kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۴۷۷
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۲
کسب بیشترین طلای مسابقات قهرمانی جهان توسط آزاد و فرنگی‌کاران ایران

دبیر: تازه کارمان شروع شده است باید در المپیک 2024 موفق شویم

رئیس‌فدراسیون کشتی پس از موفقیت آزاد و فرنگی کاران ایران در مسابقات قهرمانی جهان 2021 گفت: در کشتی فرنگی به نظر من اول دنیا هستیم اما این تازه شروع کارمان است. هدف اصلی ما المپیک ۲۰۲۴ پاریس است.

 

سرویس ورزشی-

مسابقات کشتی قهرمانی جهان 2021 یکشنبه شب در اسلوی نروژ به پایان رسید. بعد از سومی تیم ملی آزاد که با 162 امتیاز و فاصله 11 امتیازی با روسیه قهرمان، حاصل شد، تیم ملی فرنگی نیز با 146 امتیاز بعد از روسیه
152 امتیازی در جایگاه نایب قهرمانی قرار گرفت.
تیم ملی کشتی آزاد در این رقابت‌ها صاحب سه نشان طلا شد و تیم ملی فرنگی به 4 مدال طلا رسید تا تیم کشورمان با 7 طلا، در صدر جدول کیفیت مدالی مسابقات جهانی قرار بگیرد.ایران در این دوره از مسابقات با «حسن یزدانی»، «کامران قاسم‌پور» و «امیرحسین زارع» در رشته آزاد و «میثم دلخانی»، «محمدرضا گرایی»، «محمدهادی ساروی» و «علی‌اکبر یوسفی» در رشته فرنگی طلایی شد. سه نشان نقره در کشتی آزاد توسط «علیرضا سرلک» و «امیرمحمد یزدانی»، «محمد نخودی» و سه نشان برنز توسط «مجتبی گلیج»، «محمدعلی گرایی» و «پژمان پشتام» در کارنامه دو تیم آزاد و فرنگی ایران ثبت و تیم کشورمان در مجموع صاحب 13 مدال شد. با این شرایط ایران از نظر کیفیت مدالی در جایگاه نخست قرار گرفت.
آمریکا که در سه رشته آزاد، فرنگی و زنان در مسابقات شرکت کرده بود، با 5 طلا، 5 نقره و 5 برنز و مجموع
15 مدال در جدول مدالی رده دوم را از آن خود کرد. ژاپن و روسیه نیز که مانند آمریکا با سه تیم به نروژ رفته بودند، در جایگاه‌های سومی و چهارمی قرار گرفتند. ژاپن در این دوره از مسابقات در سه رشته آزاد و فرنگی و زنان صاحب
5 طلا، 3 نقره و 4 برنز و مجموع 12 مدال شد. روس‌ها نیز به 4 طلا، 5 نقره، 9 برنز و 18 مدال رسیدند.
عملکرد بسیار بهتر نسبت به دوره قبلی
تیم ملی کشتی آزاد در دوره قبلی مسابقات جهانی که سال 2019 در نورسلطان برگزار شد و گزینشی المپیک نیز محسوب می‌شد، در رده چهارم جهان قرار گرفت. چند ماه بعد از مسابقات با مثبت شدن تست دوپینگ دو سنگین‌وزن، علاوه‌بر اینکه سهمیه 125 کیلوگرم از آن «یدالله محبی» شد، تیم کشورمان هم یک امتیاز بیشتر از آمریکا (با 94) در رده سوم جهان قرار گرفت. سومی تیم ملی آزاد در سال 2021 با امتیاز 162 همراه بود. تیم ملی فرنگی نیز با
75 امتیاز در نورسلطان چهارم جهان شده بود که این بار با دو پله صعود، با 146 امتیاز در جایگاه نایب قهرمانی قرار گرفت.
تیم آزاد در حالی با 7 مدال به کار خود در مسابقات جهانی نروژ خاتمه داد که مدال طلای حسن یزدانی و امیرحسین زارع، نقره علیرضا سرلک و امیرمحمد یزدانی و برنز مجتبی گلیج در اوزان المپیکی به دست آمد. ضمن اینکه محمد نخودی و کامران قاسم‌پور که در اوزان غیرالمپیکی دو مدال نقره و طلا گرفتند، از توانمندی‌های فنی زیادی برخوردارند و قادر به تغییر وزن و کسب مدال در اوزان جدید هستند.
