kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۵۳۳
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۹

تداوم ریزش بورس با طولانی شدن احتمال تغییرات مدیریتی

در سایه روند کشدار اخبار مربوط به تغییرات مدیریتی درسازمان بورس شاخص بازار سهام دیروز هم بیش از 38 هزار واحد ریخت تا زیان سهامداران بیش از پیش افزایش یابد.

براین اساس در پایان دادوستدهای روز سه‌شنبه بازار سرمایه بیش از 5 میلیارد و 965میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 4 هزار و 887 میلیارد تومان در بیش از 561 هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 38 هزار و 772 واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 418 هزار و 721 واحد قرار گرفت.
بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز گذشته به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و فولاد مبارکه اصفهان شد و در مقابل شرکت‌های آلومینیوم ایران، گروه صنایع کاغذ پارس و مهندسی نصیر ماشین با رشد خود مانع افت بیشتر نماگر بازار سهام شدند.
به گزارش تسنیم، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 3 میلیارد و 371 میلیون ورقه به‌ارزش 6هزار و 884میلیارد تومان در 392 هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 350 واحد افت کرد و در ارتفاع 20هزار و 484 واحد قرار گرفت.
در این بازار هم بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی پلیمرآریا ساسول، سرمایه‌گذاری صبا تامین و پتروشیمی تندگویان ثبت شد و در مقابل شرکت‌های پتروشیمی زاگرس، مجتمع جهان فولاد سیرجان و صنایع شیمیایی کیمیاگران بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.
حال بورس خوب نیست
در همین حال یک کارشناس اقتصادی گفت: حال و هوای بازار بورس که همان نبض اقتصاد است، خوب نیست.
محسن علی حسینی در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار داشت: سهامداران حقیقی و حقوقی این بازار عصبانی و ناراحت هستند و همه انتظار تحول در این بازار را دارند. اما متاسفانه امیدی در این بین دیده نمی‌شود.
وی افزود: قطعا کسانی که در سال قبل از مردم دعوت کردند که به بازار طلا و ارز نروند و پول خود را در بورس سرمایه‌گذاری کنند در وهله اول بایستی پاسخگو باشند اما کاری است که شده و الان نمی‌شود مدیران اقتصادی و دولت فعلی بی‌اهمیت باشند.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: بر همگان مشخص شده که بورس عامل تورم نبود و نیست چرا که افزایش قیمت‌ها در یکسال اخیر علیرغم کاهش شاخص بیش از 50 درصدی‌، به مراتب بالای 50 درصد بوده است.
وی ادامه داد: این بازار با این همه سهامدار، قطعا جزو اولویت‌های رئیس‌جمهور و وزرای اقتصادی دولت است اما جای تعجب است که مهمترین سازمان این امر، که همان سازمان بورس است هفته‌ها در انتظار رئیس جدید خود است و اینکه شایعات تغییر رئیس سازمان هر روز پررنگتر می‌شود بدین معناست که تصمیمات مهم و کلان و اثر‌گذار در این سازمان اخذ نمی‌شود و جسارت و ریسک را از مدیران فعلی سازمان گرفته است. لذا دولت باید هرچه سریعتر تصمیم بگیرد تا بیش از این سهامداران ضرر
نکنند.
رئیس بورس خبر تغییرش را تایید کرد
در همین حال رئیس سازمان بورس خبر رفتنش از بورس را تایید کرد و گفت: وزیر اقتصاد پنجشنبه (۸ مهر)
به من اطلاع داد برنامه تغییر تیم مدیریتی سازمان بورس را دارد، از همان روز پیگیر هستم که این اتفاق زودتر بیفتد، حتی مصرّ بودم طبق برنامه، شورای ‌عالی بورس همین هفته تشکیل شود، امید است هرچه زودتر اتفاق بیفتد.
دهقان دهنوی شب سه‌شنبه در فضای مجازی در پاسخ به سوال یکی از فعالان بازار سرمایه مبنی بر کناره‌گیری از ادامه حضور در ریاست سازمان بورس اعلام کرد: «همان‌طور که می‌دانید دوره هیئت مدیره سازمان 5 سال است و افرادی که در میانه دوره جایگزین می‌شوند، بقیه همان دوره را ادامه می‌دهند. این دوره از چند ماه قبل به پایان رسیده و صرفاً به‌دلیل تغییر دولت و به‌تبع آن تغییر وزیر اقتصاد به‌عنوان رئیس شورای ‌عالی بورس، تعیین تکلیف به تأخیر افتاده است
احسان خاندوزی وزیر اقتصاد پنجشنبه 8 مهر به من اطلاع داد برنامه تغییر تیم مدیریتی سازمان بورس دارد، از همان روز پیگیر هستم که این اتفاق زودتر بیفتد، حتی مصرّ بودم طبق برنامه، شورای ‌عالی بورس همین هفته تشکیل شود ولی امکان برگزاری فراهم نشد، امید است هرچه زودتر اتفاق بیفتد. تغییر رئیس سازمان بورس در انتهای دوره 5 ساله باید یک امر عادی تلقی شده و نباید این‌قدر بدان پرداخته شود. بازار سرمایه هم آن‌قدر بزرگ شده که این رفت‌وآمدها بر آن تأثیری نداشته باشد، لذا از همه دوستان تقاضا دارم به این حواشی نپردازند».
شنیده‌ها حاکی است حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل فعلی بورس کالا قرار است رئیس جدید سازمان بورس شود.