kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۷۶۰
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۳
گروسی به جای گزارش‌های مغرضانه، خرابکاری اسرائیل را محکوم کند

غریب‌آبادی: گزارش آژانس درباره سایت کرج فراتر از توافقات دو طرف است

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش اخیر مدیر کل این سازمان درباره سایت کرج را مغرضانه و فراتر از توافقات دو طرف در بیانیه مشترک خواند.

 

سرویس سیاسی-

در پی انتشار گزارش اخیر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی ‌انرژی اتمی درخصوص عدم اجازه ایران برای نصب مجدد دوربین‌های نظارتی در مجتمع تسای کرج، کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، در یک رشته توئیت نوشت: عمیقا مایه تأسف است که بعد از سه اقدام خرابکارانه تروریستی در تأسیسات هسته‌ای ایران در طول یک سال گذشته، آژانس هنوز این اقدامات شرورانه را، برخلاف قطعنامه‌های متعدد کنفرانس عمومی آژانس و مجمع عمومی سازمان ملل و حتی به خاطر تجهیزات و اموال خود و ایمنی و امنیت بازرسانش، محکوم نکرده است. 
غریب‌آبادی افزود: هر تصمیم ایران در مورد تجهیزات نظارتی آژانس صرفا بر مبنای ملاحظات سیاسی بوده و نه حقوقی؛ از این‌رو، آژانس نمی‌تواند و نمی‌بایست حقی برای خودش در این زمینه قائل شود.
وی اضافه کرد: بیانیه مشترک ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور) محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی و رافائل گروسی مدیرکل آژانس نیز با حسن نیت ایران و با هدف جایگزینی کارت‌های حافظه «تجهیزات مشخص‌شده» حاصل شد. اقدامات آژانس برای اجرای این هدف نیز از ۲۰ تا ۲۲ سپتامبر انجام شد.
نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین عنوان کرد: در طول گفت‌وگوها در تهران و اخیرا در وین نیز به طور واضح خاطرنشان شد از آنجا که تحقیقات امنیتی و قضایی در مورد مجتمع تسای کرج همچنان ادامه دارد، تجهیزات نظارتی این مجتمع در زمره تجهیزات تحت سرویس فنی قرار نمی‌گیرد. به همین خاطر بود که از عبارت «تجهیزات مشخص شده» در بیانیه مشترک  استفاده شد.
غریب‌آبادی یادآور شد: از این‌رو، گزارش ۲۶ سپتامبر مدیرکل آژانس دقیق نبوده و قطعا فراتر از تفاهمات حاصله برابر بیانیه مشترک است.
لازم به ذکر است مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرد که بازرسان آژانس در واپسین روزهای شهریور، تجهیزات نظارتی آژانس در ایران را سرویس کردند.
در این بیانیه آمده است که ایران به آژانس دسترسی به سایت کرج را برای نصب دوربین‌های نظارتی جدید یا اطمینان حاصل کردن از اینکه تولید قطعات سانتریفیوژ در این کارگاه از سر گرفته شده، نداده است.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا کرده که تصمیم ایران در اجازه ندادن به آژانس برای دسترسی به کارگاه ساخت قطعات سانتریفیوژ تسای کرج بر خلاف شرایط توافق شده در بیانیه مشترکی است که روز ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور) با «محمد اسلامی» مدیر کل سازمان انرژی اتمی و معاون رئیس جمهور ایران حاصل شده است.
این موضوع جزو تفاهمات بیانیه مشترک نیست
غریب‌آبادی همچنین تاکید کرد: گزارش مدیر کل آژانس درباره دوربین‌های نظارتی در سایت «تسا» در کرج را نادرست خواند.
وی تاکید کرد، گزارش مدیرکل آژانس درباره دوربین‌های این مجتمع دقیق نیست و این موضوع جزو تفاهمات بیانیه مشترک نیست.