تیم ملی فرنگی هم با محمدرضا گرایی، محمدهادی ساروی و علی اکبر یوسفی در سه وزن المپیکی 67، 97 و 130 کیلوگرم صاحب طلا شد. برنز محمدعلی گرایی نیز در وزن المپیکی 77 کیلوگرم به دست آمد. مثیم دلخانی و پژمان پشتام دو طلایی و برنزی تیم ملی فرنگی نیز قطعاً قادر به رقابت در اوزان المپیکی در آینده هستند.
دبیر: نتایج کشتی مبارک همه ملت ایران
علیرضا دبیر رئیس‌فدراسیون کشتی پس از موفقیت آزاد و فرنگی کاران ایران در مسابقات قهرمانی جهان 2021 در گفت‌و‌گویی اظهار داشت: اول از همه این قهرمانی‌ها و افتخارات کشتی‌گیران را به مقام معظم رهبری و مردم عزیز ایران تبریک می‌گویم. همچنین از تمامی مردم ایران و اقوام مختلف به خاطر اینکه تیم ما را دعا کردند تا بتوانیم در رقابت‌های جهانی موفق باشیم تشکر می‌کنم.
رئیس‌فدراسیون کشتی درباره استقبال بسیار خوب مردم از کشتی ایران، خاطرنشان کرد: از دو سال پیش این دغدغه را داشتم و دوست داشتم کشتی باز هم به دهه ۷۰ برگردد. با لطف خدا و محبت مردم که به این بچه‌ها داشتند امیدوارم روند رو به رشد کشتی ادامه داشته باشد. بچه‌ها در ۲ سال گذشته شرایط بسیار سختی را در کرونا و اردوها پشت سر گذاشتند. از همه آنها و اعضای کادر فنی تشکر می‌کنم. از بنا و درستکار و همکارانم در فدراسیون کشتی و مسئولان وزارت ورزش و کمیته المپیک نیز قدردانی می‌کنم.
وی افزود: اول راه هستیم و تازه کار ما شروع شده است. باید قبول کنیم از روس و آمریکا در کشتی آزاد عقبیم.در کشتی فرنگی ما اول دنیا هستیم و اینجا بر اثر اتفاق دوم شدیم. در کشتی آزاد هم اگر یکی از بچه‌ها برنز می‌گرفت قهرمان می‌شدیم اما این دلیل نمی‌شود که بگوییم از روس و آمریکا عقب نیستیم. در کشتی فرنگی به نظر من اول دنیا هستیم اما این تازه شروع کارمان است. هدف اصلی ما المپیک ۲۰۲۴ پاریس است.
دبیر با قدردانی از مربیان کشتی، تصریح کرد: واقعا مربیگری در کشتی مثل دو امدادی است. من از آقای محمدی سرمربی پیشین تیم ملی کشتی آزاد تشکر می‌کنم. او واقعا ‌اندازه خودش زحمت کشید. آقای درستکار هم از وقتی که آمد روش‌های خودش را داشت و نتیجه گرفت. آقای بنا هم که کارکشته است. باید همه المپیک‌محور فکر کنیم.
وی همچنین گفت: از مسئولان استان‌های کشتی‌خیز می‌خواهم به باشگاه‌ها رسیدگی کنند. خواهشم این است مدیران اجازه دهند باشگاه‌ها باز شوند تا جذب کشتی‌گیر داشته باشیم. مسئولان مازندران، فارس، خوزستان، تهران و... به کشتی اهمیت ویژه بدهند. از آنها می‌خواهم باشگاه‌ها را باز‌سازی کنند و انسجام در کشتی مملکت را شاهد باشیم.
دبیر در پایان به انتشار فیلمی از خود در نروژ اشاره کرد و گفت: اول اینکه حرفهای من خصوصی با دو نفر از نفراتمان بود و نمی‌دانم آن فیلم اصلا چگونه پخش شد. ضمن اینکه مخاطب من دو نفری بودند که عاشق امام زمان هستند و قصد تهییج و روحیه دادن به آنها را داشتم وگرنه این پیروزی‌ها متعلق به تمام مردم ایران از هر قوم و از هر استانی است و این مدالها مبارک همه مردم ایران باشد.