kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۴۹۰
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۶

پیش‌بینی آینده کوتاه‌‌مدت و بلندمدت بورس

یک تحلیلگر بازار سرمایه ضمن بررسی عوامل تاثیرگذار بر این بازار پیش‌بینی کرد که هرچند بازار سرمایه تا دو - سه هفته آینده در همین محدوده باقی خواهد ماند اما در اواسط آبان‌ماه و اواخر پاییز به تدریج رشد خواهد کرد.

روزبه شریعتی در گفت‌و‌گو با ایسنا، اظهار داشت: انتخاب آقای صالح آبادی به عنوان رئیس‌کل بانک مرکزی باید به بازار سرمایه سیگنال مثبت دهد، زیرا اولین رئیس ‌بانک مرکزی است که به صورت مستقیم سکان سازمان بورس را برعهده داشته است و انتظار می‌رود با حضور ایشان تنش بین دو بازار پول و سرمایه به حداقل برسد.
شریعتی تاکید کرد: انتظار می‌رود با حضور آقای صالح آبادی نرخ بهره بازار پول و اوراق‌ها که روی بازار سرمایه تاثیر زیادی می‌گذارد، شفاف‌تر شود. در سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ با سودهای بیش از ۲۹ درصدی این نرخ‌ها، بازار سرمایه آسیب دید و اگر این اتفاق تکرار شود بازار سرمایه و اقتصاد آسیب می‌بینند. اما اگر بهره بین ۲۲ تا ۲۳ درصد باقی بماند و بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق با همین نرخ فروش رود اتفاق خوش یمنی برای بازار سرمایه است، چراکه خیالش راحت می‌شود که نرخ بازار رقیب از این بیشتر نمی‌شود و چرخ تولید مملکت می‌چرخد.
این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: از طرف دیگر سیگنال مذاکرات آمد و دلار به محدوده ۲۷ هزار و ۶۰۰ تومان رسید اما باز هم دلار نیما محدوده ۲۳ هزار و ۲۰۰ تومان بود که درواقع دلار نیما نرخی است که برای شرکت‌های بازار سرمایه محاسبه می‌شود. بنابراین نمی‌توان گفت کاهش نرخ دلار در بازار آزاد به ریزش بازار منجر شود و اگر دلار آزاد و دلار نیما در همین محدوده بمانند بسیاری از سهم‌های بازار ارزنده هستند.
شریعتی با بیان اینکه TTM P/E بازار از محدوده بالای ۳۰ واحد به زیر ۱۰ واحد رسیده است، توضیح داد: این موضوع نشان از رشد سودآوری سهم‌ها و عدم رشد قیمت سهم‌ها است و اینکه این عدد به محدوده‌ای رسیده که بازار دیگر ریزش ندارد و می‌توان با قطعیت بالایی گفت که اگر همه متغیرها مانند قیمت ارز، قیمت خوراک و هرچیزی از سمت دولت به شرکت‌ها تحمیل می‌شود ثابت بماند، بازار نباید ریزش داشته باشد و افزایش یا کاهش بین ۱۰درصد محدوده ثبات بازار است.
وی ادامه داد: کمتر از دو هفته به انتشار گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها مانده است و گزارش‌های شهریور نشان داد که شرکت‌ها هم از لحاظ سودآوری و هم از لحاظ نرخ فروش نسبت به بهار بالاتر بودند. سودآوری بیش از ۱۰۰ شرکت در تابستان ۱۴۰۰ نسبت به تابستان ۱۳۹۹ رشد قابل توجهی داشت. همه این اتفاقات نوید گزینه‌های ارزنده زیادی دارد و سرمایه‌گذاری بلندمدت می‌تواند جذاب باشد. احتمالا بازار در همین محدوده تا دو - سه هفته باقی بماند و پس از گزارش‌های شش ماهه در اوایل ابان و اخر پاییز بازار آهسته آهسته بالاتر رود.