kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۷۱۳
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۹
مرغداران خبر دادند

ادامه نابسامانی در بازار نهاده‌های دامی و جوجه یکروزه

دو مرغدار با ‌اشاره به وضعیت نامطلوب بازار نهاده‌های دامی و جوجه یکروزه، از کمیاب شدن ذرت در بازار و ‌اشکالات سامانه بازارگاه خبر دادند.

ناصر نبی‌پور؛ رئیس‌هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر با ‌اشاره به تجمع مرغداران مقابل وزارت جهادکشاورزی، گفت: تولیدکنندگان به دلیل شرایط بسیار نامطلوب تولید مقابل وزارت جهاد کشاورزی جمع شدند تا مسئولان به خواسته‌های آنان رسیدگی کنند. وی با‌اشاره به وضعیت نامطلوب بازار نهاده‌های دامی تصریح کرد: حدود ۸۰ روز است که ذرت به مرغداران تعلق نگرفته و طی این مدت آنها مجبور بودند این نهاده‌ها را از بازار آزاد تأمین کنند.
رئیس‌هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران تأکید کرد: قیمت ذرت در بازار آزاد هم‌اکنون به کیلویی ۶,۲۰۰ تومان رسیده و با توجه به کمبود شدید پیش‌بینی می‌شود تا پایان هفته جاری این رقم به کیلویی هشت تا ۹ هزار تومان افزایش یابد در حالی که قیمت مصوب آن کیلویی ۱,۹۰۰ تومان است.
همچنین حبیب اسدالله نژاد؛ نایب‌رئیس‌کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در گفت وگو با ایسنا تصریح کرد: اگر وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید و تنظیم بازار قصد کنترل قیمت جوجه، تنظیم بازار مرغ، جلوگیری از سودجویی و پایمال شدن حق تولیدکننده را دارد بایستی برای توزیع و عرضه جوجه یکروزه فرآیند و مسیر مشخصی تعریف کند. باید دقیقا مشخص شود بر اساس چه سازوکاری جوجه یکروزه باید از واحدهای مرغ مادر خارج  شود و به واحد مرغ گوشتی برسد.
وی ادامه داد: واحدهای مرغ مادر بایستی مکلف شوند که بر اساس حواله‌های جهاد یا حواله‌های تشکل‌ها، جوجه را با نرخی که نیازمند اصلاح است، تحویل دهند و اگر این واحدها تحویل جوجه با نرخ مصوب را رعایت نکردند، لازم است سامانه بازارگاه برای آنها مسدود شود. این راحت‌ترین راه موجود است و نیاز به تعریف هیچ فرآیند پیچیده‌ای ندارد.  
نایب‌رئیس‌کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی، قیمت ۴۲٠٠ تومانی مصوب برای جوجه را سرکوب قیمت دانست و گفت: در حال حاضر قیمت جوجه یکروزه در بازار به بیش از هشت هزار تومان رسیده است.
اسدالله نژاد تصریح کرد: اینکه فاصله بین جوجه‌ریزی زیاد شود یا از تولیدات مرغداران مستقل ۲۰ درصد کم شود یا اینکه یک دستورالعمل ابلاغی در عرض کمتر از یک هفته چندین بار اصلاح شود، ناشی از کار غیرکارشناسی است.
وی افزود: در ماه گذشته شش میلیون قطعه جوجه‌ریزی بدون مجوز انجام شده است. یعنی واحدهای مرغ مادر نهاده دولتی دریافت کرده‌اند اما جوجه با نرخ مصوب تحویل نداده‌اند. اسدالله نژاد به وضعیت نهاده‌های دامی نیز‌ اشاره کرد و گفت: تاخیر در شارژ نهاده دامی سامانه بازارگاه و تاخیر در ارسال و بارگیری این نهاده‌ها از دیگر مشکلات پیش روی تولیدکنندگان است که مجبورند مقداری از نهاده مورد نیاز مرغداری‌ها را از بازار آزاد خریداری کنند.