kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۴۱۸
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۹
مدیرمسئول کیهان در برنامه جهان‌آرا:

این اسناد نشان می‌دهد تیم مذاکره‌کننده در مواردی دیکته نوشته است

شریعتمداری با بیان اینکه « بازگشت به برجام چیزی برای ما ندارد» گفت: با خروج آمریکا از برجام و عدم پایبندی اروپا به تعهدات خود، برجامی وجود ندارد و تبدیل به جسد متعفن شده است.

 


سرویس سیاسی-

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول کیهان در گفت‌وگوی برنامه شنبه‌شب جهان‌آرا درخصوص اعتراف اخیر ظریف، وزیر خارجه دولت دوازدهم مبنی بر اشتباه فاحش تیم مذاکره‌کننده دولت روحانی در مذاکرات منتهی به امضای برجام گفت: اینکه آقای ظریف اعتراف کرده که «بارها گفته‌ام که در برجام چیزی به نام تعلیق نداریم ولی حالا متوجه شده‌ام که ساسپنشن (تعلیق) در سه یا چهار جای برجام آمده و علت آن هم این بوده که مذاکره‌کنندگان به من اطلاع نداده‌اند» خیلی عجیب است و تا جایی که من می‌دانم تاکنون چنین چیزی سابقه نداشته که رئیس ‌تیم مذاکره‌کننده چیزی را امضا کند که متن آن را ندیده باشد! وی تأکید کرد که البته «‌این ماجرا نباید در حد و اندازه بی‌توجهی به واژه تعلیق خلاصه شود بلکه مسئله بسیار فراتر از آن است».
دولت روحانی مذاکره را
با خطای فاحش شروع کرد
شریعتمداری گفت: شروع مذاکراتی که در دولت وقت انجام شد، شروع خطایی بود. وقتی تیم دیپلماسی می‌خواهد برای مذاکره برود، آقای روحانی می‌گوید که خزانه خالی است! این ارسال پیام ضعف برای حریف بود؛ همزمان با این مواضع، رادیو فرانسه در مهرماه 92 در تحلیلی با اشاره به نگاه غرب به مذاکرات هسته‌ای می‌گوید «ارزیابی غرب از وضعیت کنونی جمهوری اسلامی تعامل با فروشنده بدهکار و مشتاقی است که در نتیجه افزایش تعهدات مالی، خود را ناگزیر از فروش حقوق ملی می‌بیند... بر پایه این جمع‌بندی، صبوری خریدار (غرب) وضعیت فروشنده را دشوارتر و قیمت فروش را کمتر خواهد کرد. پیشنهاد سقف زمانی سه‌ماهه از سوی روحانی برای انجام معامله قطعی با غرب نشانه وضعیت اضطراری دولت اوست که در ژنو در هیئت فروشنده ظاهر خواهد شد.»
شریعتمداری ادامه داد: این دیدگاه تا اواخر دولت قبل همچنان باقی ماند تا جایی که نیویورک‌تایمز در اردیبهشت 1400 در گزارشی می‌گوید: «دولتمردان آمریکایی، بازگرداندن برجام را اولین قدم برای دستیابی به چیز بزرگ‌تری می‌دانند... و اشتیاق ایران برای کاستن از محدودیت‌های مالی، آمریکایی‌ها را برای دستیابی به چنین توافقی تشویق می‌کند.» خب وقتی‌که شما خودتان را این‌قدر مشتاق و مجبور ضعیف نشان می‌دهید و به قول فرانسوی‌ها حاضرید منافع ملی خودتان را هم فدا کنید، معلوم است نتیجه چه می‌شود!
مذاکره‌کنندگان ما در مواردی
صرفاً دیکته نوشته بودند!
مدیرمسئول کیهان افزود: از طرف دیگر در مذاکرات هسته‌ای بارها شاهد بودیم که مذاکره‌کنندگان ایرانی بدون اینکه به نقطه مطلوبی رسیده باشند، نتیجه را پیشاپیش پذیرفته بودند!
