kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۰۰۹
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۶
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

سفیر اسبق ایران در باکو از کجا خط می­‌گیرد؟!

 

سرویس سیاسی-
روزنامه اعتماد روز پنجشنبه یادداشتی تامل‌برانگیز به قلم افشار سلیمانی سفیر اسبق ایران در باکو منتشر کرد که وی در ماجرای اخیر شیطنت دولت آذربایجان علیه منافع ایران به تحریک رژیم صهیونیستی، در نهایت وقاحت انگشت اتهام را به سمت کشورمان گرفته و به نوعی دولت آذربایجان بلکه رژیم صهیونیستی را تبرئه و تطهیر کرده است.
وی در بخشی از این یادداشت ابتدا ادعاها و اتهامات بی‌اساس و مضحک برخی مقامات و رسانه‌های دولت آذربایجان مبنی بر انتقال سلاح‌های روسی به ارمنستان توسط ایران در جنگ سال گذشته در منطقه قره باغ را تایید کرده و سپس مدعی شده لفاظی‌های اخیر الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان علیه کشورمان‌، پاسخ و واکنش به تهدیدات صورت گرفته از جانب ایران بوده است!
چنین مواضع قابل تاملی در شرایط فعلی جای سؤال داشته و نهادهای نظارتی و بخصوص وزارت امور خارجه باید کارنامه این فرد در زمان ماموریت در باکو را مورد بررسی و توجه جدی قرار دهند. گفتنی است در اسناد ویکی لیکس رد پایی درخصوص عملکرد این به اصطلاح دیپلمات وجود داشته که جای بررسی و پیگیری دارد.
اصلاح‌طلبان همچنان مشغول حمایت از دولت قبل
روزنامه شرق در شماره دیروز خود عکس یک را به موضوع عوض شدن ریاست سازمان صدا و سیما اختصاص داده و نوشت: «دوره پنج‌ساله ریاست عبدالعلی علی‌عسکری بر سازمان صداوسیما به پایان رسید و او جای خود را به «معاون برون‌مرزی» خود، «پیمان جبلی» داد.»
در ادامه این نوشتار آمده: «علی‌عسکری بعد از انتخاب به‌عنوان رئیس‌صداوسیما، شمشیر را از رو برای دولت حسن روحانی بسته بود و کار به جایی رسید که محمدباقر نوبخت، اولین سخنگوی دولت روحانی، در یکی از نشست‌های خبری خود گفته بود: «اجازه ندهید من سفره دل پرخونم را باز کنم. من صبح‌ها سعی می‌کنم تا برنامه رادیویی پیک بامدادی را گوش کنم؛ اما گویی این برنامه، پیک منفی است که صبح اول صبح به مردم می‌دهند.»
در بخش‌های دیگر این نوشتار نام برنامه‌ها و حتی سریال‌هایی برده شده مانند «گاندو» که گویا این سریال برای حامیان دولت قبل (یعنی اصلاح‌طلبان) بسیار سنگین تمام شده است.
اما در این رابطه باید گفت که اولا صدا و سیما یک رسانه است که وظیفه آن انعکاس مشکلات جامعه و انتقاد از دولتمردان است ولی در دولت تدبیر و امید (دولتی که با حمایت کامل اصلاح‌طلبان روی کار آمد) به سبب فشارهای شدیدی که به صدا و سیما توسط دولت قبل و رسانه‌های اصلاح‌طلب وارد شد عملا این رسانه در خیلی مواقع رویکرد منفعل در پیش گرفت.
همه این موارد در حالی است که رسانه ملی در پاسخ هجمه‌های اصلاح‌طلبان و دولتمردان تدبیر و امید در گزارش‌هایی تعداد ساعاتی که در این رسانه به مسئولان دولتی اختصاص یافته بود را منتشر کرد. همچنین بارها در رسانه ملی از اینکه مقام‌های دولت قبل دعوت رسانه را برای حضور در برنامه‌ها اجابت نکرده‌اند گلایه شده بود.
