kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۳۰۱
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۴
در راستای دیپلماسی فعال دولت سیزدهم انجام شد

توسعه همکاری‌ها با روسیه، لبنان و سوریه محور سفر دوره‌ای امیرعبداللهیان

توسعه همکاری‌ها با روسیه، لبنان و سوریه، محور سفر دوره‌ای وزیر امور خارجه کشورمان در راستای دیپلماسی فعال دولت سیزدهم بود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سومین مقصد سفرش پس از حضور در مسکو و بیروت و رایزنی با مقامات این کشورها، صبح شنبه وارد دمشق پایتخت سوریه شد.
این دومین سفر امیرعبداللهیان به سوریه پس از تصدی وزارت امور خارجه است. او هفتم شهریور ماه نیز بعد از سفر به بغداد برای شرکت در کنفرانس منطقه‌ای حمایت از عراق،‌ به دمشق رفت و با بشار اسد رئیس‌جمهور و فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان در مدت حضورش در مسکو با سرگئی لاوروف همتای روس خود دیدار و گفت‌وگو کرد.
وی پس از آن به لبنان رفت و با رئیس‌جمهور، رئیس‌پارلمان، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه این کشور دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به گفت‌وگو پرداخت. امیرعبداللهیان همچنین با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان ملاقات کرد.
حسین امیرعبداللهیان در پایان سفرش به بیروت و رایزنی با مقامات لبنانی در توئیتی نوشت: گفت‌وگوهای مهمی با مقامات عالیرتبه، روسای احزاب و نخبگان لبنان داشتم. ساعات مفیدی هم با دبیرکل حزب‌الله به رایزنی گذشت. تشکیل دولت جدید را به همه لبنانی‌ها تبریک گفتم. زمینه توسعه همکاری‌ها فراهم است. در روزهای سخت، آماده حمایت و یاری لبنان هستیم.
اجرای توافقات دوجانبه
امیرعبداللهیان در بدو ورود به دمشق مورد استقبال فیصل المقداد قرار گرفت و در جمع خبرنگاران گفت: در ادامه سفرم به مسکو و بیروت، امروز برای تکمیل مشورت‌ها و دیدار با آقای بشار اسد در دمشق هستم.
وزیر خارجه خاطرنشان کرد: همواره درخصوص تحولات منطقه‌ای و روابط دوجانبه دیدار و گفت‌وگو و رایزنی با دوستان و با شریک راهبردی جمهوری اسلامی ایران یعنی کشور سوریه و مقامات سوریه مورد توجه جدی ماست. در هفته‌های اخیر توافقات مهمی درخصوص توسعه همه‌جانبه روابط بین دو کشور و فعالیت‌های فشرده و برنامه‌ریزی شده برای توسعه همکاری‌های اقتصادی، تجاری و گردشگری صورت گرفته است.
به گفته وی توافقات دوجانبه ایران و سوریه به سرعت اجرایی خواهد شد و دو ملت از آن سود خواهند برد.
وزیر خارجه کشورمان همچنین عنوان کرد: سوریه در مسیر توسعه و پیشرفت قرار دارد و جمهوری اسلامی ایران در این مسیر همچون دوران جنگ تروریستی که علیه سوریه اعمال می‌شد ایران با قدرت در کنار سوریه خواهد ماند.
دیدار با بشار اسد
امیرعبداللهیان پس از ورود به دمشق، در محل کاخ ریاست‌جمهوری سوریه با بشار اسد رئیس‌ جمهور این کشور دیدار و درخصوص گسترش روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و موضوعات بین‌المللی گفت‌وگو کرد.
در این ملاقات تقویت و تعمیق هر چه بیشتر مناسبات دوجانبه بین دو کشور مورد تاکید قرار گرفت. همچنین درخصوص تحولات افغانستان، یمن، عراق و سوریه تبادل نظر به عمل آمد.
وزیر خارجه کشورمان تماس‌های گسترده بین مقامات عالی دو کشور را نشانگر عمق روابط بین ایران و سوریه خواند و پیروزی‌های سیاسی، بین‌المللی و میدانی سوریه را تبریک گفت و اظهار داشت: فضای دیپلماتیک در نشست‌های اخیر مجمع عمومی سازمان ملل نشانگر آن بود که اوضاع به نفع سوریه تغییر کرده است.
امیرعبداللهیان ضمن تشریح سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات افغانستان اظهار داشت: ما با همه طرف‌ها در افغانستان از جمله طالبان در ارتباط هستیم و آنها را دعوت به تشکیل دولت فراگیر می‌کنیم.
رئیس‌جمهور سوریه هم در این ملاقات اظهار داشت: در مدت کمی که از دیدار قبلی ما می‌گذرد تحولات زیادی رخ داده که به نفع همه ما بوده است. ما توانستیم انتخابات ریاست‌جمهوری را با موفقیت برگزار کنیم.
بشار اسد با بیان این‌که خروج آمریکا از افغانستان نشانه ظهور محورهای جدید و افول و زوال محور غربی است، اظهار داشت: کشورهای منطقه و همسایه افغانستان می‌دانند که آمریکا مسئولیت اعمال و سیاست‌هایش در افغانستان را نمی‌پذیرد.
رئیس‌جمهور سوریه اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران این ظرفیت را دارد و باید با برای به موفقیت رسیدن تحولات افغانستان، با کشورهای همسایه آن و سایر کشورهای صاحب نقش وارد مذاکره شود، چرا که آمریکایی‌ها می‌خواهند بین کشورهای همسایه افغانستان اختلاف ایجاد کنند.
