kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۷۱۱
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۹
با ورود پنج میلیون و 300 هزار تن کالا طی یک ماه

رکورد ترخیص کالای ضروری از گمرک شکسته شد

رئیس کل گمرک ایران گفت: با ترخیص پنج میلیون و 300 هزار تن کالای ضروری در شهریورماه سال‌جاری، رکورد تازه‌ای از سوی گمرک در ترخیص کالاهای وارداتی به ثبت رسید.

مهدی میراشرفی درباره سرعت گرفتن ترخیص کالاهای ضروری از گمرک، تصریح کرد: آهنگ رشد سریع ترخیص کالاهای وارداتی از گمرک در شهریور ماه امسال که منجر به افزایش قابل توجه ترخیص کالاهای اساسی، ماشین‌آلات خط تولید و اقلام واسطه‌ای شده، تراز تجاری کشور را به نفع واردات اقلام ضروری تغییر داد.
وی با اشاره به رشد تجارت خارجی کشور در نیمه نخست سال‌جاری اظهارداشت: تجارت خارجی ایران در این مدت با حفظ روند رشد صادرات، به 45 میلیارد دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 47 درصد رشد نشان می‌دهد. در این مدت 79 میلیون و 100 هزار تن کالا بین ایران و کشورهای مختلف جهان مبادله شد.
رئیس کل گمرک ایران افزود: در نیمه نخست سال‌جاری 60 میلیون تن کالا به ارزش 21 میلیارد و 800 میلیون دلار از سوی جمهوری اسلامی ایران به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزن 30 درصد و از نظر ارزش 61 درصد افزایش داشت.
میراشرفی افزود: مهمترین کشورهای مقصد صادرات ایران به ترتیب چین با 14 میلیون و 800 هزار تن کالا به ارزش شش میلیارد و 500 میلیون دلار، عراق با 13 میلیون و 900 هزار تن به ارزش سه میلیارد و 800 میلیون دلار، ترکیه با هفت میلیون و 200 هزار تن به ارزش دو میلیارد و 300 میلیون دلار، امارات متحده عربی با پنج میلیون و 800 هزار تن به ارزش دو میلیارد و 200 میلیون دلار و افغانستان با دو میلیون و 500 هزار تن به ارزش یک میلیارد دلار بودند. 
وی اضافه کرد: گاز طبیعی مایع شده، متانول، پلی‌‌اتیلن، محصولات نیمه تمام آهنی، شمش آهن، پروپان، اوره، بنزین، میله‌های آهنی و کاتد از مهمترین اقلام صادراتی کشور در مدت مذکور بوده است.
رئیس کل گمرک ایران درخصوص آمار کالاهای وارداتی در شش ماهه نخست امسال اظهارداشت: در این مدت
19 میلیون و 100 هزار تن به ارزش 23 میلیارد و
100 میلیون دلار از نقاط مختلف جهان وارد کشورمان شد که در مقایسه با مدت مشابه سال 99، از حیث وزن 15 درصد و از لحاظ ارزش 37 درصد رشد داشت.
میراشرفی درباره عمده‌ترین کشورهای طرف معامله واردات با کشورمان گفت: امارات متحده عربی با پنج میلیون و 900 هزار تن کالا به ارزش هفت میلیارد و 300 میلیون دلار، چین با یک میلیون و 500 هزار تن به ارزش پنج میلیارد دلار، ترکیه با دو میلیون و 100 هزار تن به ارزش دو میلیارد و 400 میلیون دلار، سوئیس با یک میلیون تن به ارزش 900 هزار دلار، مهم‌ترین کشورهایی هستند که ایران از آنها کالا وارد کرده است. وی افزود: 10 قلم اول کالاهای وارداتی کشورمان در این مدت را تلفن همراه، ذرت، سویا، روغن دانه آفتابگردان، کنجاله سویا، گندم، جو، شکر، روغن پالم و روغن خام تشکیل می‌دادند.
رشد 88 درصدی ترانزیت
رئیس کل گمرک با اشاره به تمهیدات فراهم شده از سوی این سازمان و سایر دستگاه‌های دخیل در امر تجارت گفت: از مجموع 19 میلیون و 100 هزار تن کالای وارداتی به کشور در شش ماهه نخست امسال، 14 میلیون و 300 هزار تن آن مربوط به 25 قلم کالای اساسی به ارزش هشت میلیارد و 900 میلیون دلار بوده است که 75 درصد کل کالاها را تشکیل می‌دهد. کالاهایی که ارز ترجیحی به آنها تعلق گرفته 12میلیون و 400 هزار تن به ارزش هفت میلیارد دلار بود که به لحاظ وزنی 65 درصد کل کالاهای ترخیص شده را شامل می‌شود.
میراشرفی تصریح کرد: نکته قابل توجه آن است که با توجه به تدابیر اندیشیده شده، سرعت بالایی در ترخیص کالاهای ضروری، ماشین‌آلات و اقلام واسطه‌ای تولید در شهریورماه سال‌جاری از سوی گمرک صورت گرفت به نحوی که میانگین وزنی واردات که در پنج ماهه نخست امسال ماهانه دو میلیون و 700 هزار تن بود در شهریور ماه تقریباً دو برابر شده و به پنج میلیون و 300 هزار تن افزایش پیدا کرد.
وی افزود: به لحاظ ارزش نیز میانگین کالاهای ترخیص شده که در پنج ماهه ابتدای سال‌جاری سه میلیارد و 300 میلیون دلار بود در شهریور ماه به شش میلیارد و 500 میلیون دلار رسید که در واقع یک رکورد تازه در ترخیص کالا از گمرک است و دلیل منفی شدن تراز تجاری در شهریورماه نیز همین امر است.
رئیس کل گمرک، مجموع ترانزیت کالا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران در نیمه نخست امسال را پنج میلیون و
856 هزار تن اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل
88 درصد رشد نشان می‌دهد.
همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، مهرداد جمال ارونقی؛ معاون فنی گمرک گفت: بنا به دستور دادستانی کل کشور و دادستانی عمومی و انقلاب تهران، تا پایان مهر امسال، همه کامیون‌های وارد شده زیر سه سال ساخت و دارای ثبت سفارش، پس از انجام تشریفات گمرکی با رعایت مقررات مربوطه ترخیص و از گمرکات اجرایی خارج می‌شود.