kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۶۶۷
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۲
آخرین گزارش‌ها

تغییر نتایج انتخابات عراق /تعداد کرسی‌های مقاومت و «دولت قانون» افزایش یافت

کمیساریای عالی انتخابات عراق پس از شمرده شدن دستیِ آرا در اعلام مجدد خود برخی نتایج را تغییر داده است؛ به این گونه ائتلاف‌های الفتح (از گروه‌های مقاومت) و دولهًْ القانون هر کدام 6 کرسی بیشتر کسب کرده‌اند و 3 کرسی از جریان جریان صدر کم شده است.

 

سرویس خارجی-

کمیساریای عالی انتخابات عراق نتیجه انتخابات این کشور پس از شمارش دستی آرا در پنج استان را اعلام کرد و تغییراتی در این باره نسبت به نتایج اولیه دیده می‌شود که این تغییرات ممکن است ظرف چند روز آینده تا زمان رسمی و نهایی اعلام نتایج ادامه پیدا کند. به گزارش «صابرین نیوز»، تغییرات اعلام شده توسط کمیساریای عالی انتخابات عراق به شرح زیر است:
تعداد کرسی‌هایی که ائتلاف السائرون به رهبری «مقتدی صدر» به دست آورد از ۷۳ کرسی به ۷۰ کرسی کاهش یافت؛ تعداد کرسی ائتلاف دولهًْ القانون به رهبری «نوری المالکی» از ۳۴ کرسی به ۴۰ کرسی افزایش یافت؛ تعداد کرسی ائتلاف الفتح به رهبری «هادی العامری» از ۱۴ کرسی به ۲۰ کرسی افزایش یافت؛ تعداد کرسی ائتلاف امتداد از ۹ کرسی به ۱۲ کرسی رسید؛ تعداد کرسی تحالف قوی الدولهًْ از ۴ کرسی به ۳ کرسی کاهش یافت. اینگونه به کرسی‌های جبهه مقاومت افزوده شده و تعداد کرسی‌های ائتلاف شیعه دیگر، دولهًْ القانون، نیز افزایش یافته است. حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری «مسعود بارزانی» نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که تعداد کرسی‌های این حزب به 34 کرسی رسیده است.
براساس نتایج اولیه، این حزب 32 کرسی از 329 کرسی پارلمان عراق را از آن خود کرده بود. «جلیل عدنان» رئیس‌کمیساریای عالی انتخابات عراق سه شنبه در نشستی خبری اعلام کرده بود که نتایج نهایی انتخابات پس از رسیدگی به تجدیدنظرها و تأیید شورای عالی قضایی اعلام می‌شود. فارس، عدنان با اشاره به اینکه آرای سه هزار و یکصد حوزه انتخابیه در مرکز ملی بغداد به صورت دستی شمارش می‌شود، گفته بود: هنوز شصت هزار رای یعنی شش درصد آرا، مربوط به حوزه‌هایی از استان‌های مختلف شمارش نشده است. عدنان افزود که از کسانی که نتایج را با آرای خود مغایر می‌دانند، می‌خواهیم که درخواست تجدیدنظر بدهند. خبرگزاری رسمی عراق (واع) روز چهارشنبه به نقل از کمیساریای عالی انتخابات عراق گزارش داد که قرار است از بین بیش از 3600 حوزه انتخاباتی، 140 حوزه بازشماری شود. از دیروز شمارش آراء حوزه‌های «الکرخ» و «الرصافه» آغاز شد و فرآیند شمارش دستی آرا تا یک هفته دیگر تمام خواهد شد.
واکنش‌ها
