kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۶۶۳
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۲

چین پس از هوش مصنوعی در توسعه زیرساختی هم از آمریکا جلو زد

 

بر اساس نمودار جدیدی که کاخ سفید منتشر کرده است چین در همه عرصه‌ها در حال جلو زدن از آمریکاست. آمریکا در زمینه توسعه زیرساختی نیز از کشور چین عقب مانده است.
رقابت بین چین و آمریکا در همه حوزه‌ها با شدت تمام ادامه دارد. اوایل هفته جاری رسانه‌ها اعلام کردند که چین در حوزه هوش مصنوعی از آمریکا پیش افتاده است. یک فرمانده سابق آمریکایی روز یکشنبه در همین زمینه گفت
« چینی‌ها توانسته‌اند آمریکایی‌ها را در تمام حوزه‌های مربوط به هوش مصنوعی شکست دهند. »این مقام سابق پنتاگون اذعان کرد، چین به‌خاطر برتری‌هایی که در زمینه فناوری از جمله هوش مصنوعی، محصولات زیستی و ژنتیک کسب کرده است، در حال حرکت به سمت برتری در عرصه جهانی است. «چایلان» حتی این را هم گفت که، چین در آینده بر جهان غالب خواهد شد و تمام خط رسانه‌ها و مسائل ژئوپلیتیک را در دست خواهد گرفت. همزمان کاخ سفید نیز با انتشار نمودار جدیدی اعلام کرد آمریکا در زمینه زیرساخت‌ها از چین عقب مانده است. مطابق این نمودار آمریکا 2.4 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را در مسئله زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کرده در حالی‌که کشور چین 8 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به این موضوع اختصاص داده است.
فروریختن یک ساختمان 12 طبقه در ایالت میامی طی تیرماه گذشته بار دیگر بحث بر سر فرسوده بودن زیرساخت‌های آمریکا را علیرغم هزینه‌های هنگفتی که این کشور صرف امور نظامی و دفاعی می‌کند داغ کرده است. این حادثه فقط یکی از ده‌ها نمونه حوادث مشابهی بوده که طی سال‌های اخیر در آمریکا رخ داده است. در گزارش 170 صفحه‌ای «انجمن مهندسان شهری آمریکا» که سال گذشته منتشر شدعنوان شده بخش اعظم زیرساخت‌های فیزیکی آمریکا که  شامل جاده‌ها، سدها، پل‌ها و موارد دیگر می‌شوند، در وضعیت مشابهی قرار دارند. گفته می‌شود بیش از 160 هزار پل در آمریکا رسماً در معرض خطر سقوط قرار دارند. این گزارش همچنین نشان می‌دهد  آمریکا با کسری 2تریلیون و 590 میلیارد دلاری برای رفع نیازها در تاسیسات زیربنایی خود مواجه است که مستلزم افزایش هنگفت هزینه‌های دولتی برای رسیدگی به پل‌ها و جاده‌های فرسوده و برنامه‌های دیگر است. وزارت حمل‌ونقلِ آمریکا برآورد کرده است که صرفاً برای نو‌سازی سیستم میان‌ایالتی و بزرگراه‌های موجود در آمریکا چیزی بالغ بر یک تریلیون دلار هزینه موردِ نیاز است.
به گزارش تسنیم بیشتر زیرساخت‌های آمریکا در اوایل و اواسط قرن 20 ساخته شده‌اند. قرن بیستم همزمان شده بود با ساخت پروژه‌های بزرگی همچون سد «هوور» و پل «گلدن گیت» و همچنین سیستم بزرگراه بین شهری، پل‌های کوچکتر‌، تونلها و موارد دیگر که در کنارشان هزاران کیلومتر سیم‌کشی در زمینه برق و تلفن را به دنبال داشتند. اما در حال حاضر آمریکا تقریباً 60 سال است که در زمینه تعمیر و نگهداری هیچ‌یک از این زیرساخت‌ها هزینه نکرده است و کار را به جایی رسانده که امروز می‌توان گفت که وضعیت وخیم و در بسیاری از موارد بحرانی است.