kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۹۹۴
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۳

شروط انصارالله برای پایان جنگ یمن خروج اشغالگران، لغو محاصره و پرداخت غرامت



سخنگوی انصارالله و رئیس‌هیئت مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن در
واکنش به زمزمه‌های پایان جنگ یمن اعلام کرد،آن که
صلح می‌خواهد جنگ را تمام کند و از یمن خارج شود.
ائتلاف سعودی در 78 ماه گذشته در باتلاق یمن گرفتار شده و اکنون به دنبال راهی برای فرار از این باتلاق است. تشدید اختلافات داخلی نیز باعث تضعیف بیش از پیش ائتلاف سعودی شده است. انصارالله یمن نسبت به تلاش‌های این ائتلاف برای فرار از یمن واکنش نشان داد. به گزارش فارس، «محمد عبدالسلام» سخنگوی انصارالله و رئیس‌هیئت مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن در توئیتی نوشت، کسی که خواهان صلح است، مراحل صلح شامل توقف تجاوز، لغو محاصره، خروج نیروهای خارجی از یمن، رسیدگی به آثار تجاوز و پرداخت غرامت است. وی تأکید کرد: «ملت یمن در موضع دفاعی است و به احدی تعرض نکرده است، این ملت حق کامل خود در آزادی، حاکمیت و استقلال را می‌طلبد و به کمتر از حق مشروع خود راضی نیست.»
چندی پیش، «عبدالعزیز بن حبتور» نخست‌وزیر دولت نجات ملی یمن گفت که ائتلاف سعودی-آمریکایی جنگ را باخته‌ است و به دنبال یافتن راهی مناسب برای خروج از جنگ است؛ به گونه‌ای که کمی از آبروی از دست رفته آن بازگردد.
عبور از منصور‌هادی
از سوی دیگر، منابع یمنی، از طرحی جدید برای کنار زدن «عبدربه منصور‌هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن خبر دادند. رسانه‌های یمنی در حالی این گزارش را منتشر کرده‌اند که اعضای کابینه دولت مستعفی به‌ویژه «معین عبدالملک»‌ نخست‌وزیر این دولت خودخوانده به یمن بازگشته‌اند و همزمان گزارش‌هایی درباره تحرکات بین‌المللی برای پیشبرد روند «صلح» در یمن شنیده می‌شود. منابعی در دولت مستعفی در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری «البوابه الاخباریه الیمنیه» از معامله‌ای جدید سخن گفته‌اند که «در حال حاضر» موافقت امارات‌، عربستان‌، آمریکا و روسیه را به دنبال داشته است. طبق گفته این منابع، منصور‌هادی از صحنه یمن کنار زده خواهد شد تا زمینه برای مذاکراتی فراگیر در این کشور فراهم شود؛ کشوری که عربستان از هفت سال پیش تاکنون آن را تحت محاصره خود دارد.
منابع مذکور می‌گویند که هدف از بازگشت معین عبدالملک به عدن تشکیل مجدد تیم مذاکره دولت ‌هادی است؛ تیمی جدید که به «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب-مورد حمایت امارات) و دیگر طرف‌های یمنی اجازه عضویت در آن را بدهد به جای آنکه این تیم همچون گذشته تنها محدود به تیم پیشنهادی منصورهادی و حزب اخوانی «الاصلاح» باشد. این در حالی است که وب‌سایت رسمی شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا نیز ماه گذشته در گزارشی که از سناریویی مشابه در آن سخن گفته شده بود، به تجدیدنظر در مشروعیت رئیس‌دولت مستعفی یمن اشاره کرده بود.
از جمله مهم‌ترین نکاتی که در این گزارش به آن اشاره شد، لغو قطعنامه ۲۲۱۶ سازمان ملل متحد بود که «عبد ربه منصور‌هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن را به عنوان رئیس‌جمهور مشروع این کشور به رسمیت می‌شناسد.