kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۰۵۸
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۷
مرحله انتخابی جام جهانی 2022 قطر

تقابل ایران و امارات پس از 6 سال / 19 لژیونر به اردوی تیم ملی فوتبال دعوت شدند

تمرینات تیم ملی فوتبال ایران برای دیدار با امارات و کره جنوبی در شرایطی از دیروز آغاز شد که در این مرحله از اردو 19 لژیونر حضور دارند.

 


سرویس ورزشی-

تمرینات تیم ملی فوتبال کشورمان برای دیدار با تیم‌های امارات و کره جنوبی از دیروز در کمپ تیم‌های ملی آغاز شد. طبق برنامه اعلام شده شاگردان اسکوچیچ ۱۵ و ۲۰ مهر به ترتیب در دوبی با امارات و در تهران با کره جنوبی دیدار می‌کنند. کادر فنی تیم ملی برای این دو دیدار ۲۶ بازیکن را به اردو فراخوانده که در این بین فقط هفت بازیکن از چهار تیم پرسپولیس، سپاهان، استقلال و فولاد دعوت شده‌اند و مابقی نفرات از اقصی نقاط اروپا و همین‌طور حاشیه خلیج‌فارس به تیم ملی دعوت شده‌اند.
در بین دعوت شدگان به تیم ملی، بازیکنان لژیونر از لیگ‌های قطر، امارات، ترکیه، کرواسی، دانمارک، بلژیک، پرتغال، انگلیس، هلند، یونان، اسپانیا و روسیه در تیم ملی حضور دارند که بیشترین تنوع لژیونر در تیم ملی در چند سال اخیر است.بیشترین لژیونر دعوت شده به تیم ملی مربوط به لیگ پرتغال و یونان است که هر کدام سه ملی‌پوش را در دل خود جای داده‌اند و سایر لیگ‌ها هر کدام یک یا دو بازیکن را در تیم ملی دارند.
همچنین تیم AEK آتن یونان به همراه پرسپولیس با داشتن سه ملی‌پوش بیشترین سهم را در تیم ملی دارند و بعد از این تیم‌ها، سپاهان و الاهلی امارات دو ملی‌پوش به تیم ملی داده‌اند. این برای نخستین بار است که سهم یک تیم خارجی در تیم ملی ایران با یک تیم داخلی برابری می‌کند.اسامی نفرات دعوت شده به اردوی تیم ملی به شرح زیر است:
دروازه‌بان‌ها: علیرضا بیرانوند (بوآویشتا پرتغال)،‌امیر عابدزاده (پونفرادینا اسپانیا)،‌پیام نیازمند (پورتیموننزه پرتغال)
مدافعان: حسین کنعانی‌زادگان (الاهلی قطر)،شجاع خلیل زاده (الریان قطر)،مجید حسینی (کایسری اسپور ترکیه)،سیاوش یزدانی (استقلال تهران)،صادق محرمی (دیناموزاگرب کرواسی)،احسان حاج صفی (آاک آتن)،امیدنورافکن (سپاهان)،میلاد محمدی (آاک یونان)،صالح حردانی (فولاد خوزستان)
هافبک‌ها: سعید عزت اللهی (وایله بولدکلاب)،میلاد سرلک (پرسپولیس)،احمد نوراللهی (شباب الاهلی امارات)،سامان قدوس (برنتفورد انگلیس)،وحید امیری (پرسپولیس)،علی قلی‌زاده (شارلروا بلژیک)،علیرضا جهانبخش (فاینوردهلند)،مهدی ترابی (پرسپولیس)،یاسین سلمانی (سپاهان)
مهاجمان:کریم انصاری فرد (آاک یونان)،کاوه رضایی (اود هورلی بلژیک)،مهدی قایدی (شباب الاهلی امارات)،سردار آزمون (زنیت روسیه)،مهدی طارمی (پورتو پرتغال).
تغییرات زیاد ایران و امارات
در سومین هفته از مسابقات انتخابی جام جهانی، تیم ملی فوتبال ایران روز پانزدهم مهر در شهر دوبی مهمان تیم ملی امارات است و برای کسب نهمین امتیاز خود در این رقابت‌ها تلاش خواهد کرد و در سوی مقابل امارات در صدد دستیابی به نخستین پیروزی خود در این مسابقات است تا امیدهای خود را برای صعود به جام جهانی قطر زنده نگه دارد.
مصاف ایران و امارات در حالی است که این دو تیم از سال ۲۰۱۵ به این سمت هیچ دیدار رسمی و دوستانه‌ای نداشته‌اند و نسبت به آخرین مصاف رو در روی خود تغییرات بسیاری را پشت سر گذاشتند و شباهتی به دو تیم گذشته ندارند و حالا تعداد زیادی از بازیکنان این دو تیم از فوتبال کنار رفتند.این دو تیم آخرین بار در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا به میدان رفتند که گل دقیقه ۹۰ رضا قوچان‌نژاد حکم به برتری ایران داد و شاگردان کارلوس کی‌روش این دیدار را با پیروزی پشت سر گذاشتند و تیم ملی از مرحله گروهی صعود کرد.
حالا بعد از گذشت حدود ۷ سال، این دو تیم با تغییرات بسیاری رو در روی هم قرار می‌گیرند؛ به طوری که ترکیب اصلی تیم ملی در دیدار با امارات نسبت به آخرین دیدار ایران برابر عراق در شهریور ۱۴۰۰، هشت تغییر داشته است. از آن دیدار دو تیم در جام ملت‌های آسیا، فقط علیرضا جهانبخش، وحید امیری و سردار آزمون در ترکیب اصلی تیم ملی قرار دارند.
