kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۷۱۲
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۹

انتقاد قطعه‌سازان از طرح واردات خودرو

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور گفت: ما با ممنوعیت واردات هرگونه کالای مجاز مخالف هستیم اما یک نکته مهم را نباید فراموش کنیم که اگر امروز خودرو وارد نمی‌شود، به دلیل بحران ارزی کشور بوده و هست، نه حمایت از تولیدکننده داخلی.


به گزارش خبرگزاری تسنیم، آرش محبی نژاد در خصوص طرح مجلس جهت واردات خودرو، اظهار کرد: مصوبه آزادسازی واردات خودرو دو قسمت دارد؛ یکی واردات خودرو به ازای صادرات خودرو و یا صادرات قطعه، که بسیار خوب است و هیچ منعی ندارد؛ اما قسمت دوم آن باعث تعجب و حیرت قطعه‌سازان و صنعتگران کشور است.
محبی‌نژاد با انتقاد از مانع‌تراشی‌های غیرضروری بانک مرکزی برای واردات مواد اولیه و مایحتاج صنعتگران خودرو و قطعه‌سازی توضیح داد: تولیدکننده قطعات خودرو به عنوان تنها بخش خصوصی تحریم شده توسط آمریکا، چهار سال با مقامات، به خصوص مدیران بانک مرکزی و حتی نمایندگان مجلس چانه‌زنی و گاهی التماس کردیم که اجازه واردات مواد اولیه و مایحتاج تولید بدون خروج ارز از کشور را صادر کنند تا تولید ادامه داشته باشد، کارگر بیکار نشود و افت تیراژ و کیفیت تولید نداشته باشیم، اما نتیجه‌ای حاصل نشد.
وی افزود: ما در شرایط سخت تحریم امکان انتقال ارز از روش‌های معمول بانکی مانند سوئیفت را نداریم اما بسیار عجیب است که مجلس شورای اسلامی بعد از چهار سال و برخلاف مقررات و موازین بانک مرکزی طرحی را مصوب می‌کند و هدیه‌ای را دو دستی در سینی طلا تقدیم به واردکنندگان خودرو می‌کند. دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور بیان کرد: نکته قابل تامل این است که مجوز واردات خودرو از کشورهایی صادر شده که ما را در بدترین شرایط تحریمی تنها گذاشتند، کشورهایی مانند کره جنوبی که به ما مواد اولیه ندادند، قطعه پیش ساخته و نیمه ساخته ندادند و باعث افت تیراژ و افت کیفیت صنعت خودرو کشور شدند.
محبی‌نژاد ادامه داد: جلسات متعددی با بانک مرکزی گذاشتیم و خواستیم که اجازه بدهد تا از ارزهای ایرانیان خارج از کشور استفاده کنیم و بدون انتقال ارز و با ارز متقاضی بتوانیم تولید را زنده نگه داریم اما مخالفت کردند، حالا به یکباره با مصوبه‌ای مواجه می‌شویم که می‌گوید واردات خودرو دقیقاً از همان کشورهایی که ما را تحریم کردند و با همان ارزی که ما چهار سال برای آن تلاش و التماس کردیم، آزاد شده است.