براساس گزارش پرس‌تی‌وی، کاظم غریب‌آبادی با بیان این موضوع تاکید کرد که گزارش اخیر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی فراتر از چارچوب توافق شده در بیانیه مشترک میان ایران و آژانس است.
نامه اعتراضی ایران
به آژانس
در پی انتشار گزارش غیر دقیق رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: در پاسخ به انتشار گزارش غلط آقای گروسی مدیرکل آژانس، نامه‌ای برای آژانس ارسال و نسبت به این اقدام غیرسازنده اعتراض شده است.
کمالوندی توضیح داد: آقای گروسی و همکاران ایشان به خوبی می‌دانند که تفاهم صورت گرفته در قالب بیانیه مشترک، مشمول تجهیزات نظارتی (دوربین‌ها) مجتمع کرج به این دلیل که در نتیجه خرابکاری تیرماه این مجتمع همچنان تحت تحقیقات امنیتی قرار دارد، نمی‌شد.
وی گفت: درخواست تعمیم تعویض کارت‌های حافظه به دوربین‌های این مجتمع در سفر مدیرکل به تهران و نیز دیدار حاشیه کنفرانس عمومی وین مطرح شده بود که در هر دو بار ضمن ارائه توضیحات توسط آقای اسلامی، پاسخ منفی و مخالفت ایران را به دنبال داشت.
کمالوندی اضافه کرد که درج واژه «مشخص‌شده» در مقابل کلمه تجهیزات به همین منظور و با هدف مستثنی شدن این مجتمع از سرویس و تعویض کارت‌های حافظه صورت گرفته است. 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی یادآور شد که در دیدار وین هنگامی که بار دیگر مدیرکل درخواست سرویس دوربین‌های مجتمع کرج را مطرح کرد، آقای اسلامی با صراحت کامل و ذکر دلایل مطرح شده در جلسه قبل، تعمیم تعویض کارت‌های حافظه به مجتمع یادشده را ناممکن و خارج از چارچوب بیانیه مشترک اعلام کرد.
وی متذکر شد که ضرورت دارد مسئولان این سازمان بین‌المللی با پرهیز از موضع‌گیری‌های هدفمند سیاسی، گزارشات غلط و مغرضانه، روند سازنده ایجاد شده به‌دنبال مراودات اخیر ایران و آژانس را تخریب نکند.
عدم استقلال
و بی‌عدالتی آژانس
گزارش مغرضانه آژانس بیش از پیش ثابت کرد که این سازمان مستقل نیست و برخلاف عدالت حکم می‌کند و به همین خاطر قابل اعتماد نیست.
آژانس انرژی اتمی هیچ‌گاه نسبت به فعالیت‌های غیرصلح آمیز رژیم صهیونیستی در حوزه هسته‌ای واکنشی نشان نداده و همچنین در مقابل اقدامات شرورانه و خرابکارانه این رژیم جنایتکار در ایران نیز سکوت کرده است.
رهبر معظم انقلاب- مهر ۹۴- فرمودند: «ما به آژانس بدبینیم؛ آژانس نشان داده که هم مستقل نیست، هم عادل نیست؛ مستقل نیست زیرا تحت تأثیر قدرت‌ها است؛ عادل نیست [چون] بارها و بارها برخلاف عدالت حکم کرده و نظر داده. به‌علاوه، اینکه بگویند «آژانس باید بیاید اطمینان پیدا کند که فعّالیّت هسته‌ای در کشور نیست» این یک حرف
غیر معقولی است. خب، چه‌جور میشود اطمینان پیدا کند؟ اصلاً اطمینان پیدا کردن [یعنی چه]؟ مگر تک‌تک خانه‌ها و وجب به وجب سرزمین کشور را اینها بگردند! چه‌جوری می‌شود اطمینان پیدا کرد؟ موکول کردن به این مسئله، نه منطقی است، نه عادلانه است».
گستاخی آمریکای بدهکار
به‌رغم ادامه اقدامات مغایر با تعهدات صریح آمریکا در توافق برجام، نماینده واشنگتن این‌بار به بهانه گزارش تازه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، علیه ایران و برنامه هسته‌ای این کشور موضع‌گیری کرد.
لوئیز بونو، نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین طی سخنرانی روز دوشنبه برای نشست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به گزارش اخیر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران اشاره کرد.
