل اعلام کرده‌اند: «تعرض مسلحانه علیه اعتراض مسالمت‌آمیز را گروه‌هایی وابسته به حزب «القوات اللبنانیه» (به ریاست سمیر جعجع) انجام داده‌اند. این گروه‌ها در محله‌های مجاور و بر بام ساختمان‌ها مستقر شدند و تیراندازی مستقیم را آغاز کردند.»
شیخ «احمد قبلان» مفتی جعفری لبنان هم گفته، هر خون، فتنه، بر هم زدن آرامش داخلی و هرج و مرج امنیتی که امروز رخ داد یا رخ خواهد داد به گردن سفارت آمریکا و «طارق بیطار» بازپرس پرونده انفجار بندر بیروت است، شخصی که باید کنار گذاشته شده و مورد بازجویی قرار گیرد...فتنه با قاضی بیطار آغاز شد و وی فورا باید برکنار شود.
مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان اما در واکنش به تیراندازی افراد مسلح در بیروت با انتشار بیانیه‌ای این جنایت را محکوم کرده و گفته این جنایت تلاش برای ایجاد فتنه است تا لبنان گرفتار هرج‌ومرج و ناآرامی‌شود و باید با درایت و خویشتن‌داری آن را در نطفه خفه کرد. این مجلس با بیان اینکه موضعش نسبت به پرونده بیروت ثابت است، از دولت لبنان و دستگاه‌های قضایی خواست که برای مقابله با این فتنه‌ دست به کار شوند؛ فتنه‌ای که تصمیم سیاسی‌کاری شده بازپرس باعث آن است.
«امیل لحود» رئیس‌جمهور پیشین لبنان هم در واکنش به این حوادث گفته که دستگاه قضا باید عاملان تیراندازی امروز را بازخواست کند: «مغز متفکر واقعی این حوادث، دشمنان خارجی و داخلی مقاومت هستند... و هر چه در لبنان رخ می‌دهد، دارای یک بعد اصلی است و آن، تضعیف مقاومت به هر نحوی است.» وی در پایان درباره هدف این مزدوران گفت که این افراد در تلاش هستند لبنان را تخریب کنند و جنگ داخلی را به آن بکشانند تا این کشور و مقاومتش را در هم شکنند و تضعیف کرده و کاری کنند که به شروط اسرائیل تن دهد.
حمایت آمریکا از فتنه گران
موضع آمریکا به صورت «برهان خلف» نیز می‌تواند پرتوی بر واقعیت این جنایت بیاندازد. «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پنجشنبه شب در واکنش به این حوادث بدون توجه به اینکه جنایت‌کار و قربانیِ ماجرا کیست، اتهامات همیشگی واشنگتن علیه جنبش حزب‌الله لبنان را تکرار کرد: «تأکید می‌کنم که ما با ارعاب، تهدید و خشونت علیه نهاد قضایی هر کشوری مخالفیم و از استقلال قضایی در لبنان نیز حمایت می‌کنیم. قضات باید از تهدید و خشونت و ارعاب از جمله از سوی حزب‌الله در امان باشند»! روشن است وقتی آمریکا از استقلال قضایی و قاضی پرونده دفاع می‌کند در واقع از کسانی دفاع می‌کند که بر تظاهرکنندگان آتش گشودند، چرا که این معترضین تظاهرات کرده بودند تا از این قاضی و مستقل نبودنش شکایت کنند و کسانی که با آنان مخالف بودند (یعنی احیاناً حامیان این قاضیِ پرحاشیه) شلیک به این تظاهراتِ مسالمت‌آمیز را آغاز کردند (نه بالعکس).
باید افزود که «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان نیز در واکنش به حوادث بیروت گفت که استفاده مجدد از سلاح قابل پذیرش نیست و حکومت، آزادی بیان را تضمین خواهند کرد. شبکه خبری المیادین به نقل از عون گزارش داد، کشور لبنان دیگر تاب تحمل مشکلات خیابانی را ندارد و حل این مشکلات در نهادهای دولتی به ویژه هیئت دولت صورت خواهد گرفت.