بازیکنانی مانند سیدجلال حسینی، جواد نکونام، آندرانیک تیموریان، مهرداد پولادی، خسرو حیدری، علیرضا حقیقی، مرتضی پورعلی‌گنجی و سروش رفیعی به علت خداحافظی از فوتبال یا دعوت نشدن به تیم ملی و همچنین مصدومیت، در اردوی بازی با امارات و کره جنوبی هم غایب خواهند بود.
ولید عباس و علی مبخوت تنها بازیکنانی هستند که از مصاف آخر ایران و امارات در استرالیا هنوز هم در ترکیب اصلی این تیم به میدان می‌روند و سایر بازیکنان آن دیدار، فعلا در ترکیب اصلی اماراتی‌ها جای ندارند.
سرمربیان دو تیم هم نسبت به دیدار سال ۲۰۱۵ تغییر کرده‌اند. حالا به جای کارلوس کی‌روش پرتغالی، دراگان اسکوچیچ از کرواسی می‌نشیند. در سوی مقابل برت فن مارویک هلندی جانشین مهدی علی اماراتی شده است. نکته عجیب درباره ایران و امارات کاهش دیدارهای رسمی و تدارکاتی این دو تیم به نسبت دهه ۸۰ است که به طور مرتب در مسابقات رسمی و غیر رسمی با هم بازی می‌کردند و حتی در چند دوره دو تیم در مسابقات آسیایی هم گروه شدند.
لیستی که تا حدود زیادی منطقی است
انتشار لیست تیم ملی واکنش برخی مربیان و کارشناسان را به دنبال داشت. رحمان رضایی مدافع پیشین تیم ملی دیروز در گفت‌و‌گویی با ایسنا اظهار داشت:‌ مربی‌گری چالش‌های زیادی به خصوص در بحث ملی دارد و یکی از همین چالش‌ها، انتخاب لیست تیم ملی برای بازی‌ها رسمی و به خصوص مقدماتی جام‌های بسیار مهم از جمله جام جهانی است. به هر حال لیست انتخابی سلیقه‌ای است اما لیست فعلی اسکوچیچ نسبت به زمان کی‌روش منطقی‌تر است.
رضایی ادامه داد: اسکوچیچ ریسک نکرده که بازیکن بیشتری را از لیگ برتر دعوت کند زیرا که هنوز بازی‌های لیگ شروع نشده و بسیاری از بازیکنان داخلی ما از آمادگی به دور هستند. لیست تیم ملی، بدون ریسک است و شانس موفقیت بالایی با وجود این بازیکنان در دو بازی آینده برابر امارات و کره‌جنوبی برای تیم‌ملی قائل
هستم.
فرزاد آشوبی بازیکن پیشین پرسپولیس و استقلال نیز به تمجید از عملکرد اسکوچیچ در تیم ملی پرداخت و به خبرگزاری مهر گفت:‌بدون شک بهترین بازیکنان را داریم. آنها چندین سال است کنار هم بازی می‌کنند. فیلم‌هایی که از رختکن تیم ملی بیرون می‌آید دل مردم را هم خوشحال می‌کند. اتحاد در بین بازیکنان و توجه آنها به یک هدف مشترک بسیار ارزنده است. بازیکنان تیم ملی ایران کاملاً حرفه‌ای عمل می‌کنند و این موضوع نشان می‌دهد ستاره‌های تیم ملی درک عمیقی از جایگاه خود پیدا کرده‌اند. پیشکسوت فوتبال ایران درباره تاثیر دراگان اسکوچیچ روی ملی‌پوشان افزود: اگر بخواهیم فارغ از احساسات صحبت کنیم و ستاره محور فکر نکنیم باید بگوییم اسکوچیچ تمام این نظم و اتحاد را ایجاد کرده است.
برنامه دیدارهای ایران در مرحله انتخابی
برنامه کامل دیدارهای ایران در مرحله انتخابی
جام جهانی 2022 به شرح زیر است:
۱۵ مهر ۱۴۰۰: امارات........................................................... ایران
۲۰ مهر ۱۴۰۰: ایران................................................... کره جنوبی
۲۰ آبان ۱۴۰۰: لبنان............................................................. ایران
۲۵ آبان ۱۴۰۰: سوریه........................................................... ایران
۷ بهمن ۱۴۰۰: ایران............................................................. عراق
۱۲ بهمن ۱۴۰۰: ایران........................................................ امارات
۴ فروردین ۱۴۰۱: کره جنوبی............................................ ایران
۹ فروردین ۱۴۰۱: ایران........................................................ لبنان
لازم به یادآوری است که ایران در دو بازی ابتدایی خود به ترتیب برابر سوریه و عراق با نتایج یک بر صفر و
3 بر صفر به برتری دست یافت و در صدر جدول رده‌بندی گروه قرار دارد.