kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۳۱۱
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۰

افشای اسناد جدید از شکنجه و آزار و اذیت زنان بنگلادشی در عربستان

یک مطالعات تحقیقاتی نشان داد که بیش از ۵۰ درصد زنان کارگر بنگلادشی در عربستان در شرایط بسیاری اسفناکی قرار دارند و تحت شکنجه و سوءاستفاده جنسی قرار می‌گیرند.


خبرگزاری تسنیم به نقل از سعودی لیکس اعلام کرده، یک مطالعه تکان دهنده درخصوص اقدامات عربستان علیه کارگران بنگلادشی نشان داد که 52 درصد از زنان مهاجر در معرض شکنجه و آزار و اذیت در محل کار خود قرار گرفته‌اند. مطالعه واحد تحقیقاتی جنبش پناهندگان و مهاجران نشان داده که حدود 52 درصد از زنان مهاجر که به دلیل شیوع ویروس کرونا به وطن خود بازگشتند، در محل کار خود در عربستان مورد شکنجه یا آزار و اذیت قرار گرفته‌اند. از این تعداد‌، 35 درصد شکنجه فیزیکی‌، 52 درصد آزار روحی و 11 درصد تأیید کرده بودند که در کشورهای مقصد مورد سوءاستفاده جنسی قرار گرفته‌اند. در ماه‌های سپتامبر و اکتبر سال جاری با 153 شرکت‌کننده (92 مهاجر بازگردانده زن و 61 خانواده مهاجر) از 42 منطقه بنگلادش مصاحبه شد. بازگشت کنندگان از عربستان‌، اردن‌، امارات، عمان‌، قطر‌، لبنان‌، بحرین‌، عراق‌، مالزی‌، مالدیو‌، هنگ کنگ، استرالیا و موریس بودند.
در میان مهاجرانی که بازگشته‌اند، اکثریت تأکید کردند که تحت شکنجه جسمی و روانی همسران خود بوده‌اند. برخی نیز از آزار و اذیت نزدیکان خود و پولشویی خبر دادند. بر اساس اعلام دفتر نیروی انسانی‌، اشتغال و آموزش از سال 1991 حدود 10 هزار کارگر زن بنگلادشی در خارج از کشور‌، عمدتا در خاورمیانه‌، استخدام شده‌اند و هزاران کارگر زن مهاجر بنگلادشی پس از شکنجه مجبور شدند با دست خالی به خانه بازگردند. همچنین دست کم 487 کارگر مهاجر در پنج سال گذشته با تابوت به خانه بازگشته‌اند که در میان آنها‌، 200 کارگر مهاجر زن تنها در عربستان جان باختند.
گذشته از مرگ و میر‌، شدت ضربه روحی و جسمی بر زنان مهاجر بنگلادشی آن‌قدر زیاد بود که بسیاری از زنان پس از، از دست دادن سلامت روانی به خانه بازگشتند. اطلاعات دقیقی از تعداد واقعی زنان مهاجر که در شرایط شکنجه و بدرفتاری به کشورهای خود بازگشته‌اند در دسترس نیست. اما طبق گزارش رسانه‌ها‌، بیش از 13 هزار زن در سال‌های 2016-2019
از عربستان به خانه بازگشتند. سازمان‌های حقوق بشری نقض‌های جدی در کمپین مقامات سعودی علیه مهاجران و بی‌توجهی به ملاحظات بشردوستانه‌، از جمله بدرفتاری و اخراج اجباری را زیر نظر دارند. برخی از فعالان حقوق بشری تصریح کردند که کارفرمایان از میله‌های داغ آهنی برای سوزاندن بدن و حتی ریختن آب جوش روی آن‌‌ها برای شکنجه کارگران استفاده می‌کنند.
کارگران زن بنگلادشی در عربستان پس از سوءاستفاده جسمی کارفرمایان از آنها در بسیاری موارد مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند.
با وجود شکایت بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی و فعالان حقوق بشری مداخله دولت سعودی در محکومیت چنین جنایتی دیده نمی‌شود درحالی‌که بسیاری از فعالان حقوق بشر مهاجر بنگلادشی تاکید کردند که تعداد زیادی از زنان مهاجر که در خانه کار می‌کردند، قبل از پایان دوره قراردادشان با علائم مختلف آسیب دیدگی بر روی بدن خود به خانه بازگشتند.