kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۷۱۴
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۹
به دنبال بروز بحران سوخت

رسانه‌ها از احتمال اسکورت‌تانکرهای سوخت توسط ارتش انگلیس خبر دادند

رسانه‌های انگلیس از احتمال استقرار نظامیان ارتش این کشور برای محافظت از کامیون‌های حامل سوخت خبر داده‌اند؛ این در حالی است که انگلیس دچار بحران عمیق ناشی از کمبود سوخت است که مردم این کشور را به وحشت‌انداخته است.

 

سرویس خارجی-

روز شنبه در خبرها آمده بود که کمبود رانندگان کامیون در انگلیس طی روزهای اخیر موجب کمبود شدید سوخت و مواد غذایی شده است و رانندگان انگلیسی از ترس کمبود سوخت صف‌های طولانی را در برابر پمپ بنزین‌های این کشور تشکیل داده‌اند و این احتمال وجود دارد که فروش سوخت در روز‌های آینده سهمیه ‌بندی شود. حالا خبر می‌رسد که به دنبال بسته شدن چندین جایگاه سوخت در انگلیس به دلیل کمبود آن و صف کشیدن مردم در مقابل پمپ بنزین‌ها، «بوریس جانسون»، نخست‌وزیرِ محافظه‌کار انگلیس، درحال بررسی استقرار نیروهای ارتش برای محافظت از کامیون‌های حامل بنزین است. «گرنت شاپس» وزیر حمل‌ونقل انگلیس نیز گزارش‌ها درباره درخواست کمک از ارتش را برای مدیریت مسئله کمبود سوخت رد نکرده است.  براساس گزارش رسانه‌های انگلیسی، اقدامات اضطراری برای تامین سوخت کافی در جایگاههای سوخت از شامگاه یک شنبه اتخاذ شده است و «کاسی کارتنگ» وزیر بازرگانی انگلیس قرار است قوانین رقابتی در صنعت سوخت را تعلیق کند تا شرکتهای تامین‌کننده بتوانند سوخت مورد نیاز جایگاه‌هایی که بدون بنزین مانده‌اند را تامین کنند.
مردم عادی رفتار کنند!
در پی بالا گرفتن وحشت مردم از بحران سوخت، «گرنت شپس»، وزیر حمل‌ونقل انگلیس روز یکشنبه از مردم انگلیسی در صف‌های بنزین خواست، در زمان خرید بنزین عادی رفتار کنند. وی افزود که کمبود بنزینی نداریم و دولت تلاش می‌کند محدودیت رانندگان را برطرف کند تا به جایگاه‌های بنزین سوخت برسانند.
البته این سخنان در حالی مطرح می‌شود که اوضاع کمی پیچیده است. به گزارش خبرگزاری دانشجو از «بروکسل تایمز»، بحران انرژی در انگلیس به قدری جدی شده که در چند دهه گذشته بی‌سابقه بوده است. عوامل متعددی باعث شده تا قیمت حامل‌های انرژی در انگلیس به شدت افزایش یافته و شرکت‌های تامین‌کننده نیز با مشکلات بزرگی مواجه شود. باید توجه داشت که همزمان با افزایش هزینه‌های انرژی در انگلیس، این کشور با کمبود احتمالی گوشت، مرغ و غذاهای بسته بندی شده نیز رو‌به‌رو است.
البته معضل انگلیس در کل اروپا کم-و-بیش مشهود است. بحران انرژی که اوایل ماه جاری میلادی در اروپا بالا گرفت و حتی ممکن است اکنون در راه آمریکا هم باشد. البته این خبری است که شاید برای تولیدکنندگان سوخت‌های فسیلی خبر خوبی باشد، اما با نزدیک شدن به زمستان به آسانی ممکن است به یک خبر بد تبدیل شود، کما اینکه در اروپا نشانه‌های آن را از همین الان می‌شود مشاهده کرد.
گفتنی است، چند روز پیش بود که قیمت برق در برخی نقاط اروپا از جمله انگلیس افزایش چشمگیری داشت. ذخایر زغال سنگ نیز به دلیل صادرات قوی در حال کاهش است و قیمت زغال سنگ حرارتی 3 برابر قیمت سال قبل است و جای تعجب نیست که قیمت برق در حال افزایش است.