kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۲۹۳
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۲
رئیس ‌اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان پوشاک خبر داد

صادرات پوشاک ایرانی به اروپا و ترکیه

رئیس ‌اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان پوشاک، گفت: پوشاک ایران به کشورهای اروپایی از جمله آلمان و کشورهای همسایه از جمله عراق، ترکیه، افغانستان و ارمنستان صادر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، ابوالقاسم شیرازی در نشست خبری درباره وضعیت تولید و صادرات پوشاک ایرانی، اظهار داشت: تولید‌کنندگان در حوزه پوشاک از مظلوم‌ترین تولید‌کنندگان به شمار می‌روند زیرا فعالان این صنعت از هیچگونه حمایتی برخوردار نیستند. این در حالی است که تولید پوشاک در کشور از ارزش افزوده بالایی برخوردار است و در این صنعت نسبت به سایر صنایع می‌توان با هزینه کمتر ‌اشتغال بیشتری ایجاد
کرد. 
رئیس‌ اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان پوشاک با ‌اشاره به صادرات پوشاک تولید ایران افزود: با توجه به تولید پوشاک ایرانی با کیفیت و قیمت مناسب، تولیدات ما با تولیدات خارجی قابل رقابت و صادرات‌محور است. لذا اگر رایزنان تجاری در کشورهای مختلف فعال شوند صادرات در این بخش نیز قابل گسترش است. 
شیرازی ادامه داد: بخشی از تولیدات پوشاک کشورمان به کشورهای اروپایی از جمله آلمان صادر می‌شود و بخشی نیز به کشورهای همسایه از جمله عراق، ترکیه، افغانستان و ارمنستان صادر می‌شود.  ترکیه با وجود تولیدات با کیفیت، یکی از خریداران شلوارهای جین تولیدکنندگان ایرانی
است. 
وی با ‌اشاره به تعطیلات مکرر واحدهای صنفی طی دو سال اخیر به علت کرونا اظهار داشت: این در حالی است که طی دو سال اخیر، تولیدکنندگان پوشاک هیچگاه تعطیل نکردند و در زمانی که که نیاز به ماسک در ابتدای ورود کرونا به کشور بسیار مورد نیاز بود این تولید‌کنندگان به تامین نیاز جامعه پرداختند. همچنین
پنج درصد از تولیدات پوشاک در کشور توسط بنگاه‌های بزرگ صنعتی و 95 درصد نیز توسط بنگاه‌های کوچک و متوسط تامین می‌شود. 
رئیس ‌اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان پوشاک با ‌اشاره به عملکرد خوب ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مبارزه با عرضه پوشاک قاچاق، افزود: در دو سال گذشته پدیده بسیار نامیمون دست‌فروشان و بساط‌گستری به علت تعطیلی مکرر واحدهای صنفی گسترش یافته است. 
شیرازی با‌ اشاره به برگزاری نمایشگاه پوشاک از 20 تا 23 مهر در شهر آفتاب، گفت: علیرغم اینکه یکی از نیازهای جدی تولیدکنندگان این بخش برگزاری نمایشگاه بوده است اما تاکنون به دلیل برخی کارشکنی‌ها موفق به برگزاری چنین نمایشگاهی در نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران نشدیم اما با رایزنی‌های انجام شده بالاخره موفق شدیم تا شرایط برگزاری این نمایشگاه را در شهر آفتاب فراهم کنیم. 
این نمایشگاه با حضور 100 تولید‌کننده پوشاک برگزار می‌شود که حدود 10 تولید‌کننده شرکت‌کننده در این نمایشگاه جزو نشان (برند)‌های معروف و برتر هستند.
همچنین به محمد رئوف قادری؛ مدیرعامل نمایشگاه شهر آفتاب با بیان اینکه صنعت پوشاک بازار بزرگی در سطح ایران و جهان دارد، گفت: سالانه دو میلیارد دلار پوشاک وارد کشور می‌شود؛ این در حالی است که با توجه به کیفیت تولیدات داخلی اصلا نیازمند واردات پوشاک نیستیم. کیفیت پوشاک ایرانی اگر بهتر از پوشاک خارجی نباشد هم سطح است اما برای توسعه این صنعت نیازمند نشان‌سازی (برندینگ) هستیم.