kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۲۳۵
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۵

تشدید جنگ دیپلماتیک بین واشنگتن و مسکو؛ آمریکا 300 دیپلمات روس را اخراج می‌کند

سناتورهایی از دو حزب آمریکا از رئیس‌جمهور این کشور خواسته‌اند در صورت عدم صدور روادید بیشتر برای آمریکایی‌ها جهت فعالیت در اماکن دیپلماتیک در روسیه، ۳۰۰دیپلمات دیگر روس را از این کشور اخراج کند.


تنش‌های دیپلماتیک بین روسیه و غرب وارد مرحله جدیدی شده واین تنش‌ها پس از آن شدت گرفت که جمهوری چک، فروردین امسال روسیه را به دست داشتن در انفجار دو انبار مهماتش متهم کرد. به دنبال اتهام زنی دولت جمهوری چک به روسیه درباره انفجارها در انبار مهماتی وربتیس در سال ۲۰۱۴ که دو کشته بر جا گذاشت، این دولت از تصمیم خود برای اخراج ۱۸ دیپلمات روس خبر داد. روسیه اقدام این کشور را با اخراج ۲۰ دیپلمات جمهوری چک پاسخ داد و آمریکا را به دست داشتن در این اتهام زنی‌ها متهم کرد. طی ماه‌های اخیر کشورهای غربی از جمله آمریکا، لهستان، جمهوری چک، استونی، لیتوانی و لتونی، با تحریک واشنگتن، تعدادی از دیپلمات‌های روس را اخراج کردند که با پاسخ متقابل مسکو همراه
شده است.
در جدیدترین دور این تنش‌ها خبر رسیده که سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه از «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا خواسته‌اند در صورت عدم صدور روادید بیشتر برای آمریکایی‌ها جهت فعالیت در اماکن دیپلماتیک واشنگتن در روسیه، ۳۰۰دیپلمات روس را از این کشور اخراج کند. به نوشته «رویترز»، این پیشنهاد که توسط سناتورهای دموکرات «باب منندز» و «مارک وارنر» و سناتورهای جمهوری‌خواه «جیم ریش» و «مارکو روبیو» به‌عنوان سران کمیته‌های روابط خارجی و اطلاعاتی سنا داده شده، باعث تشدید اختلاف کنونی بین واشنگتن و مسکو حول نحوه فعالیت دیپلمات‌ها می‌شود.
پیش از این وزارت خارجه روسیه اعلام کرده بود که در ماه اوت (مرداد) سفارت آمریکا در مسکو را از حفظ، استخدام یا قرارداد کارکنان روسی یا سایر کشورها به جز نگهبانان منع کرده و این دفتر مجبور شده ۱۸۲ کارمند و ده‌ها پیمانکار را اخراج کند. سناتورهای آمریکایی در این‌باره گفته‌اند اقدام مسکو بدان معناست که تنها ۱۰۰ دیپلمات آمریکایی در روسیه حضور دارند، در حالی که ۴۰۰ دیپلمات روس در سراسر آمریکا مستقر هستند. رویترز این را هم نوشته که، این سناتورها در نامه‌ خود به بایدن نوشته‌اند: «این عدم تناسب در نمایندگی دیپلماتیک غیرقابل قبول است. بر این اساس، روسیه باید روادید کافی برای نزدیک شدن به برابری بین تعداد دیپلمات‌های آمریکایی در روسیه و تعداد دیپلمات‌های روسی که در ایالات متحده مستقر هستند، صادر کند. اگر مسکو این کار را نکند، بایدن باید ۳۰۰ دیپلمات روس را اخراج کند». در واکنش به موضع‌گیری سناتورهای آمریکایی، وزارت خارجه روسیه گفت: آمریکایی‌ها باید بدانند که خودشان تقاص این کار را باید پس بدهند. همچنین مسکو تعداد دیپلمات گفته شده از سوی مقامات آمریکایی را در واشنگتن ندارد و به نظر می‌رسد این تعداد نفرات گفته شده توسط آمریکا شامل کارکنان دیپلماتیک در نمایندگی روسیه در سازمان ملل نیز باشد.
 اخراج روس‌ها از ناتو
همزمان سازمان ناتو نیز اعلام کرده شماری از اعضای هیئت دیپلماتیک روسیه در ائتلاف را درخصوص اتهاماتی نظیر قتل و جاسوسی اخراج می‌کند. به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی ناتو به خبرگزاری اسپوتنیک گفته، به رغم کاهش نمایندگی دیپلماتیک روسیه در ناتو اما این سازمان همچنان از مذاکرات هدفمند استقبال می‌کند. طبق گزارش‌ها ائتلاف ناتو تصمیم گرفته تعداد اعضای هیئت روسیه در ناتو را کاهش داده و اعتبارنامه هشت دیپلمات را لغو و آنها را اخراج کند. سخنگوی ناتو هم در این باره گفته: «ناتو این اقدام را به دلیل انجام فعالیت‌های خصمانه آنها نظیر قتل و جاسوسی انجام داده است...ائتلاف همچنین پست‌های دو دیپلمات دیگر در هیئت روسیه را لغو خواهد کرد.»
حادثه مشکوک برای زیر دریایی آمریکا
همزمان با افزایش تنش‌های دیپلماتیک بین روسیه و آمریکا تنش‌های نظامی بین چین و آمریکا نیز افزایش پیدا کرده است. کانون این تنش‌ها در منطقه دریای چین جنوبی است. در همین رابطه ارتش آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد یک زیردریایی هسته‌ای این کشور در منطقه آسیا و اقیانوسیه در دریای چین جنوبی با جسمی در زیر آب برخورد کرده است. ناوگان اقیانوس آرام نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که زیردریایی هسته‌ای «یو اس اس کنتیکت» این کشور هنگام حرکت در آب‌های بین‌المللی در منطقه اقیانوس هند-آرام، به یک شیء نامعلوم برخورد کرد و مدعی شد این حادثه منجر به جراحات مرگبار نشده است. مقامات آمریکایی مدعی شدند که این حادثه در آب‌های بین‌المللی در دریای چین جنوبی روی داده و دست‌کم ۱۵ نفر از خدمه آن دچار جراحات سطحی مانند کبودی و بریدگی شدند. به گفته این مقامات میزان آسیب وارده در حال ارزیابی است و نیروی دریایی آمریکا درخصوص این حادثه از کشوری درخواست کمک نکرده است. آمریکایی‌ها اینکه این زیر دریایی با چه چیزی برخورد کرده را اعلام نمی‌کنند!
دولت آمریکا همچنین برای تقابل با قدرت روزافزون چین بخش تازه‌ای در سازمان اطلاعات مرکزی خود تاسیس کرده که گفته شده تمرکز آن بر روی «تهدیدهای چین»خواهد بود. «ویلیام برنز»رئیس‌سیا روز پنجشنبه ایجاد «مرکز مأموریت چین» را به عنوان بخشی از بازبینی‌های راهبردی که بهار گذشته راه‌اندازی کرده بود، اعلام کرد. برنز مدعی شد که هدف این مرکز مقابله با چالش‌های جهانی است که چین ایجاد می‌کند. او گفت که این واحد تازه «کارهای گردآوری اطلاعات ما از مهم‌ترین تهدیدی که در قرن بیست و یکم با آن رو‌به‌رو هستیم، یعنی دولت بسیار متخاصم چین را تقویت خواهد کرد.»