kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۲۱۸
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰
یک پژوهشگر دیپلماسی اقتصادی مطرح کرد

درآمد 30 میلیارد دلاری صنعت حلال در صورت برندسازی

یک پژوهشگر دیپلماسی اقتصادی با بیان اینکه علیرغم تولید محصولات در ایران این محصولات در دنیا شناخته نشده است، گفت: در صورت توجه به این صنعت می‌توان از درآمد 3 هزار میلیاردی این صنعت در جهان یک درصد را به خودمان اختصاص دهیم.

محمد احمدی بنی در گفت‌وگو با فارس و در پاسخ به این سوال که اهمیت تجارت حلال در رونق دهی به درآمدهای ارزی چگونه است و به عنوان یک کشور مسلمان در این زمینه تاکنون چگونه عمل کرده‌ایم، گفت: تجارت حلال شامل کلیه محصولات، اقلام و فعالیت هایی هستند که در دین مبین اسلام حلال هستند و از آنها نهی نشده است، لذا در این برهه تجارت حلال به عنوان یکی از تجارت‌های جهانی در حال رشد می‌تواند کمک مفید و شایانی به کشور کند.
این پژوهشگر دیپلماسی اقتصادی افزود: جمعیت رو به رشد مسلمانان و همچنین افزایش اقبال جهانی به سمت محصولات حلال سبب شده که محصولات حلال در سطح جهانی با اقبال بیشتری مواجه شوند و گسترش بیشتری نسبت به سایر محصولات داشته باشند، بنابراین یکی از موضوعات مورد توجه در دولت سیزدهم باید توجه به تجارت حلال باشد، اگرچه در کشور ما با توجه بر اسلامی بودن اکثر محصولات تولیدی حلال هستند، اما باید این محصولات در سطح جهانی نیز از استانداردهای لازم برای حلال بودن برخوردار باشند. وی اظهار داشت: بنابراین چنانچه ما بتوانیم به صنعت حلال که بالغ بر 3 هزار میلیارد دلار در سطح جهان است، ورود خوب و مناسبی داشته باشیم و بخش کوچکی از این بازار را در اختیار بگیریم می توانیم در درآمدهای ارزی کشور یک جهش خوبی را داشته باشیم براین اساس حتی اگر یک درصد از بازار این صنعت را در اختیار داشته باشیم بالغ بر 30 میلیارد دلار بر صادراتمان افزوده خواهد شد‌.
احمدی بنی افزود: این درآمد همچنین می تواند ارزش پول ملی ما را افزایش دهد و همچنین درشرایط تحریم با ثباتی که ایجاد می‌کند، مانع از افزایش نرخ ارز می‌شود، اما متاسفانه ما نتوانسته‌ایم، در عرصه تجارت حلال موفق باشیم و برای این عدم موفقیت نیز دلایل مختلفی وجود دارد. از جمله اینکه در این صنعت برندسازی مناسبی نداشته‌ایم، در حالی که اگر برندسازی درستی در کشور صورت بگیرد و پژوهش و توسعه محصولات حلال در دستور کار قرار بگیرد و همچنین با سازمان‌های بین‌المللی که در زمینه حلال کار می‌کنند همکاری صورت بگیرد می‌توانیم شاهد این باشیم که سهم ما در تجارت بین‌المللی حلال گسترش یابد. وی افزود: اگرچه ما به عنوان یک کشور اسلامی شناخته می‌شویم و محصولات ما بر اساس معیارهای حلال بودن تولید می‌شود، اما در سطح جهانی شناخته شده نیستند و لذا لازم است که یک معرفی جهانی در این زمینه صورت گیرد و به صورت جهانی معرفی شود که محصولات ایرانی محصولات حلال هستند.