کامیونهای ایرانی بدون نیاز به آذربایجان به اوراسیا میروند
به گزارش ایسنا، به دنبال افزایش برخی تنشهای سیاسی و البته جریمه برخی کامیونهای ایرانی از سوی آذربایجان در هفتههای گذشته بحثهای گستردهای درباره بررسی گزینههای جایگزین آذربایجان برای کامیونهای ایرانی مطرح شده و حالا به نظر میرسد مقدمات اجرای یکی از این طرحها فراهم شده است.
چند روز قبل رئیس سازمان توسعه تجارت خبر داده بود که در کنار مسیرهای دریایی، ایران یک مسیر زمینی با محوریت ارمنستان را نیز دنبال میکند تا مشکلاتی که برای عبور کامیونهای ایرانی از آذربایجان به وجود آمده بود، سد راه صادرات و ترانزیت کشور نشود.
حالا هرویک یاریجانیان، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران و رئیس اتاق مشترک ایران- ارمنستان جزئیات بیشتری از مسیر جایگزین ایران برای آذربایجان ارائه کرده است.
او گفته: دولت آذربایجان، ۱۳۰ دلار در مسیر رفت و ۱۳۰ دلار در مسیر بازگشت از جادهای که ایران را به ارمنستان متصل میکرد، عوارض تعیین کرد و گاها کامیونهای ایرانی را نیز جریمه میکرد. در واقع با این اقدام دولت باکو، ۳۰۰ دلار به هزینههای صادراتی ما افزوده شد. این جاده در کل حدود ۲۱ کیلومتر است و ۶ کیلومتر از آن، وارد خاک آذربایجان میشود.
او ادامه داد: با پدید آمدن این مسایل، دولت ایران و دولت ارمنستان توافق کردند که جاده «تاتا» را به عنوان مسیر جایگزین تعیین کرده و نسبت به آمادهسازی آن اقدام کنند. البته جاده تاتا پیش از این نیز مورد استفاده قرار میگرفت و اتوبوسها و کامیونها برای عزیمت به ارمنستان از این مسیر استفاده میکردند. اما این جاده، دارای شیب و گردنههای تندی است که تریلیها قادر به عبور از آن نیستند و همچنین در مواقع بارندگی، عبور از این جاده دشوار میشود. از این رو، دو دولت وعده دادهاند که این جاده تا پایان آبان ماه به عنوان مسیر جایگزین برای همه خودروها قابل بهرهبرداری باشد. در این صورت، کامیونهای ما بدون دردسر به ارمنستان و اوراسیا راه پیدا میکنند.
او با بیان اینکه «دولت ارمنستان قصد دارد، به میزان یک میلیارد دلار برای حفر تونلهایی در مسیر کاجاران سرمایهگذاری کند» توضیح داد: با حفر این تونلها، زمان پیمودن مسیر ایران تا ایروان از حدود ۷تا ۸ ساعت به حدود ۴ ساعت کاهش پیدا میکند. سرمایهگذاری روی این جاده مستقیم، بسیاری از مشکلات ما در زمینه حمل کالاهای فاسدشدنی نظیر لبنیات و میوه و ترهبار را حل میکند. بدین ترتیب علاوه بر سرعت، شاهد حفظ امنیت و افزایش حجم کالاهای صادراتی به این منطقه خواهیم بود. جالب اینکه تعدادی از شرکتهای ایرانی نیز نسبت به سرمایهگذاری در این مسیر، اعلام آمادگی کردهاند. همچنین برای حفر این تونلها، یک مناقصه بینالمللی نیز در حال برگزاری است که تعدادی از شرکتهای معتبر ایرانی نیز در این مناقصه، مشارکت جدی خواهند داشت. او گفت که احتمالا استفاده از این مسیر، حدود دو سال دیگر ممکن باشد.
این عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه ایجاد این مسیرهای جایگزین، راههای دسترسی به بازارهای اوراسیا و اروپا را افزایش میدهد، به سایت اتاق تهران گفت: ایران جزو معدود کشورهایی است که ۱۵ کشور را در همسایگی دارد و چندان در صرافت افزایش کریدورهای جایگزین و مسیرهای دسترسی خود نبوده است. ایران در حال حاضر درصدد آن است که با وارد کردن کشتی رو-رو و افزودن به کانتینرهای یخچالدار و نوسازی ناوگان حمل، مسیر دریای خزر به روسیه را احیا کند. مسئله این است که ترافیکهای عجیب و غریبی برای رسیدن به روسیه وجود داشت و این ترافیک در سال گذشته، اعتراض رانندگان کامیون را در پی داشت. به طور کلی، احیای این مسیرها نویدبخش تسهیل ورود به کشورهای حوزه اوراسیا و حتی
اروپاست.
یاریجانیان بااشاره به اینکه حجم تجارت ایران و ارمنستان در چهار ماه نخست سال جاری حدود ۲۰۰ میلیون دلار برآورد شده است، ادامه داد: اگر مسیرهای جایگزین به سرعت ایجاد شود و امنیت ازدست رفته ارمنستان به واسطه جنگ بازگردد و همچنین با وجود الحاق ایران به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و سازمان همکاریهای شانگهای، میتوان انتظار داشت که حجم مراودات ایران و ارمنستان به عنوان کشوری از اوراسیا که دارای مرز خاکی با ایران است، به زودی به یک میلیارد و ۲۰۰ هزار دلار بدون احتساب تبادل انرژی برسد. باید به این نکته توجه داشت که ممنوعیت واردات کالاهای ترکیهای به ارمنستان نیز برای ایران یک فرصت است و فعالان اقتصادی نیز میتوانند از این فرصت بهرهبرداری کنند.