دراین باره گفتنی است که چون دولت تدبیر و امید ماحصل تکاپوی اصلاح‌طلبان بود و بسیاری از اصلاح‌طلبان در آن مسئولیت داشتند با کارنامه‌ای بسیار ضعیف کار خود را به پایان برد لذا این طیف به این دست نوشتارها پناه می‌برند تا ضمن مظلوم‌نمایی به فرافکنی در مورد ضعف‌های خود بپردازند.
عادت اصلاحات به گول خوردن با آبنبات دشمن
حسن بهشتی پور به روزنامه ایران گفته است: «نشان دادن یک رفتار مبتنی بر حسن نیت از جمله لغو شماری از تحریم‌ها و عدم تهدید و عدم تصویب تحریم‌های بیش‌تر توسط آمریکا می‌تواند چراغ سبزی برای ایران باشد تا به سرعت به میز مذاکره بازگردد.»
برخلاف ادعای فوق، آمریکا همچنان به اعمال تحریم علیه ایران ادامه می‌دهد و اخیرا نیز چندین بار جداگانه افراد و شرکت‌های مرتبط با ایران را تحریم کرده است. آمریکا با مشاهده انفعال 8 ساله مدعیان اصلاحات نه تنها قصد لغو تحریم‌ را ندارد بلکه از ایران طلبکاری هم می‌کند؛ مدعیان اصلاحات نیز این کارشکنی و خباثت را چراغ سبز جا می‌زنند! در این میان، بزک آمریکا و بکار بردن عبارت حسن نیت برای به اصطلاح لغو چند تحریم در حالی است که بر پایه توافق موجود هسته‌ای دولت آمریکا موظف است 1500 تحریم پسابرجامی در دوره اوباما و ترامپ را لغو کند اما مدعیان اصلاحات عادت کرده‌اند منافع ملی را با آبنبات دشمن عوض کنند. در حالیکه دوره وادادگی، اجرای یکطرفه برجام و توجیه عهدشکنی حریف و تخطئه ایران به جای اعتراض به کارشکنی و زیاده خواهی دشمن به اتمام رسیده است.
اعتبار بخشی به ترفند نخ نمای «پلیس خوب- پلیس بد»!
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «آمریکا به نحوی به اسرائیل تفهیم کرده است که راهی جز برجام وجود ندارد و به همین علت نفتالی بنت نیز عقب‌نشینی کرده است. امروز بار دیگر اتهامات علیه ایران است به علت عدم بازدید از مرکز کرج و به علت اینکه به گفت‌وگوهای وین بازنمی‌گردد. این ابهامات در مسیری افتاده‌اند که ممکن است جو را علیه ایران کند و ایران مشخصا باید این عرصه را مدیریت کند. نباید به شکلی حرکت کنیم که اجماع جهانی علیه ما صورت گیرد. امروز نیاز است علاوه‌بر دفاع از منافعمان، فرصت پیش آمده را نیز از دست ندهیم».
آمریکا و رژیم اسرائیل در پرونده برجام دارای هدف واحد و مشترک هستند. اما این دو با اجرای ترفند نخ نما و پرتکرار «پلیس خوب- پلیس بد» در پی ایجاد اختلال در دستگاه محاسباتی ایران است.
در این میان، مدعیان اصلاحات با اعتباربخشی به این نمایش سخیف، اینگونه وانمود می‌کنند که آمریکا توانسته اسرائیل را درباره برجام قانع کند و برهمین اساس ما نباید فرصت را از دست بدهیم.
طیف اصلاح‌طلب مدعی است که به زبان دیپلماسی تسلط دارد، اما کارنامه این جریان خلاف این ادعا را ثابت کرده و حاکی از آن است که مدعیان اصلاحات با بدیهی‌ترین و ابتدایی‌ترین اصول دیپلماسی و روابط بین‌الملل نیز آشنایی ندارند.
