kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۶۶۴
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۲

شهر «الجبوبه» یمن واقع در جنوب «مأرب» آزاد شد



یک پایگاه خبری یمنی گزارش داد که نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی موفق شدند کنترل شهر مهم و راهبردی «الجوبه» در استان مأرب را به دست بگیرند.
ارتش و کمیته‌های مردمی یمن همچنان در حال پیشروی در استان راهبردی مأرب هستند. پایگاه خبری «البوابه الاخباریه الیمنیه» گزارش داد که نیروهای دولتی یمن موفق شدند کنترل شهر مهم و راهبردی «الجوبه» در استان مأرب را به دست بگیرند.
این پایگاه خبر داد که ارتش یمن بر مرکز این شهر و مناطق اطراف آن مسلط شده است و مزدوران دولت مستعفی یمن و حزب «الاصلاح» -وابسته به ریاض- هم در حال فرار هستند. به گزارش این پایگاه، تصاویری از حضور نیروهای ارتش یمن در مرکز الجوبه منتشر شده است. با آزاد‌سازی الجوبه، مسیر جدیدی به سمت شهر مأرب باز شد تا محاصره مرکز این استان نفت‌خیز از سمت جنوب تکمیل شود.
این در حالی است که نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن صبح دیروز در ادامه پیشروی‌های خود در مأرب موفق شدند بر چند روستا در اطراف الجوبه مسلط شوند. از جمله روستاهایی که ارتش یمن کنترل آن را به دست گرفته، «الروضه» و «الخویر» هستند، روستای دوم در کنار کوه مهمی قرار دارد که پیشروی ارتش یمن در مناطق شرقی الجوبه نزدیک به مأرب را تضمین می‌کند. پیشروی نیروهای انصارالله در این منطقه پس از تسلط آنها بر
«جبل المغره» صورت گرفت. در ماه‌های گذشته نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن دور جدیدی از عملیات آزاد‌سازی استان و شهر مأرب را به عنوان قلب دولت مستعفی آغاز کرده و این بار از سمت جنوب و جنوب شرق در حال پیشروی به سمت شهر هستند.
در همین حال، سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن جزئیات جدیدی از عملیات موسوم به «فجر الانتصار» (فجر پیروزی) در استان مأرب ارائه کرد. به نوشته پایگاه خبری «المسیره»، وی افزود: «پس از موفقیت در عملیات «البأس الشدید» (عذاب سخت)، نیروهای مسلح، عملیات فجرالانتصار را برای آزاد‌سازی مناطق دیگر در استان مأرب آغاز کردند. طی حملات مبارزان یمنی
ــ خداوند حفظشان کندــ ده‌ها مقر دشمن سقوط کرد و کسانی که از این نبرد جان سالم به در بردند، پا به فرار گذاشتند.دستورالعمل نیروهای مسلح یمن این بود که به سوی مزدوران و خیانتکارانی که نبرد را ترک می‌کنند، شلیک نکنند.»
سرتیپ یحیی سریع تاکید کرد: «هر مزدوری که به ترک میدان نبرد، مبادرت ورزد، نیروهای مسلح ما به او فرصتی برای زنده ماندن می‌دهند و این دستورالعمل تا به امروز ادامه دارد. به لطف خداوند، نیروهای ما در عملیات فجر الانتصار، توانستند مساحتی که به 600 کیلومتر مربع می‌رسد، آزاد کنند.»
سخنگوی نیروهای مسلح یمن تاکید کرد که طی این عملیات مساحت جغرافیایی واقع در حد فاصل میان منطقه آزادشده طی عملیات «البأس الشدید» تا نزدیکی حومه مشرف بر شهر مأرب آزاد شد. در عملیات بأس الشدید، نیروهای مسلح یمن نزدیک به ۱۶۰۰ کیلومتر مربع از خاک یمن را از جمله دو بخش مدغل و مجزر در استان مارب را آزاد کردند. آزاد‌سازی پادگان ماس _ بزرگترین پادگانی که دشمن در سال‌های گذشته از آن استفاده می‌کرد_ نیز از نتایج این عملیات بود.
