kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۶۸۲
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۵

چراغ سبز گروسی به تروریست‌ها برای خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای ایران

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌مدعی شده است که وظیفه‌ای درخصوص خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای ایران ندارد. این اظهارنظر در حقیقت چراغ سبز به ‌تروریست‌ها جهت خرابکاری در تاسیسات ایران است.

 

سرویس سیاسی-

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌در مصاحبه با وبگاه «انرژی اینتلیجنس» درخصوص بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌در ایران گفت: «نقش ما در آنجا ضروری است و همیشه هم ضروری بوده است زیرا ما برنامه [هسته‌ای] را به‌طور کلی و فراتر از برجام مورد بازرسی قرار می‌دهیم. برجام یک نوع توافق بسیار خاص است و ما مأموریت پیدا کردیم تحت هر شرایطی، اقدامات خود را فراتر از بازرسی‌ها و فعالیت‌های عادی که در ایران  انجام می‌دادیم، (در ایران) افزایش دهیم. به‌دلیل وسعت برجام و به واسطه گستردگی برنامه هسته‌ای ایران، توافق شد و ایران موافقت کرد که آژانس بازرسی‌های بیشتری داشته باشد. ما ضامن یا هر آنچه تصمیم گرفته شود، هستیم. شاید این شیوه ساده‌ای برای توصیف کاری باشد که ما (در ایران) انجام می‌دهیم». گروسی سپس درخصوص وضع فعلی برجام توضیح داد: «این مسئله، همان‌طور که در توضیحات خود توصیف کردید، یک اقدام متقابل و چشم در برابر چشم است که متأسفانه از زمانی شروع شد که ایالات متحده از این توافق (برجام) خارج شد و ایران به تدریج، کاهش تعهداتش ذیل برجام را شروع کرد. پس از آن قطعاً دامنه دید و میزان بازرسی‌هایی که داریم، کاهش یافته است. بله این صحت دارد».
وی سپس ادامه داد: «از فوریه امسال (دومین ماه جاری میلادی)، من چند باری آن‌جا (ایران) رفتم و تلاش کردم تا حد امکان، فعالیت‌های نظارتی و راستی‌آزمایی را در کنار حداقل راستی‌آزمایی که در هر صورت همیشه داشته‌ایم، حفظ کنم. سعی کردم آن را حفظ کنم به طوری که اگر و زمانی که بازگشتی به برجام صورت گیرد، همان‌طور که بسیاری در سراسر جهان انتظار دارند، ما همچنان بتوانیم یک مخزن اطلاعاتی از تمامی آن چیزهایی باشیم که از زمان توقف اجرای پروتکل الحاقی یا دیگر اقدامات شفاف‌ساز اضافی که آنها رعایت می‌کردند و بسیار حائز اهمیت بود، در تمامی این تأسیسات رخ داده است». مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌درخصوص توافقات با ایران گفت: «از زمانی که آنها انجام این کارها (پروتکل الحاقی و اقدامات شفاف‌سازی بیشتر) را متوقف کردند، من در تلاش بوده‌ام تا به یک سری توافقات موقت (با ایران) برسم که به ما اجازه دهد که حتی در بین این محدودیت‌ها، به این اطلاعات (درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران در تأسیسات هسته‌ای) برسم.».
رویکرد قاطعانه دولت سیزدهم
در مواجهه با غرب و آژانس
گروسی اظهار داشت:«در حال حاضر این وضعیت شکننده شده است زیرا تغییر دولت (در ایران) صورت گرفته است و همان‌طور که می‌دانیم دولتی است که نظرات بسیار قاطعی درباره همکاری با غرب و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌(IAEA) دارد و عقاید آنها درباره برجام و همکاری با آژانس با چنین رویکردی که برخی تندروانه می‌خوانند، درآمیخته شده است. شما هرطور بخواهید می‌توانید آن را تعریف کنید اما من به‌عنوان مدیرکل هرگز رویکردهای کشورها را توصیف نمی‌کنم، فقط به آنها توجه می‌کنم و بر روی آنها کار می‌کنم بنابراین آنچه که من می‌بینم تمامی این محدودیت‌ است اما وظیفه دارم که هرگز دست از کار برندارم و ادامه دهم».
چراغ سبز به ‌تروریست‌ها
