kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۶۳۵
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۷

پوشش دُز نخست واکسیناسیون کرونا در کشور به 75 درصد رسید

رئیس‌مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: اگر بخواهیم آمار واکسن‌های تزریق شده را در جمعیت هدف 61 میلیون نفری محاسبه کنیم می‌توان گفت که اکنون شاهد پوشش 75 درصدی نوبت اول و 33 درصدی واکسیناسیون کامل هستیم.


به گزارش وبدا، جعفر صادق تبریزی با بیان اینکه ما 6 راهبرد اساسی داشتیم که راهبرد نخست واکسیناسیون کووید 19 مطابق با سند ملی بود، اظهار داشت: هدف اصلی ما در واکسیناسیون کاهش مرگ و میر و هدف نهایی‌مان قطع گردش ویروس و پایان همه گیری است.
تبریزی با اشاره به اینکه برای اجرای واکسیناسیون در چهار بخش روستا، عشایر و شهرهای با جمعیت کمتر و بیشتر از 20 هزار نفر برنامه‌ریزی اختصاصی کردیم، افزود: برای آنکه مردم در دریافت خدمات روزانه در واحدهای ارائه خدمات بهداشتی با مشکل مواجه نشوند، پایگاه‌های تجمیعی طراحی شدند؛ پایگاه‌هایی که حداقل باید چهار ایستگاه داشته باشند.
وی بیان داشت: اکنون هزار و 376 پایگاه در کشور و 287 پایگاه تجمیعی در استان تهران داریم. اگر روند راه‌اندازی پایگاه‌ها را از فروردین تا مهرماه بررسی کنیم، سیر افزایشی متناسب با میزان تامین واکسن را مشاهده خواهیم کرد؛ در کل به طور متوسط هر پایگاه تجمیعی 5.2 ایستگاه داشته و درحال خدمت‌رسانی است.
کاهش مراجعه مردم برای دریافت واکسن
در روزهای تعطیل و جمعه‌ها
رئیس‌مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت ادامه داد: اگر بخواهیم آمار واکسن‌های تزریق شده را در جمعیت هدف 61 میلیون نفری محاسبه کنیم می‌توان گفت که اکنون شاهد پوشش 75 درصدی نوبت اول و 33 درصدی واکسیناسیون کامل (دریافت هر دو نوبت) هستیم. به گفته تبریزی، درحال حاضر بیش از 50درصد تزریق‌ها برای نوبت دومی‌ها بوده است چرا که در یک ماه گذشته بیشتر افراد دُز اول را دریافت کرده بودند. وی اظهار داشت: علی‌رغم اینکه نوبت‌دهی انجام و پیامک هم ارسال می‌شود اما مراجعه مردم در روزهای تعطیل و جمعه‌ها کاهش پیدا می‌کند.رئیس‌مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با اشاره به اینکه براساس سند ملی واکسیناسیون، پوشش ما در فاز اول که عمدتا گروه‌های پزشکی، بهداشتی و جانبازان عزیز بودند به 96 درصد رسید، گفت: در فاز دوم که مربوط به جمعیت سالمندان بالای 60 سال بود
و 8 میلیون و 650 هزار نفر را شامل می‌شد پوشش دُز اول حدود 92 درصد و دو دُز 83 درصد ثبت شده است. در فاز چهارم که به گروه سنی 18 تا 59 سال
(51 میلیون و 200 هزار نفر) مربوط می‌شود، 33 میلیون و 776 هزار نفر دز اول واکسن را دریافت کرده‌اند.
میزان پوشش تزریق دُز نوبت دوم
به بالای 60درصد خواهد رسید
تبریزی با اشاره به اینکه 86 درصد بستری‌های بالای 60 سال ما در پیک پنجم افرادی بودند که واکسن دریافت نکرده بوند، گفت: این موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی عنوان کرد: اگر به دنبال وقوع یک اتفاق خوب در حوزه واکسن هستیم باید از طریق اصناف، ادارات و کارخانجات اقدام کنیم. این جمعیت؛ جمعیت فعال ما هستند که تسهیلات را برای آنها باید بیشتر کنیم چراکه اگر این جمعیت را پوشش دهیم به عمده هدف خود دست پیدا خواهیم کرد.
رئیس‌مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با اشاره به اینکه از اول این هفته تا یک ماه به احتمال قوی میزان پوشش تزریق دز نوبت دوم به بالای 60درصد خواهد رسید که اتفاق بسیار خوبی است، افزود: همین امر به ما کمک می‌کند به ایمنی جمعی نزدیک‌تر شویم. تبریزی درخصوص واکسیناسیون گروه سنی
12 تا 17 سال که هفت میلیون و 118 هزار نفر را شامل می‌شود، گفت: اگر از این تعداد، 7 میلیون را دانش‌آموز در نظر بگیریم، سه میلیون و 633 هزار نفر واکسینه شده‌اند که 51 درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند.
تزریق یک میلیون و ۳۲۷ هزار دُز واکسن کرونا در کشور طی شبانه‌روز گذشته
مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اطلاعیه‌ای از تزریق یک میلیون و ۳۲۷ هزار دُز واکسن کرونا در کشور در شبانه‌روز گذشته خبر داد.
در این این اطلاعیه آمده است: «تاکنون
۴۶ میلیون و ۸۰۹ هزار و ۱۰۰ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۲۱ میلیون و ۵۴۸ هزار و ۲۰۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۶۸ میلیون و ۳۵۷ هزار و ۳۰۷ دُز رسید. در شبانه‌روز گذشته، یک میلیون و ۳۲۷ هزار و ۹۲۶ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شد.
از 20 تا ۲۱ مهرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۲ هزار و ۲۹۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار
و ۶۹۹ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به پنج میلیون و ۷۴۲ هزار
و ۸۳ نفر رسید. متاسفانه در طول این مدت،
۱۹۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۳ هزار
و ۲۷۵ نفر رسید. خوشبختانه تا‌کنون پنج میلیون ۲۶۴ هزار و ۷۷۵ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین پنج هزار و ۲۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. تا‌کنون نیز ۳۳ میلیون و ۵۶۳ هزار
و ۳۹۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. گفتنی است، در حال حاضر ۷ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۰۸ شهر در وضعیت نارنجی،
۲۴۸ شهر در وضعیت زرد و ۸۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.»