kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۵۴۴
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۳
با اشاره به انفجار قندوز

سید حسن نصرالله: آمریکا به دنبال جنگ داخلی در افغانستان است

 

سرویس خارجی-
دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به سخنان متحدین آمریکا و ضمن پرداختن به انفجار اخیر قندوز توسط داعش، گفت که واشنگتن با انتقال این گروه تروریستی قصد ایجاد یک جنگ داخلی در افغانستان را دارد.
سید «حسن نصرالله»، دبیرکل حزب‌الله لبنان، شامگاه روز دوشنبه به بررسی تحولات لبنان و منطقه پرداخت و تأکید کرد که آمریکا در لبنان و افغانستان و منطقه خاورمیانه در حال مشکل‌تراشی است. وی در ابتدا با اشاره به ضرورت برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان به مشکلات داخلی این کشور پرداخت. او همچنین به وضعیت افغانستان پرداخت و گفت که انفجار چند روز پیش در قندوز، بسیار دردناک بود که هر انسانی را به درد می‌آورد... ما در غم خانواده‌های مظلوم شریک هستیم و این حادثه را محکوم می‌کنیم. وی با بیان اینکه گروه تروریستی داعش این جنایت را مرتکب شد و با استناد به سخنان وزیر خارجه ترکیه که از متحدان آمریکاست گفت: «آمریکا مسئول [این جنایت] نیز هست؛ زیرا آمریکا داعش را از عراق به افغانستان منتقل کرد... وظیفه امروز داعش، ایجاد تنش داخلی است که به جنگ داخلی در افغانستان منجر شود.» او ادامه داد: «مسئولیت مسئولان کنونی افغانستان حمایت از شهروندان –بدون توجه به مذهب یا دین آنان- است... داعش در افغانستان یک عملیات هم ضد نیروهای آمریکایی انجام نداده است... سؤال این است که چرا آمریکا داعش را به افغانستان انتقال داد؟... آمریکایی‌ها مرحله پساخروج از افغانستان را تدارک دیده‌اند... این مرحله همان فراهم ‌سازی مقدمات آغاز جنگ داخلی در افغانستان است.»
مشکل خاموشی در لبنان
نصرالله همچنین به مشکل اساسی این روزهای لبنان رسید. به گزارش فارس او گفت: «تاریکی فراگیر به معنای ورود به یک فاجعه برای همه مردم لبنان هستیم... از دولت می‌خواهیم که برق را در صدور اولویت و دستور کار خود قرار دهد تا راهکاری پیدا کند، نه اینکه فقط راهکارهای گذرا مشخص شود.» وی با بیان اینکه از شرق و غرب پیشنهادهای متنوعی برای حل مشکل برق لبنان وجود دارد، تصریح کرد: «باید تکلیف این موضوع مشخص شود... اگر آمریکا مانع حل مشکل برق لبنان است، باید این مسئله علنی شود تا اقدامات مقتضی صورت گیرد... باید به پیشنهاد وزیر خارجه ایران برای حل مشکل برق لبنان، پاسخ داد.» او همچنین با طعنه‌ای به جریان‌های غربگرا گفت: «... مشکل برق به صورت بنیادین حل شود... آمریکا از نظر ما دشمن است و دشمن نیز هر کاری انجام می‌دهد.... ولی کسانی که می‌گویند آمریکا همپیمانشان است، از این کشور معافیت بگیرند.»
ایران در کنار متحدان
دبیرکل حزب‌الله لبنان در بخش دیگری سخنرانی خود به ارسال سوخت به لبنان پرداخت و تأکید کرد: «مرحله دوم واردات سوخت [از ایران]، در اکتبر [ماه جاری] صورت خواهد گرفت... در مسئله سوخت نمی‌خواهیم با شرکت‌ها و پمپ بنزین‌ها رقابت کنیم، بلکه نیازهای ضروری را رفع کردیم.» وی با اشاره به کمک‌های ایران و سوریه برای انتقال سوخت به لبنان، تصریح کرد که همپیمانان مسئولان دولتی لبنان هیچ اقدامی در این زمینه برای این کشور انجام ندادند و میزان استقبال از گازوئیل ایران، بیش از حد انتظار بود. او با بیان اینکه «ایران دیگر بیشتر از این چه کند؟ سوخت داده و گفته آماده ساخت دو نیروگاه یا احداث مترو است»، خاطر نشان کرد: «شما [سیاسیون و دولت لبنان] هستید که کاری نمی‌کنید... بیم آن می‌رود که عامدانه کاری برای شبکه برق لبنان نمی‌کنند تا فرو بپاشد تا بهانه‌ای برای خصوصی‌‌سازی آن شود.» وی با بیان اینکه واردات گازوئیل در حال حاضر، اولویت دارد، تأکید کرد: «شنیدیم که حکومت قصد دارد از ایران گازوئیل خریداری کند. ما از این مسئله حمایت می‌کنیم و تسهیلات لجستیک را برای آن تضمین می‌کنیم.»
اشتباه در پرونده انفجار بیروت
رهبر مقاومت لبنان در ادامه به مسئله انفجار بیروت پرداخت و گفت: «درباره پرونده تحقیق درباره انفجار در بندر، ما خواستار تحقیق هستیم و بر آن تأکید داریم و از تحقیق دست برنخواهیم داشت... قاضی کنونی به جای درس گرفتن از اشتباهات قاضی قبلی، این اشتباهات را تکمیل و بدتر از او عمل کرد.» وی خطاب به قاضی و بازپرس این پرونده گفت: «اصل این است که جناب بازپرس، به خانواده‌های شهدا بگویی که چه کسی کشتی [حامل نیترات آمونیوم] را وارد بندر کرد... با دستور چه کسی وارد کرد؟ اینها سؤالاتی است که قاضی پرونده باید به پاسخ آن برسد... قاضی پرونده نباید اشتباهات قاضی سابق را تکرار کند... بازپرس در پی تسویه حسابهای سیاسی است.» او ادامه داد: «ما از کسانی هستیم که از نظر روحی، سیاسی و رسانه‌ای، از انفجار بیروت، ضربه خوردیم... از دیدگاه انسانی نیز ما خواستار [مشخص شدن] حقیقت و بازخواست هستیم... برخی، از خون شهدا و افراد زخمی در پی سوءاستفاده‌های سیاسی هستند.»