kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۱۲۱
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۵

آمار سفرهای زمینی اربعین امسال اعلام شد

 

جزئیات سفرهای زمینی اربعین امسال که با سختی های بسیار همراه بود با بررسی آمار مدیریت حمل و نقل جاده‌ای منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، طرح سفرهای اربعین امسال از 28 شهریور آغاز شد و تا
10 مهر 1400 ادامه یافت. طی هماهنگی کشورهای ایران و عراق مقرر شد، امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا تعداد 60 هزار نفر زائر از ایران به عراق اعزام شوند. اعزام زوار فقط از طریق حمل و نقل هوایی بود و برگشت زوار نیز در دو مدل حمل و نقل هوایی و جاده‌ای (از مرزهای مهران و شلمچه) انجام شد.
بررسی آمار مدیریت حمل و نقل جاده‌ای زائران اربعین در سال جاری حاکی از آن است که بیشترین سهم زائران اربعین مربوط به استان تهران با 46 درصد و پس از آن استان خراسان‌رضوی با هفت درصد، اصفهان با شش درصد، خوزستان و قم با پنج درصد و فارس با چهار درصد بود و بقیه آمار مربوط به استان‌هایی نظیر کرمان،‌ مازندران، آذربایجان شرقی، یزد، البرز، همدان، بوشهر، مرکزی، هرمزگان، لرستان، گیلان و سایر استان‌ها است.
از 28 شهریور 1400 تا پایان وقت روز 9 مهر 1400 در مسیر ایلام به مرز مهران جمعا 82 هزار و 141 تردد وسایل نقلیه و در مسیر اهواز ـ شلمچه جمعاً 100 هزار و 259 تردد ثبت شد.
بیشترین میزان خروجی زائر از مرز مهران در تاریخ چهارم مهرماه 1400 بوده است و پس از این تاریخ خروج از مرز مهران از پنجم همین ماه روند نزولی را طی کرده و تا هفتم مهرماه کاهش قابل توجهی داشته است. وضعیت ورود به ایران از مرز مهران بعد از تاریخ پنجم مهر 1400 روند صعودی داشته و در تاریخ 9 همین ماه رشد چشمگیری داشته است.
بیشترین میزان زائر خروجی از شلمچه در تاریخ چهارم مهر 1400 بوده است و روند خروج از مرز شلمچه از تاریخ پنجم همین ماه نسبت به روز قبل کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است. وضعیت ورود از مرز شلمچه در تاریخ ششم مهر 1400 رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است. در بازه زمانی 28 شهریور تا 9 مهر تعداد
1780 زائر از طریق مرز چزابه از کشور خارج شده و
5833 زائر از مرز چزابه وارد کشور شده‌اند. توضیح اینکه بخشی از مسافران هوایی برای بازگشت از مرز زمینی وارد کشور شده‌اند و این می‌تواند موجب اختلاف در خروجی مرزها
باشد.
بیشترین انباشت وسایل نقلیه در استان ایلام مربوط به روز دوشنبه پنجم مهر با 8211 دستگاه وسیله نقلیه بوده و در استان خوزستان بیشترین انباشت وسایل نقلیه در بازه 28 شهریور تا 9 مهر 1400 مربوط به روز دوشنبه پنجم مهر با 18 هزار و 591 دستگاه وسیله نقلیه بوده است.
تعداد پلاک‌های غیربومی مشاهده شده در استان ایلام در بازه زمانی 28 شهریور تا 9 مهر 1400، میزان 37 هزار و 400 پلاک بوده است که این میزان نسبت به بازه مشابه قبل در شرایط عادی 67 درصد افزایش داشته است. تعداد پلاک‌های غیربومی مشاهده شده در استان خوزستان در بازه زمانی 28 شهریور تا 9 مهر 1400 تعداد 194 هزار و 149 پلاک بوده که این میزان نسبت به بازه مشابه قبل در شرایط عادی 32 درصد افزایش داشته است.
گفتنی است، شرکت های هواپیمایی در اربعین امسال با تخلفات متعدد که گرانفروشی اصلی ترین آن بود، موجب آزار و اذیت زائران شدند و مشکلات بسیاری ایجاد کردند. همچنین کرایه های 400 هزار تومانی اتوبوس و دیگر سودجویی های سیستم حمل و نقل جاده ای از زائران اربعین از دیگر اجحافات به زائران اربعین امسال
بود.