وی در ارتباط با تأثیر اقدامات خرابکارانه همچون ‌ترور دانشمندان هسته‌ای و خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای ایران بر تداوم فعالیت‌های آژانس گفت: «در وهله اول، من مدیرکل یک سازمان بین‌‌المللی هستم که با عدم‌اشاعه رو‌به‌رو است. همچنین، فردی با 40 سال سابقه کار در زمینه عدم‌اشاعه و در انجمن‌ها و بنیادهای مختلف بوده‌ام و من یک دیپلمات هستم بنابراین اعتقادی به استفاده از زور ندارم و استفاده از زور را محکوم می‌کنم». مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌افزود:«در حقیقت این من نیستم که چنین چیزی می‌گویم، کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌در قطعنامه‌هایی که چندین‌بار در گذشته تصویب کرده، به صراحت گفته است که هرگونه حمله به یک تأسیسات هسته‌ای چیزی است که باید محکوم شود. درخصوص این پرونده (خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای ایران)، من هیچ نقش تحقیقاتی و سیاسی ندارم من جایگاه خود را حفظ می‌کنم زیرا مسئولیت دارم. این وظیفه من نیست که یک تفسیر سیاسی درباره عاملان یک اقدام خرابکارانه ارائه دهم. من چنین توانایی را ندارم که تحقیقاتی انجام دهم و بدانم که چه اتفاقی احتمالاً افتاده است.» گروسی مدعی شده است که وظیفه‌ای درخصوص خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای ایران ندارد. این اظهارنظر در حقیقت چراغ سبز به ‌تروریست‌ها جهت خرابکاری در تاسیسات ایران است. مستندات متعدد حکایت از آن دارد که آژانس انرژی اتمی ‌مستقل نیست و برخلاف عدالت حکم می‌کند.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌هیچ‌گاه نسبت به فعالیت‌های غیرصلح‌آمیز رژیم صهیونیستی در حوزه هسته‌ای واکنشی نشان نداده و همچنین در مقابل اقدامات شرورانه و خرابکارانه این رژیم جنایتکار در ایران نیز سکوت کرده است. بر اساس قطعنامه‌های کنفرانس عمومی آژانس و مجمع عمومی سازمان ملل این نهاد ملزم است که هرگونه تجاوز و اقدام ‌تروریستی نسبت به تاسیسات هسته‌ای اعضا را محکوم کند. وظیفه‌ای که حداقل درخصوص اقدامات خرابکارانه و ‌تروریستی رژیم صهیونیستی علیه ایران بر زمین مانده است.
به گزارش ایرنا، در حالی که رژیم صهیونیستی تاکنون بارها عملیات خرابکارانه علیه تاسیسات هسته‌ای ایران انجام داده و چندین نفر از دانشمندان هسته‌ای کشورمان را به شهادت رسانده است، آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای تاکنون هیچ‌یک از این اقدامات را محکوم نکرده است. آخرین اقدام خرابکارانه رژیم‌ اشغالگر قدس در قبال برنامه هسته‌ای کشورمان حمله ‌تروریستی به مجتمع تسا در کرج بود. گزارش این حمله روز چهارشنبه، دوم تیرماه، منتشر شد. پس از این حمله ‌تروریستی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌بدون محکوم کردن این اقدام خواستار تعویض کارت حافظه دوربین‌های تاسیسات کرج شد و جمهوری اسلامی با این درخواست مخالفت کرد.‌ تروئیکای اروپایی نیز در بیانیه‌ای از ایران خواستند که فورا دسترسی به تاسیسات کرج را برای آژانس اتمی ‌مهیا کند و اجازه دهد دوربین‌ها تعویض شوند.
بی‌مسئولیتی و سیاسی‌کاری آژانس
رفتار آژانس در مورد اقدامات ‌تروریستی رژیم صهیونیستی مانند ‌ترور دانشمندان و خرابکاری در تاسیسات ایران نشان‌دهنده عدم مسئولیت‌پذیری و سیاسی‌کاری این نهاد بین‌المللی است. آژانس در این موارد به اعلام مواضع دیپلماتیک بسنده کرده و حتی این اقدامات ‌تروریستی را محکوم نکرده است.
متأسفانه بی‌عملی سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌در برخورد با اقدامات ‌تروریستی علیه تاسیسات صلح‌آمیز هسته‌ای، متجاوزان را به نقض اساسی‌ترین و بنیادی‌ترین اصول حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد تشویق کرده است.

