kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۵۴۲
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۳
خشم پارلمان انگلیس از سوء مدیریت بوریس جانسون:

هزاران نفر در انگلیس از کرونا مُردند / مردم تاوان اشتباه دولت را می‌دهند

پارلمانی انگلیس با انتشار گزارشی ضمن انتقاد شدید از مدیریت بد بحران کرونا از سوی دولت بوریس جانسون اعلام کرد هزاران نفر در این کشور به خاطر اشتباه دولت اوست که مرده‌اند.

انتقادها در انگلیس از سوء مدیریت دولت «بوریس جانسون» در بحران کرونا بالا گرفته است. داده‌های وبگاه «ورلدامترز» نشان می‌دهد تعداد مبتلایان در این کشور تا عصر دیروز از مرز 8 میلیون و 193 هزار نفر فراتر رفته و شمار فوتی‌ها نیز به بیش از 137 هزار نفر رسیده است. بر اساس یک گزارش پارلمان انگلیس درخصوص درس‌هایی که تاکنون از همه‌گیری ویروس کرونا گرفته شده، تأخیر در قرنطینه و عدم اولویت‌بندی مراقبت‌های اجتماعی در این کشور اروپایی باعث هزاران مرگی شده که قابل اجتناب بود. تحقیقات مشترکی که روز سه‌شنبه توسط کمیته‌های علمی و بهداشتی مجلس عوام انگلیس منتشر شد، به این موضوع پرداخته که چرا انگلیس که در ابتدا به دلیل آمادگی در برابر همه‌گیری مورد تقدیر قرار گرفته بود، شاهد موارد فزاینده ابتلا و مرگ و میر بسیار بالاتر از کشورهای مشابه بود.
در گزارش مشترک پارلمانی اشاره شده که تأخیر در اقدام قاطع برای اعمال دستور ماندن در خانه باعث
مرگ و میر مرتبط با کرونا شد که در آن زمان باید به شدت مورد چالش قرار می‌گرفت. طبق این گزارش، عملکرد «کند، نامطمئن و غالباً آشفته سیستم آزمایش، ردیابی و قرنطینه به شدت پاسخ انگلیس به همه‌گیری را مختل کرد.»
به گفته قانونگذاران انگلیسی، این موارد در مجموع منجر به مرگ هزاران نفر شد که قابل اجتناب بود. آنها افزودند که نابرابری‌های سلامت اجتماعی و اقتصادی هم در اثر همه‌گیری تشدید شده و به افزایش نرخ مرگ و میر در میان سیاه پوستان، آسیایی‌ها و اقلیت‌های قومی اشاره کرده‌اند. 
100 میلیون نفر فقیر شده‌اند
خبر دیگر از همه گیری کرونا اینکه «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد از نابرابری واکسن انتقاد کرده که به گفته وی به این معنی است که بار همه‌گیری کرونا به طور نامتناسب بر دوش فقرا افتاده است. «گوترش» در نشست صندوق بین‌المللی پول گفت همبستگی جهانی در عمل از بین رفته و افرادی که در مناطق درگیری و کشورهای شکننده زندگی می‌کنند از همه بیشتر رنج می‌برند. به گزارش یورونیوز، وی گفت که ۱۰۰ میلیون نفر از ابتدای همه‌گیری کرونا در جهان به فقر کشانده شده‌اند و 4 میلیارد نفر فاقد حمایت اجتماعی، مراقبت‌های بهداشتی و امنیت شغلی هستند. گوترش تاکید کرد که این نابرابری زمینه مناسبی برای خشونت و درگیری ایجاد می‌کند.
دبیرکل سازمان ملل متحد درخصوص نابرابری دسترسی به واکسن نیز اظهار داشت: یک موضوع کلیدی این بود که در حالی که کشورهای توسعه یافته به واکسن دسترسی داشته و توانسته‌اند جمعیت خود را واکسینه کنند، کشورهای فقیر هنوز آن چیزی را که نیاز دارند در اختیار ندارند.وی گفت: نابرابری (در دسترسی به) واکسن یک تهاجم اخلاقی است که جهان را به مرگ میلیون‌ها نفر دیگر محکوم و رکود اقتصادی را طولانی می‌کند که می‌تواند میلیاردها دلار هزینه داشته باشد و از همه بیشتر به فقیرترین کشورها ضربه بزند.گوترش در ادامه از کشورها خواست تا از استراتژی واکسیناسیون جهانی سازمان جهانی بهداشت حمایت کنند که هدف آن این است که تا سال ۲۰۲۲، ۷۰ درصد از مردم همه کشورها در مقابل کرونا واکسینه شده باشند.