وی گفت: من اینجا به سند دیگری اشاره می‌کنم؛ روز یکشنبه 3 آذر 92 (فردای توافق ژنو) نویسنده و روزنامه‌نگار معروف آمریکایی به نام «فرد کاپلن» که عمده کارهایش هم در حوزه هسته‌ای است و چند کتاب هم در این زمینه نوشته در مطلبی که نیویورک‌تایمز و برخی رسانه‌های دیگر آمریکایی نقل کردند، می‌گوید «چند هفته پیش یک مقام رسمی ارشد کاخ سفید از من و چند روزنامه‌نگار دیگر دعوت کرد تا نظرمان را درباره پیش‌نویس قرارداد برجام جویا شود... وقتی متن پیش‌نویس توافق را دیدیم آن را کاملاً یک‌سویه ارزیابی کردیم و همه به‌اتفاق بر این باور بودیم که ایرانی‌ها هرگز این متن را نخواهند پذیرفت؛ پیش‌نویس به‌گونه‌ای بود که هیچ‌یک از مواد آن نمی‌توانست با اعتراض یک آمریکایی، یک اسرائیلی یا یک عرب متعصب رو‌به‌رو شود اما امروز که متن توافق‌نامه یکشنبه ژنو منتشر شد با کمال تعجب دیدم همان پیش‌نویسی است که چند هفته قبل دیده بودم! و اکنون تیم هسته‌ای ایران برخلاف انتظار ما بدون کمترین تغییری در متن پیش‌نویس به آن تن داده و پذیرفته است!»
شریعتمداری تصریح کرد: در حقیقت حضرات (مذاکره‌کنندگان ایرانی) دیکته نوشته بودند نه اینکه بخواهند خواسته کشورمان را خود به‌ طرف مقابل بقبولانند.
امروز، همه‌چیز را به برجام گره نمی‌زنیم
مدیرمسئول کیهان در پاسخ به سؤال مجری مبنی بر اینکه «اگر برجام آنقدری که می‌گویند بد است چرا با روی کار آمدن دولت جدید، بازهم اشتیاق برای بازگشت به آن وجود دارد؟» گفت: خوشبختانه با آمدن دولت جدید، این روال تغییر کرده است. اولاً همه‌چیز را به برجام گره نمی‌زنیم. همه به خاطر دارند که آقایان می‌گفتند حتی آب خوردن ما به برجام وابسته است. زیان اصلی ما از همین‌جا شروع شد یعنی طوری شد که وقتی همه‌چیز را به برجام گره زدیم یعنی همه‌چیز را در اختیار حریف گذاشتیم... الآن این رویکرد وجود ندارد.
وی با بیان اینکه «ما می‌گوییم به برجام برمی‌گردیم اما شرایطی داریم» اظهار داشت: شرایط هم همان است که حضرت آقا مطرح فرمودند و در طرح راهبردی مجلس هم آمد. 1- تمام تحریم‌ها لغو بشود 2- ما لغو تحریم‌ها را راستی‌آزمایی کنیم؛ بعد از این ما به آمریکا اجازه می‌دهیم که به‌عنوان یکی از اعضای 1+5 وارد بشود.
شریعتمداری افزود: ولی این ماجرا را عده‌ای که علی‌الدوام و چشم‌بسته از برجام حمایت می‌کردند و با بیرونی‌ها همسویی دارند می‌گویند باید به دلایل مختلف به برجام برگردیم ولی بحث این است که ما گفت‌وگویی را حاضریم انجام بدهیم که نتیجه آن، لغو تحریم‌ها باشد.
برجام یک جسد متعفن است
مدیرمسئول کیهان در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر اینکه «در برجام لغو تحریم‌ها نیامده و اساساً چرا از برجام خارج نمی‌شویم» اظهار داشت: تعلیق در همه جای برجام آمده است؛ مثلاً قطعنامه 2231 یا مکانیسم ماشه یعنی تعلیق. اینکه آقایان می‌گویند «با برجام تمام تحریم‌های قبلی را لغو کردیم» حرف دقیق و صحیحی نیست بلکه تمام تحریم‌ها تجمیع شد. این هم که گفته می‌شود که شما را ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل می‌بریم و آن را خطرناک جلوه می‌دادند، تهدید خاصی نیست. چه چیزی را می‌خواهند تحریم کنند؟ رابرت اوبرایان، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا می‌گوید این‌قدر ما تحریم‌ها را زیاد کرده‌ایم که دیگر جایی برای تحریم جدید باقی نمانده است!
شریعتمداری تاکید کرد: در واقع برجام یک جسد متعفن است و اگر بخواهیم با همین حال و هوا به آن برگردیم، چیزی به دست نمی‌آوریم!