اقدامات ‌تروریستی علیه تاسیسات هسته‌ای و دانشمندان ایران تاکنون با سکوت مجامع بین‌المللی به‌ویژه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌رو‌به‌رو شده، رویکردی که مقامات ایران بارها به آن اعتراض کرده‌اند.
اذعان مقام آمریکایی به پایبندی ایران به تعهدات
رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اذعان کرد که جمهوری اسلامی ایران تا زمانی که آمریکا از برجام خارج شد به مفاد این توافق پایبند بود.
مالی که در اندیشکده کارنگی صحبت می‌کرد درباره وضعیت مذاکرات احیای برجام گفت: نباید به اینجا می‌رسیدیم... تمام مواردی که ایران اکنون ناقض آن است همانهایی هستند که تا زمان خروج آمریکا از توافق آنها را رعایت می‌کرد.
پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای در حالی است که آمریکا از اولین روز اجرای برجام در دولت اوباما به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکرد. این بی‌عملی و عهدشکنی در دولت‌های ‌ترامپ و بایدن نیز ادامه پیدا کرد.
سفر انریکه مورا به تهران
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگاران درخصوص سفر «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران اظهار داشت: مطابق هماهنگی‌های صورت پذیرفته قبلی این سفر در روز پنجشنبه(امروز) انجام خواهد شد.
خطیب‌زاده افزود: این سفر در ادامه رایزنی‌های دو طرف درخصوص موضوعات مورد علاقه فیمابین از جمله روابط ایران و اتحادیه، افغانستان و برجام صورت می‌پذیرد. 
سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین اظهار داشت: رایزنی‌ها و تماس‌های دو طرف هیچگاه قطع نبوده و به‌صورت مستمر حول موضوعات مختلف در جریان است و این سفر نیز در همین چارچوب صورت می‌پذیرد.
همچنین علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه اعلام کرد با‌ اشاره به سفر معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: تبادل‌نظر درباره مسائل دوجانبه، منطقه‌ای از جمله افغانستان و نیز مذاکرات برای برداشتن تحریم‌های ظالمانه در دستورکار این سفر است.
در هفته‌های اخیر، مقام‌های دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بارها در مناسبات مختلف، دولت جدید ایران را متهم کرده‌اند که در حال اتلاف وقت است و تمایلی برای بازگشت به مذاکرات وین ندارد.
در همین رابطه جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید مدعی شد که همچنان به دیپلماسی برای تعامل با ایران پایبندیم.
وی که در کنفرانس خبری کاخ سفید صحبت می‌کرد، افزود: پنجره دیپلماسی برای تعامل با ایران برای همیشه باز نخواهد ماند.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در روزهای گذشته گفته بود: «فکر می‌کنم دولت بایدن تقریبا سه ماه اول شروع کار دولت خود توجهی به برجام نکرد. من به همکاران اروپایی‌ام گفتم که حالا آن زمان از آقای بایدن پرسیدید که چرا سه ماه است به مذاکره و برجام فکر نمی‌کنید؟ ما سال‌ها است که از منافع اقتصادی برجام هیچ استفاده‌ای نکرده‌ایم. اما با جدیت در حال بررسی و جمع‌بندی سیاست‌های خود در قبال مذاکرات وین هستیم. می‌توانم بگویم که جلسات فشرده‌ای داریم. پنجره دیپلماسی و مذاکره را باز نگه می‌داریم و به زودی به مذاکره بازمی‌گردیم.»
ناتوانی و بی‌عملی اروپا
مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به نمایندگی از ایران در نشست عالی‌رتبه بزرگداشت شصتمین سالگرد اولین کنفرانس جنبش عدم تعهد در بلگراد شرکت کرده بود، با بیان این‌که تعهد جدی خود نسبت به گفت‌وگو و دیپلماسی را به نمایش گذاشته‌ایم، به ناتوانی اروپا در تحقق امتیازات اقتصادی ناچیز وعده داده شده به مردم ایران و تردید دولت بایدن در کنار گذاشتن سیاست فشار حداکثری‌ اشاره کرد.
به گزارش فارس، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در دیدار با مشاور امنیت ملی آمریکا در واشنگتن گفت که با وی درباره جایگزین توافق هسته‌ای ایران (موسوم به برجام) رایزنی کرده است.