kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۵۲۰
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۷
معاون وزیر راه:

مالیات بر خانه‌های خالیِ شناسایی‌شده تا پایان سال اخذ می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی از اخذ مالیات بر خانه‌های خالی شناسایی شده تا پایان امسال خبر داد.

به گزارش تسنیم،‌ محمود محمودزاده در رابطه با آخرین وضعیت اجرای قانون مالیات از خانه‌های خالی گفت: سال 94 قانونی برای اخذ مالیات بر خانه‌های خالی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد اما پس از اصلاح این قانون در مجلس یازدهم سامانه‌ای برای ثبت اطلاعات ملکی در وزارت راه و شهرسازی طراحی و در دولت قبل از آن رونمایی شد که بر اساس آن یک میلیون و سیصد هزار واحد مسکونی خالی شناسایی شده است.
وی افزود: واحدهای خالی شناسایی شده برای سازمان امور مالیاتی ارسال شده است اما این اطلاعات براساس درخواست سازمان امور مالیاتی باید از طریق سیستم امن دولتی MPLS ارسال شود در حالی که وزارت راه و شهرسازی در سامانه خود برای هر یک از دستگاه‌ها، کارتابل مشخصی را طراحی کرده بود. بر اساس مصوبه کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی مقرر شد، وزارت ارتباطات این سامانه و سیستم امن را میان وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور مالیاتی ایجاد
کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی به خانه ملت گفت: به محض ایجاد ارتباط، اطلاعات یک میلیون و 300 هزار واحد خالی از سکنه شناسایی شده برای اخد مالیات به سازمان امور مالیاتی معرفی می‌شود.
وی تاکید کرد مالیات تعیین شده حتما تا پایان سال از خانه‌های خالی شناسایی شده اخذ خواهد شد.
گفتنی است شهریورماه امسال،وزیر راه و شهرسازی، از معاونان خود خواست تا پایان سال ۱۴۰۰، کار شناسایی خانه‌های خالی و معرفی آنها به وزارت اقتصاد برای اخذ مالیات را به اتمام برسانند. رستم قاسمی ۱۰ اقدام راهبردی وزارت راه و شهرسازی را برای اجرا و اقدام عاجل ابلاغ کرد. او در گام پنجم برای اقتصاد مسکن و حمل‌ونقل و فراگیری اطلاعاتی به معاونت حمل‌ونقل و معاونت مسکن و ساختمان ماموریت داده است که در همکاری با معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع، زمینه شناسایی خانه‌های خالی و اخذ مالیات از آن را فراهم کند.
بر اساس برنامه معاونت‌های وزارت راه و شهرسازی، تکمیل و به‌روز‌رسانی «سامانه ملی املاک و اسکان» جهت اجرای ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم به عنوان مهم‌ترین ابزار سیاست‌گذاری و مدیریت حوزه مسکن، شناسایی و معرفی خانه‌های خالی و گران‌قیمت با اولویت کلان‌شهرها به وزارت اقتصاد و دارایی جهت اخذ مالیات با اجرای ماده ۵۴ مکرر و ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم و تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و تدوین طرح‌های هدایت اعتباری و مالیاتی در حوزه مسکن از جمله ماموریت‌های این محور پنجم برنامه وزیر جدید
است.