kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۲۱۷
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰

صادرات دام از کشور به‌زودی آغاز می‌شود

رئیس ‌سازمان امور عشایر ایران از آغازصادرات دام از کشور در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

شاهپور علایی‌مقدم، در نشست خبری اظهار داشت: دستورالعمل صادرات دام زنده در حال تدوین است و به زودی آغاز خواهد شد و درخواست داده‌ایم یک میلیون رأس دام توسط اتحادیه‌ها و همکاری شرکت پشتیبانی امور دام از کشور صادر شود.
وی ادامه داد: فاصله‌ای بین قیمت دام زنده و مراکز تولید وجود دارد که این اختلاف بعضا به ۲۰ تا ۳۰ درصد می‌رسد و از تعزیرات حکومتی و بازرسی اصناف درخواست می‌کنیم که با سرعت با این متخلفان برخورد
کنند.
وی اضافه کرد: بر اساس مصوبه هیئت وزیران، وام‌های عشایری که در راستای تولید تسهیلات دریافت کرده باشند به مدت یک سال استمهال می‌شود. همچنین در راستای تأمین نهاده‌های دامی عشایر تاکنون ۳۰۰ هزار تن نهاده دامی بین آنها توزیع شده و به دستور وزیر جهاد کشاورزی تا آبان ماه نیز ۱۰۰ هزار تن نهاده دیگر میان عشایر توزیع می‌شود.
علایی‌مقدم درباره خرید دام مازاد عشایر نیز گفت: سازمان برنامه و بودجه تأمین اعتبار طرح و شرکت پشتیبانی امور دام نیز مسئول خرید، اتحادیه‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی مسئول معرفی دام‌های مازاد است. همچنین معاونت امور دام نیز مسئول توزیع نهاده به عشایر کشور است و به ازای هر کیلوگرم دامی که عشایر تحویل می‌دهند سه کیلوگرم نهاده تحویل آنان می‌شود.
وی افزود: تاکنون بیش از ۸۵ هزار رأس دام از عشایر کشور خریداری شده و اخیراً نیز وزیر جهاد کشاورزی دستور داده که خرید با سرعت بیشتری انجام شود.
به گزارش خبرگزاری فارس، وی ادامه داد: 100هزار عشایر که توان بیمه کردن خود را نداشتند بیمه شدند و 500 میلیارد تومان برای تجهیز مدارس عشایر هزینه کردیم، چرا که ارتقاء سواد عشایر برای ما جزو اولویت‌های نخست است.
به گفته وی، وزارت جهاد کشاورزی تلاش دارد تا اواسط آبان 300 هزار راس دام مازاد عشایر را خریداری کند تا دامداران متضرر نشوند.
در همین حال، مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: مصوبه جدید شورا برای صادرات دام زنده توسط وزیر جهاد ابلاغ و مقرر شده است طی دو هفته سقف و نوع دام صادراتی توسط معاونت امور دام به شرکت پشتیبانی اعلام شود.