kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۶۳۲
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۷
مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو:

به مرغ‌ها نه هورمون داده می‌شود نه تریاک

 

مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: به مرغ‌ها هورمون یا تریاک داده نمی‌شود، تنها آنتی‌بیوتیک داده می‌شود که آن هم در هیچ موردی باقی‌مانده‌ای در گوشت مرغ وجود نداشته اگر هم بوده در حد مجاز بوده است.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسین عزیزی در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی غذا برگزار شد، درباره کوچک شدن سفره غذایی مردم ناشی از گرانی و مشکلات اقتصادی به ویژه در دوران کرونا و جایگزینی مواد غذایی اصلی، گفت: کارشناسان ما آماده‌اند که در زمینه موارد مرتبط با غذا، آگاهی‌رسانی کنند.
عزیزی ادامه داد: برخی جایگزینی‌ها خود به خود انجام می‌شود. به عنوان مثال برنج گران شده است و مردم سراغ نان و ماکارونی رفته‌اند که ارزانتر است و خوشبختانه جایگزین بهتری هم هست و ارزش تغذیه‌ای بالاتری دارد. همچنین می‌توان تخم مرغ و حبوبات را جایگزین گوشت کرد. وزارت بهداشت به دنبال آن است که موادغذایی ارزان‌تر به دست مردم برسد. زیرا غذا می‌تواند از بسیاری بیماری‌ها پیشگیری کند و اگر غذای سالم در اختیار مردم قرار گیرد، هزینه‌های درمان کاهش پیدا می‌کند.
ماجرای مرغ‌های تریاکی شایعه بود
وی درباره اضافه کردن مواد غیرمجاز به آب آشامیدنی مرغ‌ها و بحث مرغ‌های تریاکی نیز گفت: این موضوع را مدیر دفتر سلامت وزارت جهاد کشاورزی مطرح کرد که البته قبلا رئیس‌سازمان دامپزشکی بوده است، اما رئیس‌فعلی سازمان دامپزشکی این موضوع را تکذیب و اعلام کرد که چنین چیزی نیست. ما هم طبق بررسی‌هایی که انجام دادیم و با آزمایش گوشت مرغ، اثری از این قضیه ندیدیم. فکر می‌کنم که این موضوع بیشتر جنبه شایعه دارد و شاید خیلی کار کارشناسی روی آن انجام نشده و فردی که این موضوع را مطرح کرده، بهتر بود که ابتدا بررسی‌ها را انجام می‌داد و با مدارک و مستندات اعلام می‌کرد.
مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو افزود: این مباحث مقداری منجر به تشویش اذهان عمومی می‌شود و ما دوست نداریم که به هیچ عنوان مطالبی مطرح شود که قبل از اینکه ثابت شده باشد، منجر به تشویش اذهان عمومی‌شود. بنابراین ما این موضوع را تکذیب می‌کنیم. هورمون‌ها هم که سال‌هاست مطرح شده، چنین چیزی اصلا نیست و به مرغ‌ها هورمون یا تریاک داده نمی‌شود. تنها چیزی که به مرغ‌ها داده می‌شود، آنتی‌بیوتیک است که بیمار نشوند. زیرا رشدشان بسیار سریع است و باید به همراه غذا آنتی بیوتیک بخورند که وجود آنتی‌بیوتیک را هم در گوشت مرغ در چندین طرح تحقیقاتی بررسی کردیم و در هیچ موردی باقی‌مانده‌ای در گوشت مرغ وجود نداشته است. اگر هم بوده در حد مجاز بوده است.
بسیاری از آب‌های معدنی، آب شرب معمولی است
عزیزی درباره وضعیت پایش سلامت آب‌های معدنی و همچنین تفاوت آن با آب آشامیدنی و درج بر روی بسته‌بندی‌ها، گفت: باید توجه کرد که تمام محصولاتی که به کشور وارد می‌شود یا در داخل کشور تولید می‌شود، از جمله آب معدنی تحت نظارت ما قرار دارند که به صورت ادواری از آنها نمونه‌برداری شده و اگر عدم انطباق داشته باشند، بر اساس آن عدم انطباق با شرکت‌ها برخورد می‌شود. اگر جزئی باشد به آنها تذکر داده می‌شود و اگر نیاز به تغییراتی در خط تولید و... باشد، انجام و نظارت می‌شود. در حال حاضر خوشبختانه مشکلی در زمینه آب‌های معدنی نداریم.وی افزود: همه اصطلاحا به این بسته‌بندی‌های آب، آب معدنی می‌گویند، اما خیلی از این‌ها آب معدنی نیست و از معادن یا چشمه‌ها برداشت نمی‌شود، بلکه همین آب شرب معمولی است که مجددا تصفیه می‌شود. یعنی آب معمولی را مجددا تصفیه می‌کنند تا از نظر فاکتورهای سلامتی کاملا مورد اطمینان باشد و بعد بسته‌بندی می‌کنند. بر این اساس ما پیگیر بوده‌ایم که آن برندی که آب آشامیدنی است، روی آب آشامیدنی درج شود تا مصرف‌کننده گمراه نشود و آنکه از چشمه‌ها و معادن برداشت شده، آب معدنی نوشته شود. البته هر آب معدنی هم به صرف اینکه معدنی است، ممکن است خیلی خوب نباشد و املاحش زیاد باشد و برای مصرف‌کننده به ویژه در درازمدت مشکل ایجاد کند که به آنها اعلام می‌کنیم که باید اصلاح کرده و املاح را تعدیل کنند که قبل از پر شدن بطری، اصلاحات انجام می‌شود.
بی‌توجهی صدا و سیما
نسبت به تبلیغ کالاهای آسیب‌رسان
عزیزی همچنین درباره تبلیغات کالاهای مضر بر سلامت و همچنین ادعاهای دروغین آن‌ها، گفت: این مشکلی است که سال‌ها با آن مواجهیم. وزارت بهداشت سال‌هاست که لیست کالاهای آسیب‌رسان را به صدا و سیما اعلام می‌کند و صدا و سیما هم متاسفانه تقریبا به این لیست اعتنایی نکرده و به دلیل مسائل مالی آن را نادیده می‌گیرد. همچنین تبلیغات را بدون اینکه از سازمان‌های مسئولی مانند وزارت بهداشت حداقل تاییدیه محتوایی بگیرد، مورد تبلیغ قرار می‌دهد.