kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۲۳۶
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۷

کوتاه از سراسر جهان



نیجریه
القدس العربی: گزارش‌های محلی حاکی از کشته شدن ۲۹ نفر در حملات مسلحانه در ایالت «زامفارا» در شمال شرقی نیجریه و «کاتسینا» در شمال غربی این کشور است. افراد ناشناس با حمله مسلحانه به منطقه «کاورا ناموندا» در ایالت «زامفارا» باعث کشته شدن ۱۹ نفر و آتش‌سوزی در تعدادی از منازل مسکونی شدند. افراد ناشناس همچنین به سمت شماری از نمازگزارانی که در حال بازگشت از مسجدی در ایالت کاتسینا بودند، تیراندازی کرده و ۱۰ نفر را به قتل رسانده و تعدادی دیگر را زخمی کردند. هنوز هویت تروریست‌ها مشخص نشده است.
الجزایر
آناتولی: اظهارات اخیر رئیس‌جمهور فرانسه علیه الجزایر خشم مردم این کشور را برانگیخته و فعالان اجتماعی با راه‌اندازی هشتگ‌هایی خواستار تحریم کالاهای فرانسوی شدند. فعالان شبکه‌های اجتماعی از چند روز پیش هشتگ «اخراج سفیر فرانسه خواسته مردمی»، «تحریم فرانسه» و «تحریم کالاهای فرانسوی» را راه‌اندازی کردند که با استقبال کاربران این کشور مواجه شد. فعالان اجتماعی همچنین فهرستی از کالاهای فرانسوی را تهیه کرده‌اند تا با کالاهای تولید کشورشان جایگزین کنند. همچنین دولت الجزایر در حال بررسی اقدام دیگری برای بازنگری در روابط اقتصادی و تجاری با فرانسه است.
عربستان
فارس: شبکه ۲۴ تلویزیون عربستان، بعدازظهر سه‌شنبه پیش خبر داد که آل‌سعود «مسلم بن محمد المحسن» یکی از زندانیان سیاسی در عربستان را اعدام کرده است. وزارت کشور آل‌سعود در اتهامات ادعاییِ علیه او اعلام کرده است این زندانی سیاسی در آنچه گروه تروریستی خوانده شده، مشارکت داشته است اما خانواده مسلم بن محمد المحسن در زمان دستگیری او، تأکید کرده بودند که پسرشان در هیچ عملیاتی علیه نیروهای امنیتی سعودی مشارکت نداشته و رژیم سعودی دروغ می‌گوید. بنابر گفته سازمان‌های حقوق‌بشری، آل‌سعود از آغاز سال ۲۰۲۱ تاکنون بیش از 50 حکم اعدام را اجرا کرده است.
پرو
رویترز: پس از استعفای جمعی نخست‌وزیر و کابینه پرو، «پدرو کاستیلو» در این کشورآمریکای لاتین، نخست‌وزیر جدید تعیین کرد. «پدرو کاستیلو» رئیس‌جمهور چپگرا و دارای عقاید سوسیالیستی در پرو «مارتا واسکز» رئیس‌پیشین کنگره این کشور را به عنوان نخست‌وزیر جدید تعیین کرد. مارتا واسکر نخست‌وزیر جدید پرو که وکالت خوانده است، سابقه ریاست بر کنگره این کشور در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ را دارد. تغییر نخست‌وزیر پرو در شرایطی انجام شده که هفتم مرداد ماه سال جاری، پدرو کاستیلو به عنوان رئیس‌جمهور سوگند یاد کرد.