kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۶۵۷
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۷

عارف انقلابی تجلیل شد

مراسم بزرگداشت مقام علمی و عملی علامه حسن زاده آملی با عنوان «عارف انقلابی» با حضور جمعی از بیت ایشان، شاگردان و شخصیت‌های علمی و فرهنگی کشور و رئیس‌سازمان تبلیغات اسلامی در تالار اجتماعات مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد.

 


در این مراسم، برخی از شاگردان علامه حسن‌زاده آملی به ذکر ویژگی‌ها و خاطراتی از وی پرداختند.
آیت‌الله تحریری از شاگردان علامه آملی با بیان اینکه مرحوم حسن زاده عاملی به عالَم توحید راه پیدا کرده بودند؛ یکی از نمودارهای کلامی و عملی ایشان را همراهی با انقلاب اسلامی و تجلیل از مقام معظم رهبری عنوان کرد.
حجت‌الاسلام دکتر خسرو پناه، یکی دیگر از شاگردان علامه حسن‌زاده‌ آملی با تاکید بر سلوک علمی و عرفانی ایشان، علامه حسن‌زاده‌ آملی را «خواجه نصیرالدین زمانه» ما ذکر کرد و اظهار داشت: ایشان نه تنها شخصیت کم نظیر که شخصیت بی‌نظیری در دوران ما محسوب می‌شدند و این را من نه از باب تعارف که با برهان قاطع عرض می‌کنم چرا که من در این زمانه، کسی را سراغ ندارم که بدون هیچ‌گونه امکانات بتواند سرآمد علوم مختلفه از جمله فلسفه، عرفان، ادبیات عرب و فارسی، ریاضی، طب، الهیات و... باشد. حتی ایشان به زبان فرانسه هم تسلط داشتند.
به گفته وی، ریشه تمام علومی که استاد علامه حسن زاده از آن بهره‌مند بودند « علم معرفت‌النفس » بود و کسانی که می‌خواهند به معرفت علامه حسن زاده نزدیک ترشوند باید معرفت‌النفس را سرلوحه کارهای خویش قرار دهند.
آیت‌الله عباسی خراسانی، از شاگردان دیگر علامه حسن‌زاده‌ آملی هم اظهار داشت: قدر و منزلت علامه حسن‌زاده‌ آملی به اندازه‌ای بود که مقام معظم رهبری از ایشان به عنوان سالک توحیدی و عالم ربانی یاد کرده است.
وی افزود: یکی از توصیه‌های علامه حسن‌زاده‌ آملی برای رسیدن به خداوند، انس با قرآن از راه قرائت و تدبر در قرآن بود و یکی از ویژگی‌های معظم‌له، توجه وعشق به فراگیری علم بود به گونه‌ای که ایشان به مقام خذ الکتاب رسیده بودند.
آیت‌الله رمضانی، یکی دیگر از شاگردان علامه حسن‌زاده آملی، سخنران دیگری بود که جایگاه علمی علامه حسن‌زاده‌ آملی را در بلندترین قله‌های علم وادب اعلام کرد و یادآور شد: استاد در فراگیری علم، همچون پروانه بر گرد شمع بودند و بر این باور بودند که «علم و عمل» انسان سازند و همواره در دروس خود به این جمله «العلمُ امام العَمل» تاکید داشتند.
آیت‌الله یزدان پناه از شاگردان دیگر علامه حسن‌زاده‌ آملی به عرفان برگرفته از اسلام ناب وی‌اشاره کرد و اظهار داشت: گاهی روش‌هایی را در عرفان شاهد هستیم که به دلیل برداشت‌های غلط؛ فرد را از مردم و کارهای روزمره دور می‌کند اما چون علامه آملی در سنت اسلامی نفس کشیده بود معتقد به عرفان اسلام ناب بود که رسیدن به عرفان را در همزیستی با مردم و همراه با جامعه می‌دانست.
وی نیز آرزو کرد ‌ای کاش عصاره علوم علامه بویژه کتاب الهی نامه او به زبان قابل فهم تری برای عموم منتشر شود.
آخرین سخنران محمد جواد لاریجانی بود که گفت: آثار علامه حسن زاده آملی به گونه‌ای نوشته شده است که حتی روشنفکران امروزی هم می‌توانند از این آثار بهره‌مند شده و مطالب زیادی بیاموزند.
این استاد فلسفه و معارف از تسلط کامل علامه حسن‌زاده‌ آملی بر احادیث و قرآن خبر داد و گفت: ایشان به زبان اهل بیت مأنوس بود و همواره‌اشارات زیادی به رفتار و سیره اهل بیت داشتند.
گفتنی‌ است آیین بزرگداشت مرحوم علامه حسن زاده آملی با حضور خانواده معظم‌اله شاگردان و دوستداران ایشان و همچنین چهره‌هایی مانند حضرت آیت‌الله جاودان شب گذشته به همت مجموعه فرهنگی سرچشمه در این مجموعه برگزار شد.