وزیر امور خارجه کشورمان نیز با‌اشاره به عملگرا بودن دولت جدید در جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: ما یک برنامه توسعه پایدار اقتصادی را در نظر داریم که حتی با فرض تداوم تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، آن را دنبال خواهیم کرد.  البته به زودی به مذاکرات وین باز می‌گردیم و موضوع راستی آزمایی و دریافت ضمانت‌های لازم برای اجرای تعهدات از سوی طرف‌های غربی را مد نظر داریم.
وی گفت: اگر این مذاکرات به نتیجه رسید ما از آن برای تسریع در اجرای برنامه توسعه کشورمان بهره خواهیم گرفت، ولی پیشبرد برنامه را متوقف آن نخواهیم کرد.
فیصل المقداد به زودی به تهران می‌آید
امیرعبداللهیان بعد از دیدار و گفت‌وگو با فیصل المقداد همتای سوری خود در جمع خبرنگاران در تشریح گفت‌وگوهای انجام شده از سفر وزیر خارجه سوریه به تهران در چند روز آینده خبر داد.
وی گفت: طی چند روز آینده فیصل المقداد به تهران خواهد آمد این تاییدی بر این است که وزارت خارجه‌های دو کشور مصمم هستند اراده و نیت روسای جمهور را عملیاتی کند. ما به دنبال عملیاتی کردن توافقاتی که در هفته‌های اخیر و در تماس‌های تلفنی بین روسای جمهور دو کشور و در سطوح مختلف سیاسی و اقتصادی و امنیتی هستیم.
وزیر خارجه خاطرنشان کرد: سفارتخانه‌های دو کشور فعال هستند و سفیر ما نیز با دقت مسائل را در دمشق دنبال می‌‌کند. امیدوار هستیم در مرحله جدید حیات سوریه روابط دو کشور در همه زمینه‌ها توسعه یابد از گردشگری و سرمایه‌گذاری‌های مشترک. دو کشور دارای منابع و ظرفیت‌های بالایی هستند و ان‌شاءالله مردم ما و سوریه از این توافقات سود ببرند و منفعت دو طرف تامین شود.
وی افزود: روابط ایران و  جمهوری عربی سوریه استراتژیک است و سوریه متحد استراتژیک ایران است و نشان دادیم و ثابت کردیم که هیچ‌گاه در روزهای سخت متحدان و دوستان خود را تنها نخواهیم گذاشت. در حال حاضر که سوریه از روزهای سخت عبور کرده در شکوفایی روابط دو کشور هم باید فعالانه عمل کنیم.
با موضع ایران همراه هستیم
فیصل المقداد، وزیر خارجه سوریه نیز پس از دیدار و گفت‌وگو با وزیر امور خارجه کشورمان، در جمع خبرنگاران گفت: برای پیگیری مسائل مورد علاقه و مشترک بین دو کشور و با توجه به سرعت تحولاتی که در سوریه و در منطقه در حال رخ دادن است، ضروری است که ما در فرصت‌های کوتاه با هم ملاقات داشته باشیم و این کار را انجام می‌دهیم.
وی عنوان کرد: آن‌چه در نشست با همتای ایرانی درباره آن گفت‌وگو کردیم، مسائل تازه‌ای بود که در سفر قبل به آن پرداخت نشده بود.
وزیر خارجه سوریه با بیان این‌که گفت‌وگوها خیلی خوب و موفقیت آمیز بود، در عین حال یادآور شد: البته دیدگاه‌های دو طرف (ایران و سوریه) کاملا با هم یکسان و مشترک است.  
وی خاطرنشان کرد: در بحث مذاکرات هسته‌ای ما صد در صد با موضع ایران همراه هستیم و امیدواریم آمریکایی‌ها به تعهداتشان بازگردند و به اتهام زنی به دیگران پایان دهند. مشکلات را خودشان ایجاد کردند و خودشان باید آن را جبران کنند.
تفکر استراتژیک ایران
روزنامه لبنانی الاخبار با‌اشاره به سفر وزیر خارجه ایران به بیروت در مطلبی نوشت: این سفر که در چارچوب یک سفر دوره‌ای به روسیه و سوریه انجام شد، نشان دهنده جایگاه لبنان در تفکر استراتژیک تهران و اهمیت آن در حوزه حیاتی ایران در سطوح سیاسی و امنیتی است. سفر عبداللهیان به بیروت پس از سفرش به عراق در ۲۸ آگوست گذشته بر اهمیت یکسان هر دو کشور برای جمهوری اسلامی ایران تأکید دارد.
سفر عبداللهیان به لبنان این پیام را برای خارج داشت که نبرد با اسرائیل هنوز در صدر اولویت‌های تهران است؛ دیدار امیرعبداللهیان و «سید حسن نصرالله» دبیرکل حز‌ب‌الله این پیام را تقویت کرد.
سفر مذکور پس از گام اول در شکست محاصره لبنان با فرستادن کشتی‌های حامل سوخت به لبنان علیرغم تمام تهدیدهای خارجی با هدف کاستن از بحران، صورت گرفت تا تأکید کند که جمهوری اسلامی ایران آماده اقدامات بیشتر برای شکست محاصره و حمایت از حزب‌الله در مقابله با جنگ اقتصادی علیه لبنان به رهبری آمریکاست.