kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۸۰۲
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۵
معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد

۴ شرط واگذاری مسکن در قانون جهش تولید

 

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: استفاده نکردن از تسهیلات دولتی در حوزه مسکن از اول انقلاب، نداشتن مالکیت شخصی، متأهل بودن و حداقل پنج سال سکونت در شهری که تقاضا دارند از شرایط واگذاری مسکن در قانون جهش تولید مسکن است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمودزاده در یک برنامه تلویزیونی بیان کرد: قانون جهش تولید مسکن قانون مسئله‌محور است به این معنی که بر اساس مسایلی که در اجرای طرح‌ها و قوانین قبلی در حوزه مسکن وجود داشت و با توجه به دیدگاه اقتصادی جدید کشور اجرا می‌شود.
وی افزود: ایجاد ساختار‌های جدید در حوزه مسکن کشور و احکام مشخص در حوزه‌های اصلی مسکن، از ویژگی‌های این طرح است.
این مسئول خاطرنشان کرد: تشکیل شورای‌عالی مسکن با ریاست رئیس‌جمهور و حضور بیش از هشت وزیر و برخی اعضای کابینه و تشکیل صندوق ملی مسکن از محل مالیات‌های بخش مسکن و سایر منابع درآمدی مبنی بر جبران کارمزد بانک‌ها و بخشی از هزینه‌ها مانند صدور پروانه ساخت برای کمک به اقشار کم‌درآمد از ساختار‌های جدید در حوزه مسکن است.
محمودزاده گفت: احکام این طرح هم شامل زمین، تأمین مالی، مصالح و خدمات برای تسهیل در تولید مسکن کشور می‌شود.
او افزود: استفاده نکردن از تسهیلات دولتی در حوزه مسکن از اول انقلاب، نداشتن مالکیت شخصی، متأهل بودن و حداقل پنج سال سکونت در شهری که تقاضا دارند از شرایط واگذاری مسکن در قانون جدید است.
این مسئول ادامه داد: در سال‌ گذشته سهم تسهیلات بانکی مسکن و ساختمان، پنج درصد بود که امسال به 20 درصد رسیده است و معادل
360 هزار میلیارد تومان خواهد شد.
محمودزاده اعلام کرد: در طرح قانون جهش تولید مسکن تلاش شده است که بیشترین تخفیف، امتیاز و کمک‌های دولتی برای دهک‌های اول تا سوم باشد.
وی با بیان اینکه آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار درباره اعطای تسهیلات 250 میلیون تومان است، یادآور شد: پیشنهاد داده‌ایم بر اساس حوزه‌های جغرافیایی کشور بیش از 50 تا 70 درصد هزینه‌ ساخت یک واحد مسکونی را بتوان با تسهیلات دریافتی پوشش داد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با ابراز اینکه دو ماه فرصت به دستگاه‌های دولتی برای در اختیار گذاشتن اراضی خود به وزارت راه و شهرسازی داده شده است، تأکید کرد: پس از پایان مهلت داده‌شده چنانچه دستگاهی اقدام نکند ادارات ثبت اسناد استان‌ها مکلف شده‌اند حداکثر ظرف یک ماه سند این اراضی را به نام وزارت راه و شهرسازی بزنند.
به گفته محمودزاده، تاکنون 29 استان از
31 استان کشور اقدام به جانمایی اراضی خود کرده‌اند و در هزار و 200 شهر نیز اراضی مورد نیاز تأمین شده است. وی همچنین توضیح داد: بیش از دو هزار هکتار اراضی عمدتاً در بافت شهری در اختیار دستگاه‌های دولتی قرار دارد که امروز دیگر نیازی به آن ندارند.