سهم نیمدرصدی ایران از صادرات لوازم خانگی!
به گزارش ایسنا، علی حیاتنیا درباره وضعیت صادرات لوازم خانگی ایران، تصریح کرد: صنعت لوازمخانگی در سال گذشته سهم حدود نیم درصدی در صادرات کشور داشته است. این در شرایطی است که بازاری به بزرگی ۴۰۰ میلیون نفر در کشورهای منطقه و همسایگان برای آن مهیاست.
وی افزود: در این شرایط هرگونه حمایت از این صنعت میتواند به جهش تولید منجر شود، اما طولانی شدن حمایتها آن را به سرنوشت خودروسازان دچار خواهد کرد.
همچنین دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در میزگرد «صیانت از صنعت لوازمخانگی در برابر مافیای واردات»، با هرگونه ممنوعیت واردات و صادرات در دراز مدت مخالفت کرد و گفت: ممنوعیتها ممکن است در کوتاهمدت آثار مثبتی به همراه داشته باشد اما در میان و بلندمدت ناکارآمدکننده اقتصاد است.
جهانبخش سنجابی شیرازی افزود: البته در شرایط کنونی که با تحریم و محدودیت منابع ارزی مواجهیم، هر اقدامی که بتواند هزینههای ارزی ما را کاهش دهد مقبول است و صیانت از تولید داخلی در این شرایط معنی دارد بویژه اینکه صنعت لوازم خانگی ۵۰۰ تا ۶۰۰ تولیدکننده و مونتاژکار و... دارد.
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، گردش مالی بازار لوازم خانگی ایران را سالانه پنج تا شش میلیارد دلار عنوان کرد و ادامه داد: در برنامه ملی تولید لوازمخانگی، ظرفیت دو میلیارد و 500 میلیون دلاری برای صادرات به کشورهای منطقه و همسایگان دیده شده است.
سنجابی با بیان اینکه باید شرایطی فراهم شود که بتوان قطعات، ملزومات، مواد اولیه و فناوری مورد نیاز را از خارج تامین کرد و در عین حال به تدریج ارزبریها را در این حوزه کاهش داد، تصریح کرد: شرایط کنونی، یک فرصت طلایی برای صنعت لوازمخانگی ایجاد کرده و اگر به درستی از آن استفاده شود به رشد این صنعت میانجامد و در غیر این صورت بلایی که گریبانگیر خودروسازی شده بر سر آن خواهد آمد.
وی با بیان اینکه متوسط صادرات لوازم خانگی ایرانی سالانه
۳۰۰ میلیون دلار است، گفت: در سالهای گذشته محصولات لوازمخانگی ما به عراق، افغانستان، اتحادیه اروپا و بهطور مشخص ایتالیا، سی. آی. اس و شمال آفریقا صادر شده اما ۶۰ درصد این صادرات به عراق بوده است.
فرصت 4 میلیارد دلاری
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق درباره راهکارهای افزایش صادرات نیز گفت: با ارتقای کیفی محصولات، رقابتی کردن قیمتها و نهادینه کردن شبکه خدمات پس از فروش در بازارهای داخلی و خارجی، میتوان به بازار دستکم ۱۲۰ میلیونی منطقه و همسایگان چشم دوخت که با در نظر گرفتن بازارهای سی.آی.اس و آفریقا تا ۲۰۰ میلیون نفر قابل افزایش است. اما این فرصت طلایی، در صورت افت کیفی محصولات، محروم شدن از رقابتپذیری، گسترش قاچاق و عدم توجه به بازارهای صادراتی، دچار خطر جدی خواهد
شد.
سنجابی با اشاره به اینکه بازار عراق رقابتیتر و فعالیت برای شرکتهای ایرانی در آن سختتر شده، اظهار کرد: اگر بخواهیم با همان سبک و سیاق سابق در این بازار حضور داشته باشیم، این بازار را از دست خواهیم داد. بنابراین باید برنامهریزی برای حضور در بخشی از این بازار، خدمات پس از فروش و شبکه مویرگی پخش را در این کشور نهادینه
کنیم. وی افزود: حضور پر رنگ در استانهای جنوبی عراق که قرابت فرهنگی بیشتری با ایرانیها دارند و راهاندازی شرکتهای لیزینگی برای عرضه کالاها، میتواند حداقل صادرات لوازمخانگی به این کشور را به چهار میلیارد دلار برساند.
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به برنامهریزی پاکستان، ترکیه و بهخصوص قطریها برای حضور در بازار افغانستان، تصریح کرد: در این کشور نیز باید بتوانیم افغانستانی ها را در زنجیره ارزش به بازی بگیریم و محصول مطابق با سلیقه مردم این کشور تولید کنیم. بنابراین ایجاد شرکتهای مدیریت صادرات، راهاندازی شرتهای لیزینگی برای عرضه محصولات و ارائه طرحهای فروش مطابق با فرهنگ مبتنی بر خلاقیت و نوآوری این کشور ضروری است.