وی در ادامه تاکید کرد که نیروهای مسلح یمن از چند جهت در حومه شهر مأرب مستقرند و شماری از نیروها نیز از طرف شمال در سد مأرب حضور دارند. این نیروها عزم خود را برای آزادی سراسر اراضی جمهوری یمن و برقراری حاکمیت ملی در آن‌ و تحقق آزادی و استقلال جزم کرده‌اند. سرتیپ یحیی سریع تاکید کرد: «استقلال در کشور تنها با طرد نیروهای اشغالگر خارجی و پاک‌سازی سرزمینمان از لوث وجود متجاوزان و یاران آن‌ها، میسر می‌شود. طی این عملیات، ائتلاف متجاوز نیز ۹۴۸ حمله هوایی انجام داد و طی آن منازل شهروندان و جاده‌های سراسری را هدف قرار‌داد. اما تشدید حملات هوایی، قهرمانان مبارز ما را از ادامه ماموریت عملیاتی باز نداشت.» وی افزود که نیروهای مسلح یمن در پدافند هوایی موفق شدند ۱۱ هواپیمای جاسوسی دشمن را منهدم کنند و این اقدام نقش زیادی در ایجاد هراس در صفوف متجاوزان و کاهش بسیاری از حملات هوایی دشمن داشت. نیروی پدافند هوایی یمن دستاوردهای دیگری نیز داشت که انجام ۵۱۸ عملیات به منظور مسدود کردن پیشروی دشمن و اجبار آن به ترک مقرهایش از جمله آن‌ است. به گفته سخنگوی نیروهای مسلح یمن، یگان موشکی نیز در این عملیات ۶۸ عملیات انجام داده و طی آن مراکز، مقرها، پایگاه‌ها و پادگان‌های دشمن را هدف قرار‌داده است. از این میزان، ۴۹ عملیات در خاک اشغال شده یمن و ۱۹ عملیات در عمق خاک سعودی صورت گرفت. یگان پهپادی نیز ۲۴۵ عملیات در هر دو بخش انجام داد. به این ترتیب که ۱۷۰ عملیات در عمق خاک سعودی و ۷۵ عملیات در مناطق یمنی تحت اشغال متجاوزان و مزدورانشان. سرتیپ سریع افزود:« طی این عملیات نزدیک به ۳۰۰ خودروی زرهی، خودروی نظامی و نفر بر منهدم و سوزانده شدند و ۸۵۰ قبضه اسلحه و ۴ انبار تسلیحات دشمن نابود شد. نزدیک به ۵۶۵۰ مزدور دشمن کشته، زخمی یا اسیر شدند. از این تعداد، ۱۳۰۰ نفر کشته، ۴۳۲۰ نفر زخمی و ۳۰ نفر اسیر شدند.»
دسیسه آمریکا
سفارت آمریکا در یمن اخیرا اطلاعیه‌‎ای منتشر کرد مبنی بر اینکه به جوانان از ادیان مختلف کمک هزینه می‌دهد تا در خانه‌هایی موسوم به «خانه‌های ابراهیمی» با یکدیگر زندگی کنند و اینگونه اعتقادات دینی آنها را طی زندگی روزمره مورد بررسی قرار دهد.
روزنامه «رأی الیوم» در یادداشتی به قلم «خالد الجیوسی» به همین موضوع پرداخت و نوشت، ملت یمن در تمام طیف‌ها همواره حامی مسئله و ملت فلسطین بوده و یمنی‌ها به‌رغم حمله ائتلاف سعودی و تلاش ائتلاف برای تبدیل یمن به کشوری شکست‌خورده، در مناسبت‌های مختلف همبستگی خود را با ملت فلسطین اعلام کرده‌اند. در ادامه این یادداشت آمده، در این وضعیت، سفارت آمریکا با انتشار اطلاعیه‌ای بحث برانگیز که بسیاری آن را «خبیثانه» می‌دانند جوانان را دعوت به زندگی در خانه‌های ابراهیمی می‌کند، نامی که شبیه به توافق عادی‌‌سازی روابط میان کشورهای عربی و تل‌آویو موسوم به توافق «آبراهام» یا ابراهیم است. بر اساس اطلاعیه مذکور، سفارت آمریکا دنبال جذب جوانان یمنی از هر دو جنس زن و مرد برای زندگی در این منازل است تا افکار و اعتقادات آنها را بشناسد.
الجیوسی سپس نوشت، سؤال‌های بسیاری درباره هدف آمریکا از این اقدام مطرح شده آنهم در زمانی که یمنی‌ها نیاز به حمایت برای توقف جنگ و باز‌سازی کشورشان دارند. علاوه بر اینکه دعوت به اختلاط بین زن و مرد، خشم جامعه محافظه‌کار یمن را برانگیخته است. در ادامه این گزارش آمده، منتقدان از تسامح دینی و شناخت ادیان مختلف دفاع می‌کند اما این تسهیلات برای چنین منازلی آنهم در کشوری که جنگ آن را ویران کرده ممکن است اهداف خوبی نداشته باشد و به دنبال تبلیغ افکاری مانند عاد‌ی‌‌سازی روابط با تل‌آویو و تبلیغ مسیحیت و ارتداد از اسلام باشد.