kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۷۰۸
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۵
یک کارشناس:

پولدارهای صاحب‌نفوذ مخالف مالیات بر خانه‌ و خودروی لوکس هستند

کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس درباره مالیات بر دارایی گفت: مالیات بر خانه‌ها و خودروهای لوکس، در مجموع یک و نیم درصد تا دو درصد افراد جامعه را مورد هدف قرار می‌دهد. یعنی همان قشرهایی که درآمد بالایی دارند و مالیات نمی‌دهند.

به گزارش خبرگزاری فارس، دو سال از طرح مجلس برای گرفتن مالیات از خانه‌ها و خودروهای لوکس در قالب مالیات بر دارایی می‌گذرد. از سال 99 که این نوع مالیات در بودجه نیز آورده شد، مخالفت‌های زیادی از سوی ثروتمندان و افراد صاحب نفوذ در این مورد صورت گرفت. این مسئله تاجایی ادامه داشت که دولت دوازدهم از اجرای این بخش بودجه خودداری کرد.
پیمان قصری، کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس درباره مالیات بر خانه‌ها و ماشین‌های لوکس می‌گوید: مخالفت با فلسفه این نوع مالیات، از عوامل مهم است. رئیس‌سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که دهک‌های ثروتمند کشورمان فقط سه درصد مالیات پرداخت می‌‌کنند. یعنی بیشترین میزان پرداخت مالیات بر عهده دهک‌های پایین جامعه است. فشار مالیات به خاطر همین موضوع که قشرها با درآمد پایین مالیات پرداخت می‌کنند، فشار زیادی به این افراد و خانواده‌ها وارد می‌کند. مثلا مالیات بر درآمد شخص یکی از همین مالیات‌هاست. مالیات را قبل از پرداخت حقوق کارمندان از آنها می‌گیرند و تنها جهت اطلاع در فیش وی بیان می‌شود که این میزان مالیات پرداخت شده است.
وی افزود: مسئله بعدی این است که ۱۵۰ هزار میلیارد تومان فقط در سال ۹۹ فرار مالیاتی داشته‌ایم. مورد سوم بحث بودجه است. ما کسری بودجه خیلی شدیدی داریم که هرکدام از روش‌هایی که برای جبران این کسری بودجه به غیر از مالیات‌ستانی اعمال و انتخاب شود، در نهایت به چاپ پول منجر خواهد شد. پس لازم است به سراغ درآمدهای مالیاتی برویم. به نظر می‌رسد باید به سمت مالیات گرفتن از قشرهایی برویم که ثروتمند هستند و فرار مالیاتی نیز دارند. یعنی قشرهایی که با اینکه ثروت زیادی دارند، ولی هیچ نوع مالیاتی به آنها یا برخورد نمی‌کند یا اگر برخورد کند، فرار مالیاتی صورت می‌گیرد.
این کارشناس ادامه داد: طبق پیش‌بینی انجام شده مالیات بر خانه‌ها و خودروهای لوکس در مجموع یک و نیم درصد تا دو درصد افراد جامعه را مورد هدف قرار می‌دهد. یعنی همان قشرهایی که درآمد بالایی دارند و مالیات نمی‌دهند.
قصری تأکید کرد: طبیعتا وقتی مقابل این قشر ایستادگی می‌‌کنید و می‌‌خواهید از این‌ گروه‌ها مالیات بگیرید، مخالفت‌ها شدید می‌شود. این افراد در گروه‌هایی هستند که در دولت‌های گذشته مخصوصا صاحب کرسی و رانت و لابی بوده‌اند. قطعا این افراد از طرق مختلف اجازه نخواهند داد چنین مالیاتی عملیاتی شود؛ مخصوصا در دولت گذشته که اقشار پر درآمد جامعه از اصلی‌ترین حامیان دولت یازدهم و دوازدهم، بوده‌اند. پزشکان و وکلا هم در همین دسته قرار می‌گیرند که هم فرار مالیاتی دارند و هم ثروت زیادی. اولین گروه مخالف در این موضوع، صاحبان قدرت و ثروت هستند که اتفاقا پر نفوذ هستند و لابی دارند.
وی یادآور شد: با این نرخی که الان در بودجه اعلام شده و با توجه به لیستی که منتشر شده، سالیانه حدودا بین پنج تا هشت هزار میلیارد تومان می‌توان انتظار درآمد مالیاتی دولت فقط از خودروهای لوکس باشد. همچنین میزان مالیاتی که در حداقل ارزش مسکن وجود دارد بین ۳۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان سالانه در بحث مسکن تخمین زده می‌شود. مجموعا در سال اول با توجه به حداقل‌های اعلام شده بین ۴۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی می‌توان از همین دو نوع مالیات برای دولت در نظر گرفت.
به گفته این کارشناس، در حال حاضر این مالیات بیشتر حالت تنظیمی دارد تا احتکار خودرو و بحث سرمایه‌گذاری و سوداگری را در بازار کنترل کند، به همین جهت نمی‌توان به خاطر کم بودن درآمدش از آن چشم پوشی کرد. نیاز است که برای رسیدن به یک منابع درآمدی پایدار که همان مالیات است از یک جایی شروع شود.