هیئت هماهنگی گروه‌های مقاومت عراق در واکنش به نتایج اولیه انتخابات پارلمانی این کشور، از «دستکاری در نتایج انتخابات» خبر داد. این نهاد با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد، با توجه به رخدادهای خطرناکی مانند دستکاری در نتایج انتخابات و بروز ادله‌های محکم مبنی بر ساختگی بودن آن، شکست و ناکارآمدی کمیساریای کنونی انتخابات مشخص است.«احمد الاسدی» سخنگوی ائتلاف الفتح عراق و از گروه‌های معترض به نتایج انتخابات این کشور تاکید کرد که این ائتلاف با توجه به آشفتگی موجود در اعلام نتایج انتخابات، از آرای طرفداران خود نمی‌گذرد. او گفت: «ما شواهدی داریم که ثابت می‌کند هنوز تعداد زیادی رای داریم که ما را برنده می‌کند و هواداران ما حق دارند نارضایتی و رد نتایج را بدون نقض قانون ابراز کنند.» البته او تأکید کرد: «ما به نتایج اعلام شده اعتراض کردیم؛ اما مخالفت ما با هیچ گروه سیاسی پیروز در این انتخابات نیست... ائتلاف الفتح مشکلی با جریان صدر یا غیر آن ندارد و نتایج نهایی، تعیین‌کننده است.»
ائتلاف العقد الوطنی به ریاست «فالح الفیاض» -رئیس‌حشد‌الشعبی- نیز روز چهارشنبه رسماً از کمیساریای عالی انتخابات عراق خواستار بازنگری در نتایج اولیه انتخابات شد. این ائتلاف دربیانیه‌ای ضمن ابراز تأسف از فرآیند شمارش آراء، تأکید کرد که در این انتخابات تخلفاتی صورت گرفته و حقوق شمار زیادی از نامزدها نیز ضایع شده است.
رسانه‌ها و منابع عراقی روز چهارشنبه گزارش دادند که گروهی از معترضان، در برابر ساختمان کمیساریای عالی انتخابات عراق در استان ذی قار دست به تظاهرات و اعتراض زده‌اند. صدها معترض به نتایج پنجمین انتخابات پارلمانی عراق در شهرستان «الخالص» استان دیاله، جاده کرکوک به بغداد را بستند.
از سوی دیگر، برخی منابع رسانه‌ای گزارش دادند که جریان صدر عراق (السائرون) خبر کم شدن کرسی‌های خود در اعلام مجدد آراء را تکذیب کرد. مقتدی صدر نیز در توئیتر با بیان اینکه بازشماری آرا نه تنها به ضرر ائتلاف اکثریت نبوده بلکه باعث افزایش شمار کرسی‌های این ائتلاف خواهد بود. به گزارش ایسنا، او همچنین از همه خواست تا خویشتنداری کنند و وطن‌پرستی خود را نشان دهند و از روش‌های قانونی در مورد اعتراضات انتخاباتی پیروی کنند و به اقداماتی که عواقب غیرقابل تصور دارد، متوسل نشوند. دفتر رسانه‌ای «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیرِ کم-و-بیش غرب‌گرایِ عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، الکاظمی از مقر فرماندهی مشترک بازدید کرد و در جریان روند اقدامات امنیتی اتخاذ شده برای حفاظت از مخازن کمیساریای عالی انتخابات و صندوق‌های رأی‌گیری قرار گرفت. الکاظمی به فرماندهان امنیتی دستور داد تا به ماموریت خود در حفاظت از صندوق‌های رأی گیری و مخازن کمیساریای عالی انتخابات و همچنین تامین امنیت کشور و شهروندان در برابر خطر تروریسم ادامه دهند.
حمله به خانه یکی از رهبران حشد‌الشعبی
خبر دیگر از عراق آن‌که شبکه روسیا الیوم گزارش داده، حشد‌الشعبی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که خانه یکی از رهبران این سازمان در شمال بغداد مورد حمله قرار گرفت. در این بیانیه آمده است که خانه سرهنگ «حقی اسماعیل امین» (ابو اکبر الخالدی) فرمانده تیپ ۳۳ این تشکیلات هدف یک بمب صوتی قرار گرفت. حشد شعبی همچنین اعلام کرد که این تجاوز منجر به مجروح شدن جزئی دو تن از اعضای خانواده وی شد که برای مداوا به بیمارستان منتقل شدند.