بدن مردم ویتامین ندارد و تنها راه پذیرفتن زیاده‌خواهی کدخدا است!
روزنامه اینترنتی همدلی در مطلبی با عنوان «فرجام بی‌سرانجام واکسیناسیون و قرنطینه هوشمند» به مسئله واکسیناسیون در کشور پرداخت و نوشت: «در حال حاضر جمعیت کشور دچار سوء تغذیه شده و امنیت غذایی مردم در خطر است. بدن مردم ویتامین ندارد و املاح معدنی را از دست داده است. هر چند واکسیناسیون سرعت‌گیرد و حتی به رقم 70 و 80 و 100درصدی دست یابد، نمی‌توان انتظار داشت که ایمنی جمعی پدید آید. در صورتی ایمنی جمعی علیه کرونا پدیدار خواهد شد که مواد غذایی مردم از نظر کمیت و کیفیت تامین شود و مردم تغذیه مناسبی دریافت کرده باشند.»
در ادامه این مطلب آمده است: «واکسیناسیون در عین این‌که سوء تغذیه در کشور وجود داشته باشد اثری نخواهد داشت. واکسینه شده‌ها دوباره مبتلا به کرونا شده‎‌اند یا در اثر کرونا و عوارض واکسن‌ها فوت می‌کنند. رفع گرانی، تورم، فقر و بیکاری در کوتاه‌مدت ممکن است و کار سختی نیست.»
همدلی نوشت: «تنها باید اراده سیاسی و اقتصادی از سوی حاکمیت وجود داشته باشد. اگر رفتار مقامات کشور ایران در عرصه جهانی عادی‌‌سازی شود و اگر جمهوری اسلامی ایران تعامل جهانی با دنیا را آغاز کند، خروج کشور از بحران ورشکستگی اقتصادی در کوتاه مدت اتفاق می‌افتد. همزمان باید به باندبازی و قبیله‌گرایی و قوم‌گرایی و جناح‌بازی و سیاسی‌بازی در نهادهای اقتصادی و سلامت و اجتماعی حاکمیت پایان داد و ایران را برای تمامی ایرانیان به دور از شعار بی‌معنا و پوچ «خودی و غیرخودی» معنی کرد تا متخصصین و کارشناسان واقعی و حقیقی به عرصه مدیریت کشور ورود پیدا کنند.»
در ادامه مطلب این روزنامه زنجیره‌ای آمده است: «مردم در حال حاضر دچار استرس و فشارهای روانی هستند و زیر چرخ دنده‌های فشار اقتصادی و معیشتی و فقر و گرانی و تورم و بیکاری، درمانده‌اند. یکی از دلایلی که سطح ایمنی بدن مردم ایران پایین است، علاوه‌بر کمبود مواد غذایی و دوم استرسی است که سر تا پای جامعه را فرا گرفته است. مردم از نظر عصبی و روانی و روحی تحت فشار هستند.»
لازم به ذکر است که مدعیان اصلاحات همواره درصدد آن بوده‌اند که زلف همه مشکلات کشور را به مسئله برجام و سیاست خارجی انفعالی گره بزنند و با ادعای ضرورت مذاکره با آمریکا از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند. لازم به ذکر است که فقر و فلاکتی که مدعیان اصلاحات از آن سخن می‌گویند ماحصل عملکرد دولتی است که 8 سال گذشته مورد حمایت تمام عیار آنها بوده است.
همه اینها در حالی است که ایران در تعامل با کشورهای دنیا مشکلی ندارد و تنها آمریکا و چند کشور از اجانب او در دنیا هستند که در عرصه تعامل‌های اقتصادی ایران با کشورهای دیگر مانع ایجاد می‌کنند اما اصلاح‌طلبان سعی می‌کنند مشکل آفرینی آمریکا برای کشورمان را به عدم تعامل ایران با جهان تعبیر کنند.