kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۳۱۶
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۲
واکنش صنعا به چشم‌پوشی از جنایات آل‌سعود در یمن

دولت یمن: سازمان ملل فقط زبان پول را می‌فهمد

معاون وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن پایان مأموریت تیم بازرسان شورای حقوق بشر سازمان ملل را مایه تأسف دانست و تاکید کرد که سازمان ملل فقط زبان پول را می‌فهمد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل شامگاه پنج‌شنبه با اختلاف آرای بسیار‌اندک به پایان مأموریت بازرسان خود در یمن رأی مثبت داد. فعالان حقوق بشر می‌گویند که دولت عربستان به شدت برای عدم تصویب این طرح فشار آورده است. «عبدالرشید الفقیه» مدیر اجرایی سازمان حقوق بشری «مواطنه» در یمن در این خصوص گفت: «شورای حقوق بشر قصد داشت با همکاری سازمان‌های حقوق بشری ساز و کار جدیدی را برای تحقیق درخصوص وقوع جنایات جنگی در یمن آغاز کند که پایان مأموریت تیم بازرسان یک هدیه با ارزش برای ناقضان حقوق بشر در یمن و ضربه دیگر به قربانیان جنگ است.»
«حسین العزی» معاون وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن (مستقر در صنعاء) به رأی شورای حقوق بشر سازمان ملل برای پایان مأموریت تیم بازرسان یمن، واکنش نشان داد. به نوشته وبگاه الخبر الیمنی، العزی گفت که سازمان ملل نشان داده که مصوباتش بر مبنای کمک‌های مالی که دریافت می‌کند، است و قانون در این میان اعتباری ندارد. او این حقیقت را تأسف‌برانگیز دانست. این مقام یمنی تأکید کرد که ممانعت از ادامه کار تیم بازرسان سازمان ملل دلیل قاطعی بر این است که تمامی سخنان دولت صنعاء درخصوص جنایات ائتلاف سعودی درست و اتهامات ائتلاف به دولت صنعاء دروغ و جعل است. معاون وزیر خارجه دولت صنعاء افزود: «اگر حقیقت غیر از این بود، تحقیقات را لغو نمی‌کردند و کار تیم بازرسان به پایان نمی‌رسید.»
نفوذ دولت سعودی در تصمیم‌گیری‌های سازمان ملل و ارگان‌های زیر مجموعه آن عمدتا با ابزار مالی صورت می‌گیرد و پیش از این نیز سابقه داشته است. در یک رویداد بی‌سابقه در ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ «بان کی مون» دبیرکل وقت سازمان ملل صراحتا گفت که دلیل حذف نام عربستان از فهرست ناقضان حقوق کودک، تهدید ریاض مبنی بر قطع کمک‌هایش به سازمان ملل بوده و این سازمان نیز مجبور شده تن به این تهدید بدهد.
حمله به فرودگاه ملک عبدالله
طبق گزارش رسانه‌های سعودی، جمعه شب و شنبه صبح فرودگاه ملک عبدالله در شهر جیزان عربستان هدف 2 حمله پهپادی قرار گرفت. در جریان این حملات دست‌کم ۱۰ نفر زخمی شدند. رسانه‌های دولتی عربستان به نقل از یک سخنگوی نیروهای ائتلاف نوشته‌اند، 6 تبعه عربستان، سه بنگلادشی و یک سودانی در جریان اولین حمله زخمی شدند. به گفته این سخنگو، شیشه‌های برخی از ساختمان‌های این فرودگاه نیز خرد شده‌اند. حمله دوم نیز با یک پهپاد حاوی مواد منفجره صورت گرفته اما جزییاتی از آن اعلام نشده است. به گفته تلویزیون دولتی عربستان، رفت و آمد هواپیماها در فرودگاه ملک عبدالله به طور عادی جریان دارد. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته اما مسئولیت اغلب حملات مشابه را انصارالله یمن بر عهده است.