kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۲۶۷
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۹

توقف تزریق واکسن «مدرنا» به جوانان (سوئد و دانمارک)

سوئد و دانمارک اعلام کردند که تزریق واکسن کرونای «مدرنا» را به گروه‌های سنی جوان‌تر به حالت تعلیق درمی‌آورند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سوئد و دانمارک اعلام کردند که تزریق واکسن کرونای «مدرنا» را به گروه‌های سنی جوان‌تر به حالت تعلیق درمی‌آورند. این تصمیم پس از دریافت گزارش‌هایی مبنی بر بروز عوارض جانبی نادر قلبی- عروقی گرفته شده است.
بر اساس گزارش رویترز، آژانس بهداشت سوئد اعلام کرد که تزریق این واکسن کرونا را به افراد متولد سال 1991 و پس از آن متوقف می‌کند زیرا داده‌ها نشان داده است که دو عارضه قلبی «میوکاردیت» و «پریکاردیت» (التهاب قلب و دیواره آن) در بین جوانان واکسینه شده با واکسن مدرنا افزایش یافته است.
دانمارک نیز تصمیم گرفته است که تزریق واکسن مدرنا را به افراد زیر 18 سال به دلیل بروز این عوارض به حالت تعلیق درآورد.
واکسن مدرنا نوعی واکسن بر مبنای mRNA ساخت کشور آمریکاست که در برخی از کشورهای دیگر نیز تولید می‌شود.
خبر دیگر اینکه، مقامات بهداشتی ایالت واشنگتن در آمریکا از جان باختن یک زن پس از دریافت واکسن جانسون و جانسون بر اثر عارضه نادر «سندروم انعقاد خون» این واکسن خبر دادند. به گزارش خبرگزاری ایسنا، این زن که در اواخر ۳۰ سالگی و ساکن شهرستان کینگ در ایالت واشنگتن آمریکا بود، اولین فردی است که در این ایالت بر اثر عارضه لخته شدن خون مربوط به واکسن، جان خود را از دست داده است.
مقامات بهداشتی ایالت واشنگتن اعلام کردند که علت مرگ «ترومبوز» با «سندرم ترومبوسیتوپنی» (TTS) بوده است. این سندرم یک عارضه نادر اما جدی است که باعث لخته شدن خون با پلاکت‌های پایین می‌شود. همچنین این عارضه به عنوان یک عارضه نادر مرتبط با واکسن جانسون و جانسون شناخته شده که علائم آن دو هفته پس از واکسیناسیون ظاهر می‌شود.
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا در ماه آوریل سال جاری میلادی مجوز واکسن جانسون و جانسون را به منظور مطالعه خطرات عوارض نادر انعقاد خون در این واکسن تعلیق کرد که پس از انجام مطالعات در همان ماه به این تعلیق پایان داد.
طبق داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا، این عارضه واکسن نادر است؛ به طوری که در حدود هفت نفر در هر یک میلیون زن واکسینه شده بین سنین ۱۸ تا ۴۹ سال رخ می‌دهد. برای زنان ۵۰ سال به بالا و مردان در هر سنی، این عارضه حتی نادرتر نیز هست.
طبق گزارش این سازمان، در بین ۱۵ میلیون نفری که واکسن جانسون و جانسون را در ایالات متحده دریافت کرده‌اند، ۴۷ مورد این سندرم را شناسایی کرده است که اکثر آنها بهبود یافته‌اند.