kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۶۷۸
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۴

رئیسی برای حضور در میان مردم تبختر قبلی‌ها را ندارد(خبر ویژه)

یک روزنامه اصلاح‌طلب می‌گوید آقای رئیسی برخلاف رؤسای جمهور قبلی در تبختر و خودبزرگ‌بینی و نرفتن به میان مردم را ندارد.


نویسنده روزنامه اعتماد در یادداشتی با وجود اینکه می‌گوید به رئیسی رأی نداده، به سفرهای استانی پرداخت و نوشت: شخصا مدافع حضور راحت و خودماني روساي جمهوري در ميان مردم بوده و انصافا از تبختر و خودبزرگ‌بيني برخي از گذشتگان در اين زمينه شاكي هستم. البته با اقدامات نمايشي با پول ملت براي كسب محبوبيت و پايگاه اجتماعي و راه‌انداختن كارناوال ماشين و مردم و تعطيل كردن فعاليت‌هاي عادي استان‌ها و امتياز دادن به استاندارها براساس ميزان جمعيتي كه در مراسم استقبال جمع كرده‌اند و... بيشتر مخالفم و خدا را شكر كه جناب رئيسي تاكنون سفرهاي استاني خودش را از اين دو بعد خوب مديريت كرده است. همين كه مردم براي شنيدن سخنراني رئيس‌جمهوري بسيج دلخواه يا اجباري نمي‌شوند و ساعتها وقت آنان گرفته نمي‌شود و ادارات و مدارس تعطيل نشده و ميليون‌ها تومان از ثروت ملي براي برگزاري اين‌گونه نمايش‌هاي سياسي به هدر نمي‌رود، اقدام خوبي است كه بايد مورد تقدير قرار بگيرد.
اعتماد با اذعان تلویحی به سوء‌مدیریت دولت قبل در استان‌های مختلف می‌افزاید: در استان‌ها كوهي از مشكلات روي هم تلنبار شده و هزاران مطالبه درست و نادرست از سوي مردم مطرح مي‌شود. صدها پروژه ناتمام و صدها واحد اقتصادي ورشكسته در هر استاني وجود دارد كه نيازمند تزريق پول است. هزاران جوان بيكار در هر استاني منتظرند تا دست‌شان به يك مسئول حكومتي برسد كه تقاضاي كار كرده و نامه معرفي براي اشتغال دريافت كنند. هزاران نفر هم خواستار دريافت وامي ارزان و با سود كم هستند تا شايد خودشان بتوانند مشكل اشتغال خود را حل كنند. مسئولان بخش‌هاي مختلف هم هر كدام از روساي جمهوري انتظار دريافت اعتبار براي تكميل يا اجراي پروژه‌هاي مورد نظر را دارند. اعتصاب و دست از كار كشيدن و اعتراض كارگري هم در بسياري از جاها هست كه با آمدن رئيس‌جمهوري انتظار مداخله فوري و مستقيم او را براي حل شدن مسائل دارند. قطعا جناب رئيسي با اين فهرست بلند و بالاي مطالبات مردمي در همين چند سفر استاني خود بسيار آسان و سهل آشنا شده است ولي نكته مهم اين است كه براي جواب دادن به اين مطالبات نمي‌توان به همين آساني اقدام كرد. اگر بودجه و پول نباشد هيچ فرقي ميان دولت‌ها نيست. اگر پول بود اكثر آن پروژه‌هاي ناتمام به اتمام مي‌رسيدند و تعطيلي
80 درصدي شهرك‌هاي صنعتي را شاهد نبوديم و بيكاري عجيب و غريب استان‌ها شكل نمي‌گرفت. فاصله ميان وضع موجود با وضع مطلوب را با مديريت درست مي‌توان طي كرد اما اين كار بدون امكانات ميسر نيست. دولت رئيسي در مقام برخورد سنجيده با مسائل استان‌ها بايد به محدوديت منابع مادي دولت توجه تام كند و بيش از توان موجود، انتظارات را دامن نزند.
نویسنده توضیح نداده اولاً چرا وعده رونق اقتصاد کشور و سرازیر کردن
150 تا 200 میلیارد درآمد به کشور در دولت سابق، به اینجا ختم شده که نه تنها پولی نیست بلکه حتی کسری بودجه 500 هزار میلیارد تومانی به یادگار مانده است؟ ثانیاً اگر واقعاً پولی نبود و خزانه خالی بود، فسادها و ریخت و پاش‌ها و رانت‌های چند صد هزار میلیارد تومانی (در قالب واگذاری کارخانه‌ها، حراج ارزی و...) چگونه اتفاق افتاد؟ ثالثاً همه چیز بند پول و بودجه نیست. از جمله رفتن میان مردم و تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و اهل فن که اغلب سالهاست در حسرت جلسه با برخی مدیران دولتی و دادن پیشنهادها و راهکارها و گفتن موانع قابل برطرف، مانده‌اند.