kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۸۱۲
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۷
رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان مطرح کرد

بیکاری، بی‌آبی و راه‌های ناهموار، سه اولویت مهم خوزستان

 

ایزدپناه می‌گوید مجمع نمایندگان استان خوزستان با بررسی مشکلات استان به اولویت‌بندی آنها پرداخته‌اند که مهم‌ترین این مشکلات عبارتند از مشکل آب، بیکاری و برخی راه‌های ناهموار این استان.
حل مشکلات خوزستان همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده و همین توجهات نقطه عطف و امیدواری در جهت برون‌رفت این استان از عقب‌ماندگی محسوب می‌شود. از سوی دیگر با استقرار دولت جدید و اهتمامی که به خوزستان داشت به‌طوری که رئیس‌جمهور نخستین سفر خود را به این استان اختصاص داد بر بارقه‌های امید خوزستانی‌ها برای رسیدن به روزهای روشن افزوده شد.
«عبدالله ایزدپناه» رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان و نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی درباره اولویت‌های تعیین شده در میان نمایندگان استان خوزستان گفت: یکی از مشکلات اساسی خوزستان که جمیع نمایندگان بر آن وحدت‌نظر داشتند موضوع جلوگیری از انتقال آب کارون به استان همجوار بود که در واقع مُطالبه عمومی مردم خوزستان به شمار می‌آید. این موضوع باعث شده که آسیب‌های زیادی به صنعت خوزستان، آب شرب و محیط زیست و تالاب‌ها وارد شود لذا این موضوع کلان را به‌عنوان اولویت کاری در مجمع نمایندگان مشخص کردیم.
وی در ادامه افزود: بر اساس سند سازگاری با کم آبی که توسط کارشناسان سازمان آب و برق و وزارت نیرو تدوین شده ما به این نتیجه رسیدیم که ما در حوزه آب شرب و صنعت کشاورزی و محیط‌زیست نیاز به 33 میلیارد متر مکعب آب داریم. ما به وزارت نیرو اعلام می‌کنیم که اگر بناست که واقعاً بحث انتقال آب پیگیری شود نخست حقآبه آن را مشخص نمایند و مازاد بر آن را اگر می‌خواهند انتقال دهند ما مخالف نیستیم؛ در حالی که بر اساس برآورد کارشناسی‌شده آورده آب به استان خوزستان در سال‌های پُربارش 29 میلیارد مترمکعب است و الان که خشکسالی هست با اُفت آورده مواجه هستیم. با توجه به این میزان ما در خوزستان آبی مازاد برای انتقال نداریم لذا مجمع نمایندگان به جد پایِ کار دفاع از حقِ خوزستان ایستاده است. جلسات متعددی با رئیس سازمان محیط‌زیست کشور، حوزه کشاورزی و صنعت داشتیم که به لطف خداوند تا امروز توفیقات خوبی حاصل شده است و با پیگیری نمایندگان استان تمام طرح‌های انتقال آب از جمله طرح بهشت‌آباد متوقف شده است.
ایزدپناه در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکی دیگر از اولویت‌های ما در مجمع نمایندگان استان خوزستان، حل مشکل بیکاری و نبود‌ اشتغال برای جوانان استان است که اگر من بخواهم اولویت‌ها را رتبه‌بندی کنم بی‌شک رتبه نخست به این موضوع اختصاص خواهد یافت. طبق آمار استان خوزستان رتبه سوم بیکاری را دارد و با توجه به ظرفیت‌های بی‌شماری که در استان خوزستان وجود دارد واقعاً این آمار برازنده و در شأن مردم شریف خوزستان نیست.
رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان افزود: دولت، نظام و مجلس به این نتیجه رسیده‌اند که استان خوزستان در حوزه اشتغال مشکل جدی دارد. در همین راستا چندین جلسه با وزیر صنعت و معدن فعلی داشتیم و مقرر شد که برنامه‌هایی برای مرتفع کردن این معضل اتخاذ گردد. شرکت‌های صنعتی زیادی در استان خوزستان وجود دارد که علاوه بر تولید ثروت می‌توانند به افزایش نرخ‌ اشتغال کمک شایانی نمایند. همچنین یکی از کارهایی که در راستای‌ اشتغال در حال انجام است اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری است که باعث‌ اشتغال‌زایی حدود 200 هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در استان خواهد شد و قریب به 9 میلیون تُن به محصولات کشاورزی اضافه می‌کند. مبلغ 4 هزار و 600 میلیارد تومان در بودجه 1400 برای شروع این کار در نظر گرفته شده است هر چند این مبلغ برای اجرای چنین پروژه عظیمی ‌واقعاً ناچیز است اما برای شروع بسیار خوب است. اجرای این کار واقعاً دشوار است و شاید با منابع داخلی هم نتوانیم از عهده آن برآییم و مجبور شویم به فاینانس رو آوریم.
ایزدپناه سپس افزود: مشکل دیگری که در مجمع به آن پرداختیم بحث راه‌ها بود. از سمت خرم‌آباد وقتی وارد خوزستان می‌شویم و می‌رسیم به اندیمشک کاملاً تفاوت جاده‌های ارتباطی را احساس می‌کنید. از سمت لُردگان وقتی وارد شهرستان دزپارت می‌شویم نیز به همین شکل تفاوت‌ها کاملاً محسوس است. وقتی ورودی‌ها و خروجی‌های خوزستان تا این اندازه خراب و ناهموار هستند جاده‌های داخلی به مراتب با خرابی‌های بیشتری دست و پنجه نرم می‌کنند. جاده اهواز به هفتکل در سال گذشته حدود شش تصادف مرگبار داشتیم که منجر به فوت چندین نفر از هم‌استانی‌های عزیزمان شد. معضل دیگری که ضرورت توجه به آن احساس می‌شد؛ موضوع راه‌آهن است. سال‌های سال است که بحث راه‌آهن اصفهان به اهواز مطرح شده اما ما در عمل هیچ چیز ندیدیم. خوشبختانه مقرر شد که در سال جاری فاز اول این طرح که از اهواز به رامهرمز و بعد به باغملک و ایذه است کلنگ‌زنی شود. یکی دیگر از بحث‌های کلانی که در مجمع به آن توجه کردیم بحث محیط‌زیست خوزستان و مشکل ریزگردها بود که در حال حاضر نیز در دستور کار ما قرار دارد و به جد پیگیر آن هستیم.