kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۲۴۳
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۰

چرخش غرب به سمت سوریه پس از پیروزی دمشق علیه تکفیری‌ها

همزمان با اعلام وزیر خارجه سوریه مبنی بر چرخش غربی‌ها به سمت سوریه پس شکست آنها و پیروزی دمشق بر تروریسم، واشنگتن پست هم نوشت، آمریکا از متحدان عربش خواسته، روند عادی ‌سازی با دولت دمشق را در پیش بگیرند.



سرویس خارجی-

با قطعی شدن شکست تروریست‌های تکفیری که پروژه‌ای غربی، عبری و عربی برای زمین زدن مقاومت منطقه بود، کشورهایی که در این پروژه مشارکت داشتند، نا امید شده و رفته رفته به سمت عادی ‌سازی روابط با دمشق پیش می‌روند. در همین رابطه «فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه در گفت‌وگو با کانال‌های السوریه و الاخباریه السوریه می‌گوید علت چرخش کشورهای عربی، پیروزی دمشق بر تروریست‌های تکفیر است: «ما امیدواریم که افق جدید روابط با برادران در اردن گشوده شود و امیدواریم و پیش‌بینی می‌کنیم که کشورهای عربی نه فقط با سوریه بلکه همگی با یکدیگر روابط نزدیکی پیدا کنند... نمی‌توان از تغییر موضع سخن گفت؛ بلکه این شکست غرب بود و دستاورد سوریه در مبارزه با تروریسم، دلیل تغییر مواضع سیاسی بین‌المللی در قبال سوریه بود.»
المقداد این را هم گفت که:«عرصه بین‌المللی دیگر اجازه نمی‌دهد آمریکا و اتحادیه اروپا به صورت تک قطبی تسلط داشته باشند.» وزیر خارجه سوریه بر لزوم خروج اشغالگران آمریکایی و ترکیه‌ای از مناطق شمال و شمال شرق سوریه هم تاکید کرد و گفت: «اگر مقاصد ترکیه استعمارگری باشد این یک خیال باطل و اتلاف مال و وقت و جان است زیرا سوریه هرگز قبول نمی‌کند که یک میلیمتر از خاک خود را از دست بدهد و مبارزه با تروریسم تا نابودی آنچه در ادلب و چه منطقه الجزیره سوریه ادامه دارد.» در همین حال،
«جاش روجین» ستون‌نویس روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» هم، در یادداشتی به عادی شدن روابط کشورهای عربی با سوریه پرداخت و گفت که «عبدالله دوم» شاه اردن از زمان دیداری که با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید داشت، هدایت یک روند عادی‌‌سازی منطقه‌ای سریع را با دولت «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه آغاز کرده است. نویسنده خاطرنشان می‌کند با آنکه این اقدام با سیاست‌های آمریکا در قبال سوریه تعارض دارد و قانون آمریکا اجازه چنین کاری را نمی‌دهد؛ اما دولت جو بایدن تصمیم گرفته است که از حالا به بعد با این جهت‌گیری، مبارزه فعالانه‌ای نداشته باشد.
پیام تبریک لبنان به بشار اسد
از سوی دیگر، «نبیه بری» رئیس‌پارلمان لبنان در پیامی به «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه ضمن تبریک چهل و هشتمین سالروز جنگ آزادی‌بخش اکتبر تأکید کرد که سوریه ناتوانی قدرت رژیم صهیونیستی در برابر مقاومت را ثابت کرد. در پیام بری آمده: «مردانی که اکتبر آزادی‌بخش را خلق کردند قادر هستند امروز اکتبر پایدار برای رویارویی با تروریسم و محاصره خلق کنند؛ اکتبری که سوریه را قوی و مستحکم و به عنوان کانونی برای هویت عربی نگه دارد». جنگ اکتبر (یا رمضان) نبردى استثنایى بود و کشورهای عربی پس از تحمل چندین شکست از اسرائیل‌، در یک تبانی مخفیانه تصمیم به جبران شکست‌های قبلی گرفتند و در یک عملیات غافلگیرانه در اکتبر سال ۱۹۷۳ اقدام به حمله به استحکامات خط بارلو واقع در جنب کانال سوئز و ارتفاعات جولان کرده و موفق شدند بخش‌های قابل توجهی از مناطق ۱۹۶۷ را پس بگیرند. اما رژیم صهیونیستی پس از شوک حمله غافلگیرانه توانست نتیجه جنگ را در هفته سوم به نفع خود تغییر دهد و آمریکا و شوروی در چارچوب توافق‌ها و بر اساس منافع خود به کشورهای عرب فشار آوردند تا آتش بس را بپذیرد. بر اساس قراردادهای منعقده این جنگ در نهایت آزاد ‌سازی شهر قنیطره و بخشی از سرزمین‌های جولان و بخش‌هایی از صحرای سینا را به‌دنبال داشت. این جنگ نتایج بسیار زیادى داشت از جمله آنکه مشخص شد در صورت وجود برنامه‌ریزى و همت، «ارتش اسرائیل شکست‌پذیر است.»