kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۷۲۱
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۷

دستگاه قضایی عراق برای عوامل اصلی نشست صهیونیستی اربیل، حکم بازداشت صادر کرد

به دنبال تشدید اعتراض‌ها به نشست سازش با رژیم صهیونیستی در اربیل، شورای عالی قضایی عراق برای برخی از شرکت‌کنندگان این نشست قرار بازداشت صادر کرد.



سرویس خارجی-

منابع خبری عربی، روز شنبه (۲۵ سپتامبر- 3 مهر)، از برگزاری نشستی با حضور بیش از ۳۰۰ نفر در شهر اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق، و درخواست از بغداد برای عادی‌‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی خبر دادند. به گزارش پایگاه خبری «کانال 12 تلویزیون اسرائیل»، که از این نشست ذوق‌زده بود، برگزارکنندگان نشست به طور علنی خواستار صلح با اسرائیل شدند. در تجمع اربیل برخی از رهبران قبایل و برخی ژنرال‌های سابق ارتش عراق خواستار پیوستن این کشور به موافقتنامه موسوم به آبراهام بین رژیم یهود و امارات، بحرین، مراکش و سودان شدند. در پی افزایش اعتراض‌ها به این نشست، شورای عالی قضایی عراق علیه برخی از شرکت‌کنندگان کنفرانس قرار بازداشت صادر کرد. دادگاه کیفری الکرخ بر اساس اطلاعات دریافتی از مشاوران امنیت ملی علیه «وسام الحردان»، رئیس‌شورای «صحوه العراق»، به دلیل ایفای نقش در دعوت به عادی‌‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، حکم صادر کرد. همچنین قرار بازداشت مشابهی برای «مثال الالوسی» و «سحر کریم الطائی» از کارکنان وزارت فرهنگ صادر شد. بر اساس گزارش فارس از «واع»، اقدامات قانونی علیه بقیه شرکت‌کنندگان در این کنفرانس نیز در صورت شناسایی اسامی کامل آنها اتخاذ خواهد شد.
حالا جزئیاتی تازه از این کنفرانس منتشر شده است. کنفرانس مذکور را یک موسسه آمریکایی به نام «مرکز ارتباطات صلح» سازماندهی کرده بود. «جوزف براود» رئیس‌این مرکز است که در گفت‌وگو با رسانه‌ها تصریح کرد در این نشست ۳۰۰ شخصیت عراقی از شش استان بغداد، نینوی، صلاح‌الدین، الانبار، دیالی و بابل حضور داشتند. نکته قابل توجه آن است که براود که پدربزرگش خاخام اعظم یهودیان در عراق بوده، در سال ۲۰۰۳ میلادی در فرودگاه نیویورک به دلیل همراه داشتن چند قطع اثر باستانی مسروقه متعلق به موزه عراق، بازداشت شد و در محاکمه نیز محکوم و در سال ۲۰۰۴ میلادی به دنبال این اقدام زندانی شد. وی همچنین مشاور مرکز مطالعاتی «المسبار» است که موسس آن «ترکی الدخیل» سفیر کنونی عربستان سعودی در ابوظبی است. باید اضافه کرد که این طرح همچنین مورد حمایت شخصیت‌های شناخته شده‌ای نظیر «مارتین ایندیک» و «دنیس روس»، مسئول پرونده خاورمیانه در زمان ریاست جمهوری «باراک اوباما» و شخصیت نزدیک به «هیلاری کلینتون» قرار داشت.
ادامه واکنش‌ها
حزب‌الله عراق نشست رهبران عشایر عراقی در اربیل درباره سازش با رژیم صهیونیستی را محکوم و تأکید کرد که نمی‌توان در برابر آن سکوت کرد. دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی نجباء در پیامی برگزاری نشست عادی‌‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را محکوم کرد. دو حزب اتحادیه میهنی کردستان و اتحاد اسلامی کردستان، از احزاب اصلی و شناخته شده اقلیم کردستان عراق به نشست صهیونیستی برگزار شده در اربیل واکنش نشان دادند. اولی خود را حامی اصلی مسئله فلسطین دانست و دومی نشست اربیل را توطئه دشمنان و مخالفین کُرده خواند. در پی افزایش فشارها، گروهی از شخصیت‌های عشایر عراق که در نشست اربیل شرکت کرده بودند از طرح عادی ‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی عقب‌نشینی کردند.