kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۷۴۸
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۱
حماسه چند ده میلیونی عاشقان اباعبدالله(ع) در عراق، ایران و سایر نقاط جهان

ملت امام حسین(ع)

اربعین باشد، یک ملت عاشق امام حسین(ع) هم باشند، مسیر جایگزین پیاده‌روی اربعین چطور می‌تواند خالی از زائر بماند؟

 

سرویس سیاسی-

اربعین حسینی که می‌رسد، دلهای شیدائیان حسین علیه‌السلام پر می‌کشد برای مشایه، پرسه‌زنی در موکب‌های مسیر نجف تا کربلا، برای بین‌الحرمین و برای زیارت حرم سیدالشهدا و قمر بنی‌هاشم(ع). اما امسال دومین سال پیاپی است که ویروس منحوس کرونا دست‌و‌پاگیر شده و به نوعی امکان حضور عاشقان حسینی در همه عالم به‌ویژه در ایران اسلامی در پیاده‌روی اربعین و زیارت قبر شش‌گوشه را گرفته است.
اما این برای شیفتگان حسینی آخر راه نیست؛ گویی امسال هم هر چه در محرم بر ما گذشت، از روضه‌های خانگی تا سینه زدن‌ها و ‌اشک ریختن‌ها در مجالس عمومی مقدمه‌ای بود برای رسیدن به یوم‌الاربعین.
دیروز از اینجا در پایتخت تا کربلا فاصله‌ای نبود، ملت امام حسین(ع) دلشان به هم زنجیر بود انگار؛ زائران هر چه بیشتر می‌پیمودند به جای خستگی بر ‌اشتیاقشان اضافه می‌شد.
دیروز تهران مثل همه شهرهای این سرزمین دل‌ها عاشق و بی‌قرار حسین علیه‌السلام بود؛ از همین رو آنها که می‌توانستند با پای پیاده خود را به حرم عبدالعظیم حسنی(ع) نزدیک و نزدیک‌تر کردند. همان آقایی که ثواب زیارتش‌، ثواب زیارت سیدالشهدا(ع) است.
دیروز جاماندگان پیاده‌روی اربعین (نجف تا کربلا) به شوق وصال دلی با امام حسین(ع)، از میدان امام حسین(ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم(ع) را با پای پیاده پیمودند.
و دیروز مردمانمان به جای پیاده‌روی در جاده‌ کربلا، در جاده عشق به کربلا قدم برداشتند و با زمزمه و لبیک یا حسین(ع) دل‌هایشان را به فرا سوی مرز ایران و عراق یعنی بین‌الحرمین روانه کردند، دست بر روی قلب و ایستاده سلام بر اباعبدالله(ع)‌اشک را بر گونه‌ها جاری ساختند. در این راه موکب‌ها تداعی‌کننده پیاده‌روی اربعین در عراق بودند. در این مراسم، مثل هر سال موکب‌های عزاداری برپا و از عزاداران حسینی پذیرایی شد.
امسال هم در جای‌جای کشورمان مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین برگزار شد. در استان تهران نیز موج عاشقان راهی مسیرهای تعیین‌شده برای راهپیمایی شدند.معاون اول رئیس‌جمهور هم با حضور در جوار حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در مراسم جاماندگان اربعین تهران حضور پیدا کرد.
مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مسیرهای پنج‌گانه برگزار شد. عزاداران حسینی و عاشقان ساحت اهل‌بیت عصمت و طهارت در یکی از مسیرهای راهپیمایی جاماندگان اربعین پیاده‌روی خود را از میدان
امام حسین(ع) آغاز کردند.
عزاداران پس از طی ۱۷ کیلومتر از مسیر به سمت خیابان ۱۷ شهریور، حدفاصل میدان امام حسین(ع) تا خیابان شوش حرکت کرده و سپس خیابان شوش را تا میدان شوش و سپس خیابان فداییان اسلام از میدان شوش تا میدان حرم راهپیمایی و سپس از خیابان قم تا محدوده میدان فرمانداری و حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) طی کردند.
«معبر حسین»، مسیر پیاده‌روی عاشقان حسینی در مشهد
در مشهدالرضا نیز همزمان با بیستم ماه صفر، روز اربعین شهادت سید و سالار شهیدان(ع)، عاشقان اهل‌بیت که برای دومین سال پیاپی در حسرت زیارت عتبه مقدسه سیدالشهدا و قمر بنی‌‌هاشم باقی ماندند، به سمت حرم مطهر رضوی پیاده‌روی کردند.
محبین اهل‌بیت به یاد مسیر پر نور نجف تا کربلا، طریق‌الحسین و شمارش عمودهای این راه، مسیر میدان فردوسی تا حرم مطهر را پیاده‌روی کرده تا عرض تسلیتی به ساحت مقدس علی بن موسی‌الرضا(ع) تقدیم کنند.
پیاده‌روی و عزاداری جاماندگان اربعین با عنوان «معبر حسین» از میدان فردوسی مشهد آغاز و عزاداران پس از طی مسیر تا میدان شهدا و پس از آن تا حرم مطهر رضوی، عزاداری را در این روز بجا آوردند.
علاوه ‌بر مشهد مقدس، در سایر شهرستان‌های خراسان رضوی همچون کاشمر نیز این مراسم معنوی برگزار شد.
پیاده‌روی حرم تا حرم
دلدادگان حسینی در شیراز
مردم فرهنگ‌دوست و عاشق ائمه اطهار در استان فارس بین‌الحرمین شیراز را به جای بین‌الحرمین در کربلا قرار دادند و جاماندگانی که از درد فراق می‌نالیدند با حضور در بین‌الحرمین شیراز دل‌ها را به سمت کربلا روانه کردند. عاشقان ائمه‌اطهار از حرم سید علاءالدین حسین علیه‌السلام مسیر پیاده‌روی بین‌الحرمین شیراز را آغاز کرده و تا حرم احمدبن موسی شاهچراغ(ع) را پیاده قدم به قدم حرکت کرده و در میان موکب‌هایی که برای خدمت به زائران ایجاد شده بود حال و هوای عمودها و مسیر نجف به کربلا را تداعی می‌کردند.
خروش جاماندگان اربعین حسینی در قزوین
در قزوین نیز خیابان تاریخی شهدا حال و هوای کربلا به خود گرفته و عالی‌قاپو میزبان زائران و موکب‌دارانی بود که جلوی درب عالی‌قاپو ایستاده‌ و به مردم چای شیرین به یاد چای عراقی تعارف می‌کردند.
جاماندگان اربعین حسینی در قزوین به یاد پیاده‌روی با شکوه در طریق، مسیرهای چهارگانه را در قزوین به سمت گلزار شهدا طی کردند. پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی ظهر روز دوشنبه در مسیرهای چهارگانه قزوین آغاز و به گلزار شهدای این شهر ختم شد.
قدم به قدم با جاماندگان اربعین حسینی در گیلان
امسال همچنین به جای کوچه پس کوچه‌های کربلا، خیابان‌های شهر و دیار گیلان، مقصد عاشقان حسینی بود. دیروز جای جای گیلان قبله‌گاه ضریح شش‌گوشه حسین بود و قدم‌های عاشقان حسین رو به معشوق روانه بود.
صبح دیروز دوشنبه ۵ مهر ۱۴۰۰ همزمان با روز اربعین حسینی(ع) مراسم پیاده‌روی و اجتماع بزرگ جاماندگان اربعین در شهر‌های مختلف استان گیلان برگزار شد.
عاشقان اهل‌بیت (ع) در شهر رشت همچنین با راه‌اندازی کاروان خودرویی تحت عنوان «جاماندگان اربعین» در قالب هیئت‌های مذهبی به اقامه عزا در این روز پرداختند. این کاروان حرکت خود را از پیش از ظهر امروز اربعین (دو‌شنبه) با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از حسینیه آیت‌الله بهجت آغاز کردند و با عبور از خیابان‌های اصلی شهر رشت و مسیر بقعه متبرکه دانای علی(ع) تا گلزار شهدای رشت جلوه‌های ویژه‌ای از عشق و ارادت خود را به خاندان اهل‌بیت (ع) به نمایش گذاشتند.
پیاده‌روی جاماندگان اربعین
در اصفهان
در اصفهان نیز مسیرهای منتهی به گلستان شهدای اصفهان موکب‌ها برپاست و هر کس با هر توانی در حال خدمت به زوار اباعبدالله الحسین است، میعادگاه دلدادگان حسینی گلستان شهدا است.
«جاماندگان اربعین» در اصفهان، دیروز دوشنبه ۵ مهرماه مصادف با اربعین حسینی(ع) در برنامه‌ای مردمی و خودجوش، با پیاده‌روی از مسیرهای مختلف به سوی گلستان شهدا و ‌گریه و عزاداری بر سید و سالار شهیدان، بر دل‌های خود تسلی می‌دهند و زیارت اربعین را میهمان شهدای نصف جهان خواهند بود. به واقع اربعین تجلی‌گاه عشق ولایت است و شیعیان تلاش می‌کنند نامشان در زمره زائران حسینی در این روز باشکوه ضبط و بر جریده عالم ثبت شود، پای پیاده به راه می‌افتند و گرد و غبار راه را با دل به جان می‌خرند تا گوشه چشمی از آنی که خاک را به نظر کیمیا کند، ذخیره دنیا و آخرتش باشد.
مردم هویزه ثانی
با زائران کربلا همراه شدند
در لرستان نیز شهرهای مختلف این استان شاهد برپایی مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی بود. راه‌پیمایی نمادین اربعین در پل‌دختر با حضور خیل دلدادگان اهل‌بیت(ع) برگزار شد تا به واسطه شیوع کرونا و محدودیت اعزام زائر مردم هویزه ثانی این گونه ارادت خود را به امام حسین(ع) و یاران باوفایش نشان دهند. استقرار تیم‌های مختلف هلال احمر، راهنمایی و رانندگی و نیروی انتظامی برای برگزاری هرچه بهتر در مسیرهای تعیین شده و سایر مسیرهای منتهی به گلزار شهدا تعبیه و ضمن تسهیل در عبور و مرور شهروندان خدمات لازم به عزاداران حسینی ارایه شد.
از نکات بارز اربعین امسال حضور نسل‌های جوان، رزمنده و ایثارگر، زنان و سالخوردگان بود که به هر نحوی خود را به این مراسم رسانده و با سر دادن لبیک یا حسین(ع)، ذکر صلوات بر ائمه اطهار از ساعت‌های اولیه صبح حضور گسترده‌ای را از خود به جای گذاشتند و با قرائت زیارت عاشورا، اربعین امسال را گرامی داشتند.
فضاسازی پیاده‌روی اربعین تسکین دل جاماندگان
در زنجان مردم شهر شور و شعور حسینی، در اربعین سرور و سالار شهیدان مسیر گاوازنگ تا مزار شهدای گمنام را پیاده طی کردند. در سمنان نیز به مناسبت اربعین حسینی، عاشقان عصمت و طهارت در این استان به یاد روزهای عاشقی در عرش‌پیمایی اربعین، مسیری را پیمودند و به یاد اهل حرم سوگواری کردند. در مازندران دوستداران سالار شهیدان در ساری و دیگر شهرهای استان با شرکت پرشور در مراسم پیاده‌روی جاماندگان از اربعین حسینی(ع) ضمن نشان دادن ارادت به ائمه‌اطهار(ع)، عزت و اقتدار مسلمانان را به نمایش گذاشتند.
یزدی‌ها نیز در اربعین حسینی امسال به جای قدم زدن در مسیر نجف- کربلا با نوای من ایرانم و تو عراقی چه فراقی... در شهر‌های خود پیاده‌روی کردند.
در آذربایجان شرقی، عزاداران در شهر‌ها و روستا‌های این استان با حضرت زینب کبری(سلام‌الله‌علیها) در اربعین حسینی همنوا شدند و از راه دور زیارت اربعین را قرائت کردند و ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان نشان دادند.
همایش بزرگ پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی با حضور دوستداران اهل‌بیت عصمت و طهارت همچنین در بوشهر و در ساحل نیلگون خلیج‌فارس برگزار شد. استان‌های ایلام، گلستان، هرمزگان، کرمانشاه‌، همدان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و اردبیل نیز دیروز صحنه حضور عاشقان و دلدادگان حسینی در راهپیمایی جاماندگان اربعین بود.