وی با بیان اینکه برجام برای آمریکا یک سند طلایی بود، افزود: خروج آمریکا از آن‌هم تعجب‌آور بود البته خانم موگرینی گفت، ترامپ هنگامی از برجام خارج شد که آقای روحانی اطمینان داده بود هرگز از آن خارج نمی‌شود.
مدیرمسئول کیهان اضافه کرد: آنچه امروزه دارد دنبال می‌شود لغو تحریم‌هاست؛ بنابراین وقتی همه تحریم‌ها لغو بشود دیگر چیزی به نام برجام موضوعیت ندارد.
اصلاً میز مذاکره‌ای وجود ندارد
شریعتمداری در پاسخ به این سؤال مجری که چرا همچنان بازگشت به برجام جزو ادبیات رایج مسئولین ما هست و آیا ما برای اینکه میز دیپلماسی را حفظ کنیم به اسم برجام به دنبال لغو تحریم‌ها هستیم؟ گفت: ببینید معاهده بین ایران و ۱+۵ انجام شد. وقتی آمریکا از معاهده خارج می‌شود یعنی دیگر برجامی وجود ندارد. آقای عراقچی هم قبل از خروج آمریکا از برجام همین را گفتند. به عبارتی با خروج آمریکا از برجام و عدم پایبندی اروپا به تعهدات خود، برجامی وجود ندارد و تبدیل به جسد متعفن شده است.
وی افزود: همان موقع آقای سیف رئیس‌ وقت بانک مرکزی (سال 95) در مصاحبه گفتند دستاورد ما از برجام «تقریباً هیچ» بوده است. آقای روحانی گفتند که بایستی این را از آقای صالحی پرسید. آقای صالحی هم بعد از مدتی گفتند که آمریکایی‌ها دبه درآورده‌اند. بعد آقای روحانی گفتند که از آقای ظریف باید پرسید، ایشان هم گفتند که ما هنوز در انگلیس نتوانستیم یک حساب بانکی باز کنیم... این‌ها نشان می‌داد که برجام هیچ آورده‌ای برای ما نداشته و نخواهد داشت. علت آن که امروز بر حفظ برجام اصرار می‌شود شاید این باشد که بخواهند بگویند ما نمی‌خواهیم میز مذاکره را ترک کنیم ولی در واقع چیزی که وجود دارد این است که اساساً میز مذاکره‌ای وجود ندارد.
عمق فاجعه مذاکرات بازگشت به برجام
مدیرمسئول کیهان اظهار داشت: در وین هم آنها روی حرف‌های خودشان بودند. ما یک بار در مطلبی نوشتیم که آمریکایی‌ها با کمال وقاحت می‌گویند ما فقط تحریم‌های دوران ترامپ را برمی‌داریم. بعد از انتشار این مطلب بود که آقای شمخانی با من تماس گرفت و گفت که باید می‌نوشتی «برخی» از آن تحریم‌ها!
شریعتمداری در پاسخ به سؤالی درخصوص انتصاب باقری (عضو تیم مذاکره‌کننده سابق) به‌جای عراقچی برای مذاکرات هسته‌ای و همچنین انتصاب عراقچی به‌عنوان دبیر شورای راهبردی روابط خارجی گفت: انتصاب آقای باقری اتفاق مثبتی است و واکنش منفی غربی‌ها هم طبیعی بود. انتصاب آقای عراقچی هم به گفته آقای خرازی، توصیه رهبری بوده است. در ضمن به این نکته هم باید توجه داشت که خود آقای عراقچی تفاوت‌هایی با تیم قبلی داشت و برخی دیدگاه‌هایش با آقای ظریف متفاوت بود اما اینکه این تفاوت دیدگاه‌ها چقدر به بار نشست این مسئله دیگری است. البته این نکته‌ای است که خوب است از خود آقای خرازی
سؤال شود.
مجلس را هم محرم نمی‌دانستند
مدیرمسئول کیهان در پاسخ به سؤالی درباره لزوم محاکمه و یا بازخواست کسانی که در مذاکرات برجام ترک فعل و یا سوء فعل داشتند، گفت: مطمئناً بایستی پاسخگو باشند چون روال، روالی بوده که در بعضی موارد مبهم و تردیدآور است. مثلاً آقای ظریف در نشست شورای روابط خارجی آمریکا قریب به مضمون می‌گوید که «اگر ما به توافقی نرسیم تندروها می‌آیند» این تندرو یعنی چه؟ یعنی کسانی می‌آیند که با شما موافق نیستند. معنی‌اش این است که کسانی می‌آیند که به شما باج نمی‌دهند؛ یعنی ما باج می‌دهیم! این نمونه‌ای از مذاکرات است که منتشر شد. آقایان متن مذاکرات را حتی برای کسانی که عمدتاً با آنها همسو و همراه بودند نیز منتشر نمی‌کردند و مجلس را هم محرم نمی‌دانستند در حالیکه تکلیف داشتند متن مذاکرات را منتشر بکنند.