به گزارش وب‌سایت دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، این مقام واشنگتن گفت: ایالات متحده مایل است نظر شورای حکام را به گزارش مدیر کل که روز ۲۶ سپتامبر در مورد فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت برنامه جامع اقدام مشترک منتشر شده است، جلب کند.
لوئیز بونو که سرپرستی دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین را برعهده دارد، در اظهارات خود مواضع این کشور علیه ایران را تکرار کرد و مدعی شد که واشنگتن از اقدامات تهران «بسیار ناراحت» است.
طلبکاری تازه آمریکای بدهکار در شرایطی صورت گرفته که دولت جو بایدن به‌رغم لفاظی‌ها درباره قصد خود برای بازگشت به برجام، همچنان به مواضع غیرقانونی دولت دونالد ترامپ در اعمال تحریم‌ها و کارزار فشار حداکثری علیه ایران چسبیده و به صورت مستمر تهران را به نقض تعهدات متهم کرده است.
بیانیه مداخله‌جویانه
اروپا
اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای به گزارش اخیر آژانس درباره تجهیزات نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تأسیسات ایران واکنش نشان داد.
اتحادیه اروپا با استقبال از تعاملات اخیر ایران و آژانس در خصوص ادعای اخیر آژانس، در اقدامی مداخله‌جویانه در خصوص مجتمع تسا ابراز نگرانی کرد و از ایران خواست که  دسترسی به این سایت را برای کارشناسان آژانس فراهم آورد.
اتحادیه اروپا در پایان از گروسی خواست تا در خصوص این موضوع به شورای حکام گزارش دهد و در این خصوص گفت: «ما از مدیرکل دعوت می‌کنیم تا در صورت لزوم، در مورد این موضوع مهم به شورای حکام گزارش دهد».
همچنین تروئیکای اروپا به بهانه گزارش ضد ایرانی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیانیه‌ای صادر کرده و با ادعاهای بی اساس، تهران را به عدم رعایت کامل توافق مورخ ۱۲ سپتامبر با آژانس متهم کردند.
اروپا در حالی این بیانیه‌های گستاخانه و مداخله‌جویانه را منتشر کرده است که انگلیس، فرانسه و آلمان در کنار آمریکا جزو بدهکارهای برجام بوده و تاکنون به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکرده‌اند.
جوسازی مقام صهیونیست علیه ایران
گلعاد اردان، سفیر رژیم صهیونیستی در ایالات متحده در مصاحبه با «رادیو ارتش» با تبلیغ منفی علیه برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد که جهان در حال بررسی طرح جایگزین برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران در صورت شکست مذاکرات وین برای احیای برجام است.
طبق گزارش روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل»، اردان مدعی شده است که شانس احیای برجام از 80 درصد به
30 درصد کاهش یافته است و در همین راستا ایالات متحده و قدرت‌های جهان به‌طور فزاینده‌ای در حال بررسی «طرح بی» (طرح جایگزین) برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران در صورت شکست مذاکرات وین هستند.
وی در حالی از بازگشت ایران به برجام سخن به میان آورده است که ایالات متحده تنها عضو برجام به حساب می‌آید که بدون دلیل و به‌صورت یکجانبه این توافق هسته‌ای را ترک کرد و ایران یک سال پس از خروج آمریکا همچنان به این توافق پایبند بود؛ پس از آن به‌دنبال بدعهدی شرکای اروپایی برجام، ایران گام‌هایی را در جهت کاهش تعهداتش ذیل این توافق هسته‌ای برداشت.
لازم به ذکر است که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز در روزهای گذشته پیش از سفر به نیویورک اظهاراتی را علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد.