kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۱۲۸
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۶
مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت:

سالانه معادل ۱۵۰ میلیارد دلار سوخت مصرف می‌کنیم!

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با اشاره به چالش تأمین انرژی اولیه در زمستان پیش‌رو گفت: ارزش مالی میزان مصرف انرژی کشور معادل 150 میلیارد دلار است.


علی مبینی دهکردی، گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: تاکنون در کشور در بخش انرژی تمام سرمایه‌گذاری‌ها که مقدور بوده است در طرف عرضه انجام شده است؛ یعنی علی‌رغم تحریم‌ها، کمبود سرمایه، پیشگیری از انتقال فناوری و عدم حضور شرکت‌های بزرگ، ظرفیت تولید را در تمامی ابعاد انرژی اولیه کشور ارتقا یافته است.
وی افزود: درحال حاضر روزانه حدود 9.4 میلیون بشکه معادل نفت خام در روز نفت و گاز در کشور تولید می‌شود؛ از این مقدار، 6.8 تا هفت میلیون بشکه معادل نفت خام در شبکه داخلی کشور به مصرف می‌رسد.
مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت ادامه داد: اگر ارزش عدد هفت میلیون معادل بشکه مصرف نفت و گاز کشور را به ازای هر بشکه 60 دلار محاسبه کنیم، برابر با 150 میلیارد دلار در سال می‌شود؛ یعنی ارزش مالی میزان مصرف انرژی کشور معادل 150 میلیارد دلار است در حالی که از یک سو مصرف نابهنجار انرژی و از سوی دیگر، کاهش درآمد و کمبود سرمایه‌گذاری و رشد بیکاری را داریم.
مبینی دهکردی با بیان اینکه متأسفانه در 10 سال گذشته سالانه حدود 3.3 درصد رشد مصرف انرژی داشته‌ایم در حالی که نرخ رشد تولید ناخالص داخلی یا GDP کشور منفی بوده و فقر گسترش پیدا می‌کند، یادآور شد: در جهان پیشرفته این روند برعکس است، یعنی سالانه نرخ GDP کشورها افزایش و میزان مصرف انرژی آنها کاهش می‌یابد و این رویکرد افزایش ثروت و بهبود رفاه در این جوامع است.
وی عنوان کرد: اینکه وقتی زمستان سرد می‌شود، با تنگناهایی در تأمین انرژی کشور به ویژه گاز مواجه می‌شویم ناشی از همین مسئله است که مصرف انرژی در کشور ما به گونه‌ای است که به رشد اقتصاد ملی منجر نمی‌شود؛ آنچه باید صادر کنیم تا درآمدزایی و اشتغال‌زایی شود را در بخش‌های مختلف با روش‌های نابهنجار، غیراستاندارد، غیرمعمول و غیرمعقول به مصرف می‌رسانیم.
این کارشناس اقتصاد انرژی خاطرنشان کرد: نخست عبور از زمستان سرد امسال مدیریت تقاضای انرژی است که با فرهنگ‌سازی، آموزش، پیش آگاهی و تعیین و پیاده‌سازی استانداردهای مصرف در هر بخش قابل اجرا است؛ همچنین باید قانون اصلاح الگوی مصرف به درستی در کشور اجرایی شود.