kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۶۶۱
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۲
سی‌بی‌اس نیوز:

60 درصد آمریکایی‌ها می‌گویند اوضاع اقتصادی کشورشان وخیم است



نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهد بیش از نیمی از آمریکایی‌ها معتقدند اقتصاد آمریکا در وضعیت بدی قرار دارد و اکثر آنها به برنامه دولت بایدن برای بهبود اوضاع اقتصادی بی‌اعتماد هستند.
بر اساس داده‌ها، اقتصاد جهانی طی سال میلادی 2020 به شدت از شیوع ویروس کرونا، متضرر شده است. طی این مدت اقتصاد کشورهای آمریکا(منفی3.7درصد )،
آلمان (منفی 5درصد)، ژاپن(منفی5.3درصد)، فرانسه (منفی9.1درصد)، ایتالیا (منفی9.1درصد)، هند (منفی9.9درصد) و انگلیس (منفی11.2درصد) کوچکتر شده‌اند. در این میان اقتصاد آمریکا تحت تاثیر ویروس کرونا شرایط بسیار بحرانی را سپری می‌کند به طوری که وزارت بازرگانی این کشور گفته است آمریکا وارد بدترین بحران طی 90 سال گذشته شده است. نتایج نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهد که اکثریت مردم آمریکا به تدابیر دولت بایدن برای بهبود اوضاع اقتصادی بی‌اعتماد هستند.
بر اساس نظرسنجی «سی‌بی‌اس نیوز»، بیش از نیمی از آمریکایی‌ها تصور می‌کنند اقتصاد کشورشان برای دومین ماه متوالی در وضعیت بدی قرار دارد و این در حالی است که اکثر آنها متقاعد نشده‌اند که دستور کار داخلی دولت بایدن می‌تواند اوضاع را بهبود بخشد. در گزارش سی بی‌اس نیوز آمده است. 6 نفر از ۱۰ فردی که مورد بررسی قرار گرفتند، گفتند دولت بایدن توجه کافی به تورم ندارد و آنها برای بسیاری از کالاها و خدمات هزینه‌های بالاتری را می‌پردازند. دو سوم آنها سیاست دولت آمریکا را عامل احتمالی تورم عنوان کردند. بر اساس این نظرسنجی، اکثر مردم آمریکا همه‌گیری ویروس کرونا را عامل موثر در تورم بالا می‌دانند، در حالی که تعداد نسبتاً کمتری از آمریکایی‌ها می‌گویند تورم ناشی از بانک‌ها و موسسات مالی است.
نتایج این نظرسنجی همچنین نشان داد که تنها ۳۷ درصد از آمریکایی‌ها اقتصاد را بسیار خوب یا نسبتاً خوب ارزیابی می‌کنند که پایین‌ترین درصد از ماه مارس است. به گزارش سی‌بی‌اس نیوز، تنها حدود یک سوم آمریکایی‌ها فکر می‌کنند که طرح «باز‌سازی بهتر» بایدن به طور مستقیم به آنها کمک یا به کل اقتصاد این کشور کمک می‌کند.
گم شدن هدایای خارجی
خبر دیگر از آمریکا اینکه بازرسی کل وزارت امور خارجه آمریکا در حال تحقیق درباره عدم تحویل هدایای خارجی توسط مقامات دولت سابق این کشور است. وبگاه شبکه «اِن‌بی‌سی نیوز» روز سه‌شنبه نوشت، سال گذشته نشست سران گروه هفت در آمریکا به‌خاطر شیوع ویروس کرونا لغو شد اما هدایای گران‌بهایی که قرار بود به مقامات این کشورها اهدا شوند، به صندوق هدایای وزارت امور خارجه برنگشته‌اند. این شبکه آمریکایی نوشت، بسته‌های هدایایی که قرار بود به نمایندگان کشورهای عضو گروه هفت تحویل داده شود، شامل کیف‌های تمام چرم، سینی‌های فلزی گران قیمت و جعبه‌های مرمر با مهر وزارت امور خارجه آمریکا بودند که از پول مالیات‌دهندگان آمریکایی خریداری شده بودند.اکنون وزارت امور خارجه آمریکا در حال تحقیق در این‌باره است که آیا مقامات دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا پس از لغو نشست گروه هفت، این هدایا را به خانه برده‌اند.پیش‌ از این نیز روزنامه «نیویورک تایمز» با استناد به اسناد  غیرمحرمانه، بیانیه‌های آژانس‌ها و وزارت‌خانه‌های مختلف، به شروع تحقیقات درباره عدم تحویل این کیف‌های هدایا اشاره کرده بود.ان‌بی‌سی نیوز نوشت، تحقیق درباره طیف وسیع هدایای خارجی گمشده در دوره ترامپ، هدیه‌ای به ارزش ۵۸۰۰ دلار از طرف دولت ژاپن به «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه سابق آمریکا را نیز شامل می‌شود که به‌نظر می‌رسد ناپدید شده باشد.پمپئو اخیراً در مصاحبه با شبکه «فاکس نیوز»، مدعی شده این هدیه «هرگز به دست من نرسید. نمی‌دانم وزارت امور خارجه چطور آن را گم کرده است، گرچه در طول دوره حضورم، نقایص زیادی در وزارت امور خارجه شاهد بودم». روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» روز دوشنبه گزارش کرد که هدایای بسیار قیمتی که خاندان سلطنتی عربستان در سال ۲۰۱۷ به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا هدیه دادند، تقلبی از کار درآمد.
حمله به مسجد در میشیگان
خبر دیگر از آمریکا اینکه حمله به مسجدی در ایالت میشیگان آمریکا، نگرانی و نارضایتی جمعیت مسلمان این ایالت را برانگیخت. بر اساس گزارش خبرگزاری آناتولی روز سه شنبه پس از نماز مغرب افراد ناشناس با حمله به مسجدی در منطقه روچستر هیلز شهر دیترویت در ایالت میشیگان در و پنجره‌ها را شکستند؛ این در حالی بود که کودکان در داخل مسجد مشغول بازی بودند.در پی این حمله که به ثبت دوربین‌های نظارتی نیز رسیده است، زنگ خطر مسجد به صدا درآمد و خانواده‌های مسلمان درصدد ترک محل برآمدند.«محمد احمد»، کارمند مسجد در گفت‌وگو با رسانه‌های محلی گفت: این یک حادثه وحشتناک بود، زیرا در آن زمان کودکان و زنان در مسجد بودند.وی افزود: ما به طور کلی در این منطقه احساس امنیت می‌کنیم، اما این حادثه تکان دهنده بود. به ویژه کودکانی که ترسیدند و تصمیم گرفتند دیگر به مسجد نیایند. اسلام هراسی در آمریکا طی سال‌های اخیر به شدت افزایش پیدا کرده است.