kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۳۰۹
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۶
اصرار آمریکا بر ادامه اشغالگری

پنتاگون: نیروهای خود را از سوریه خارج نمی‌کنیم

 

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در سخنانی بر حفظ حضور نظامی این کشور در شمال شرق سوریه تاکید کرد.
آمریکا در چند سال گذشته با اشغال بخش‌هایی از شمال و شرق سوریه، نیروهای نظامی خود را در این مناطق مستقر کرده است و همچنان به ماندن در سوریه اصرار دارد. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه الجزیره، جسیکا مک نالتی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در سخنانی تاکید کرده که کشورش نیروهای خود را در سوریه حفظ خواهد کرد. وی در این باره گفت که آمریکا ۹۰۰ نظامی در سوریه دارد که با نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) همکاری می‌کنند. وی مدعی شده که تنها ماموریت ما در سوریه «شکست دائم داعش» بوده و واشنگتن به این نبرد پایبند است.
مک نالتی ادامه داد:« به همین دلیل آمریکا حضور نظامی خود را در شمال شرق سوریه و در اطراف پادگان التنف در جنوب شرق این کشور حفظ خواهد کرد.» طبق این گزارش، این اظهارات پس از آن مطرح شد که پس از خروج آمریکا از افغانستان احتمالات زیادی مبنی بر اقدام مشابه دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا درباره سوریه مطرح شد.
در همین ارتباط، نظامیان اشغالگر آمریکایی روز جمعه کاروانی حامل سلاح، مهمات و تجهیزات لجستیک را از شمال عراق به پایگاه‌های نظامی غیرقانونی خود در استان الحسکه رساندند. خبرگزاری رسمی سوریه(سانا) به نقل از منابع محلی در القحطانیه در شمال شرق استان الحسکه اعلام کرد، کاروانی مرکب از ۵۶ کامیون حامل سلاح، مهمات و مواد لجستیک و همچنین هشت خودروی نظامی جدید از نوع‌هامر و چند خودروی متعلق به شبه نظامیان گروه موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه از شمال عراق و از طریق گذرگاه غیرقانونی الولید به پایگاه‌های نظامیان اشغالگر آمریکایی در شمال شرق سوریه رسید.
نظامیان آمریکایی شنبه گذشته نیز کاروانی مرکب از ۷۰ خودرو حامل تجهیزات نظامی را به پایگاه غیرقانونی خود در تل بیدر در شمال استان الحسکه رساند. در همین حال،جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا بامداد جمعه طی دستوری، وضعیت اضطرار ملی در قبال سوریه را یک سال دیگر تمدید کرد. بایدن در این باره گفت: «وضعیت در سوریه، و به ویژه اقدامات دولت ترکیه برای انجام حمله نظامی به شمال شرق سوریه، کارزار شکست داعش را تضعیف می‌کند به همین دلیل، وضعیت اضطراری ملی اعلام شده به تاریخ ۱۴ اکتبر ۲۰۱۹، باید پس از ۱۴ اکتبر ۲۰۲۱ تا یک سال دیگر ادامه داشته باشد.» بخش عمده سرزمین‌های استان‌های الحسکه و دیرالزور و الرقه که دارای منابع نفت و انرژی بوده در شمال و شمال شرق سوریه قرار دارد. این مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه است که مورد حمایت آمریکا قرار دارند.
تجاوز اسرائیل به سوریه
از سوی دیگر رژیم صهیونیستی بار دیگر به سوریه حمله کرد. در نتیجه حملات هوایی رژیم صهیونیستی به پایگاه تی فورحداقل 6 سرباز سوری مجروح شده‌اند. منابع خبری شامگاه جمعه از مقابله پدافند هوایی سوریه با اهداف متخاصم در آسمان حمص خبر دادند. پدافند هوایی سوریه بیش‌تر موشک‌های متخاصم را قبل از رسیدن به اهداف خود در پیرامون فرودگاه تی فور حمص رهگیری و منهدم کرد. بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، واحد روابط عمومی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی از اظهارنظر درباره این خبر امتناع ورزید. طبق این گزارش، یکی از نمایندگان سرویس مطبوعاتی ارتش رژیم صهیونیستی در تماس تلفنی با خبرگزاری تاس در واکنش به این خبر گفت: «ما درباره گزارش‌های رسانه‌های خارجی اظهارنظر نمی‌کنیم».
جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به صورت متناوب با استفاده از حریم‌هوایی لبنان یا از طریق بلندی‌های اشغالی جولان به سمت اهدافی در شرق و شمال غرب سوریه حملات موشکی انجام می‌دهند. نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان بارها گزارش داده‌اند رژیم صهیونیستی روزانه قطعنامه‌های سازمان ملل را نقض کرده و به حریم هوایی لبنان تجاوز می‌کند.
خبر دیگر اینکه، منابع رسانه‌ای از حمله یک پهپاد به مواضع گروه‌های عراقی در منطقه مرزی البوکمال سوریه خبر داد. پایگاه خبری الجزیره در خبری فوری به نقل از یک منبع آگاه امنیتی نوشت که یک فروند پهپاد، مواضع گروه‌های عراقی در منطقه البوکمال سوریه واقع در مرز مشترک این کشور و عراق هدف قرار‌داد. برخی منابع رسانه‌ای نیز اعلام کردند که یک فروند پهپاد ناشناس مواضع گروه‌های مقاومت عراقی در این شهر مرزی را هدف قرار‌داده‌اند اما هنوز سازمان الحشد‌الشعبی عراق و طرف‌های رسمی این کشور، این خبر را تایید یا رد نکرده‌اند. در همین حال، کانال«صابرین نیوز» خبر داده یک پهپاد آمریکایی که در حال انجام مأموریتی خصمانه علیه نیروهای مقاومت در مرز عراق و سوریه بوده، به واسطه سامانه‌های پارازیتی گروه‌های مقاومت سرنگون شده است.