ترکمانچای هم نسخه فارسی داشت
ولی برجام نه!
وی افزود: به‌عنوان یکی از نمونه‌ها؛ آقای سارکوزی رئیس‌جمهور وقت فرانسه از آقای دکتر ولایتی به‌عنوان مشاور ویژه رهبری در امور بین‌الملل دعوت کرد که با هم گفت‌وگویی داشته باشند. حضرت آقا هم موافقت کردند و آقای ولایتی رفتند فرانسه. بعد از جلسه اول نشست که بسیاری از وزرا و مقامات بلندپایه دولت فرانسه حضور داشتند، سارکوزی از آقای ولایتی درخواست می‌کند که جلسه دیگری داشته باشند و سفیر ایران در آن جلسه نباشد که آقای ولایتی مخالفت می‌کنند و می‌گویند که سفیر کشورمان هم باید باشند و ما چیز پنهانی نداریم. در نهایت هم آقای آهنی سفیر ایران هم حضور پیدا می‌کند.
شریعتمداری گفت: متأسفانه در برجام بسیاری از مذاکرات پنهانی بود و در توافق و امضای آن، بررسی و ارزیابی‌های دقیق و جامعی وجود نداشت.
وی گفت: وقتی سندی بین دو طرف نوشته می‌شود به زبان طرفین تنظیم می‌شود و ذیل این قرارداد را همه طرفین امضا می‌کنند؛ هر دو سند هم عین هم هستند، حتی قراردادهای گلستان و ترکمانچای هم این‌گونه‌اند و دارای نسخه رسمی به زبان فارسی هستند ولی برجام فاقد چنین نسخه‌ای است!
عملکرد یک ماه و نیمه دولت رئیسی
بسیار مثبت است
مدیرمسئول کیهان در بخش پایانی گفت‌وگوی خود با برنامه تلویزیونی جهان‌آرا به برخی سؤالات غیربرجامی پاسخ داد.
شریعتمداری در پاسخ به سؤالی درخصوص ارزیابی خود از عملکرد 45 روز گذشته دولت سیزدهم گفت: واقعیت این است که عملکرد دولت سیزدهم بسیار مثبت بوده و در این حد از فعالیت قابل پیش‌بینی نبود؛ مثلاً سفرهای استانی، یا شرکت در برخی جلسات که قبلی‌ها حاضر نبودند در آنها شرکت کنند.
وی با اشاره به تمرکز رئیس‌جمهور بر موضوع پیگیری تصمیمات در سفرهای استانی گفت: آقای رئیسی وقتی به سفر استانی می‌رود از قبل مشکلات و مسائل آن استان را بررسی و ارزیابی می‌کند بعد از سفر هم تصمیمات و اقدامات را پیگیری می‌کند. همچنین ایستادگی در مقابل بیرونی‌ها، حضور در بین مردم و حضور در میدان، تأکید بر مقابله با فساد و اهل کار بودن دولتمردان، از دیگر مصادیق این تحلیل است.
بنی‌صدر عضو کُد‌دار CIA بود
مدیرمسئول کیهان در پاسخ به سؤال مجری برنامه جهان‌آرا درباره بنی‌صدر (به بهانه خبر درگذشت رئیس‌جمهور معزول دهه شصت) گفت: بنی‌صدر اقدامات مشکوکی داشت، مثلاً بعد از حمله طبس، دستور بمباران منطقه را داد و همه اسناد و مدارکی که آمریکایی‌ها بر جای گذاشته بودند را از بین برد.
شریعتمداری افزود: در اسناد لانه جاسوسی آمده که او با اسم رمز SD-LURE یکی از مأموران کُد‌دار سازمان «سیا» بوده است. در جنگ هم عمدتاً یک مانع دست و پا گیر برای رزمندگان سپاه و ارتش بود
مثل همان تز زمین دادن و زمان گرفتن.
وی گفت: او رسماً با دشمنان پیوند خورد و دست به خیانت آشکار زد.