kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۴۰۷
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۱
رئیس ‌سازمان انرژی اتمی:

ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد از ۱۲۰ کیلوگرم عبور کرد

رئیس‌سازمان انرژی اتمی با اعلام این‌که ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد از ۱۲۰ کیلوگرم عبور کرد، گفت که راه‌اندازی راکتور آب سنگین خنداب (اراک) در حال انجام است.

 


محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس‌سازمان انرژی اتمی ایران شنبه شب با حضور در برنامه زنده تلویزیونی نگاه یک درخصوص ذخیره‌سازی اورانیوم با غنای ۲۰ درصد گفت: از رقم ۱۲۰ کیلو عبور کرده‌ایم و در این موضوع از برنامه جلوتر هستیم، پیشتر طبق برجام قرار بود که سوخت اورانیوم ۲۰ درصد به راکتور تهران داده شود اما داده نشد و اگر ساخت این میزان سوخت را خودمان آغاز نمی‌کردیم این موضوع امروز به یکی از معضلات مان تبدیل می‌شد.
اسلامی افزود: بر اساس هدف گذاری‌ها و تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی، تولید ۱۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای به سازمان انرژی اتمی ابلاغ شده است و بنابراین تلاش می‌کنیم این هدف گذاری را به اقدام عملی تبدیل کنیم و با استفاده از همه فرصت‌ها بتوانیم با فعال کردن ظرفیت‌های ساخت داخل و توان دانشی سازمان انرژی اتمی و شرکت‌های دانش بینان، گام بزرگی رو به جلو برداریم و تولید برق هسته‌ای را به حداکثر برسانیم.
وی همچنین با بیان اینکه این برنامه ۱۰ هزار مگاواتی حدود ۱۵ ساله است، گفت: قرارداد زمانبندی تولید دو هزار مگاوات، ۸ ساله بود و تلاش می‌کنیم از این ۸ سال بیشتر نشود همچنین با تمهیدات و برنامه‌ریزی انجام شده امیدواریم تعهدات مالی را تامین کنیم.
معاون رئیس‌جمهور اظهار داشت: در زمینه آب شیرین کن‌ها هم در بوشهر متعهد شدیم ۷۰ هزار متر مکعب را سرمایه‌گذاری کنیم و آب را برای استان بوشهر استفاده کنیم و قرار شد با وزیر نیرو، مذاکره و تفاهم نامه امضاء کنیم و قول دادیم این طرح را در مدت دو سال انجام دهیم.
اسلامی درباره روابط سازمان انرژی اتمی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گفت: دشمنان به آژانس بسیار فشار می‌آورند و منافقین مزدور با گستردگی تلاش‌هایشان به همراه صهیونیست‌ها، مرتب تغذیه اطلاعات فریب دهنده با آژانس انجام می‌دهند و همواره آژانس را علیه کشور ما تحریک و برای او اطلاعات تولید می‌کنند و آژانس آن را بررسی می‌کند و ما مرتب پاسخ می‌دهیم.
وی ادامه داد: از آژانس خواستیم برای مسائل سیاسی و نفوذ این سیستم‌های مخرب صهیونیستی و جریان ضد انقلاب، حد توقفی را تعریف کند زیرا این شیوه قابل ادامه نیست اما آنها پاسخی ندادند.
رئیس‌سازمان انرژی اتمی درخصوص اجرای قانون اقدام راهبردی مجلس گفت: به غیر از یکی دو مورد از مواد این قانون که با نظر کمیسیون اصل ۹۰ مجلس متفاوت بوده، از نظر سازمان انرژی اتمی تقریباً تمام موارد عمل شده است.
اسلامی درخصوص ماده پنج قانون راهبردی لغو تحریم‌ها خاطرنشان کرد: راه‌اندازی راکتور خنداب در حال انجام است و براساس زمان بندی‌ها حدود یک سال دیگر کار دارد اما از لحاظ نقشه‌ای و تجهیزات، تامین شده و فقط زمان لازم است تا به روز شروع به کار راکتور برسیم.