kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۶۹۵
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۹
برای مقابله با کرونا

مصرف «ویتامین D» علی‌رغم دریافت 2 دُز واکسن کرونا ضروری است (سلامت)

 

محقق برجسته ایرانی و عضو فرهنگستان علوم پزشکی با ‌اشاره به اثربخشی ویتامین D در مقابله بدن انسان با کرونا، گفت: نتیجه آخرین پژوهش‌های ما نشان می‌دهد مبتلایان به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه ویتامین دی زیر ۲۰ دارند.
پرفسور سید حمید سجادی در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا وسیما، افزود: نتیجه تحقیقات روی چهار هزار بیمار که در مدت ۹ سال ویتامین دی مصرف کردند نشان داد، در صورت ابتلای این افراد به کرونا با میزان ویتامین دی بین ۴۰ تا ۱۰۰ نیاز به بستری نیست و همانند یک سرماخوردگی بعد از دوهفته در منزل درمان می‌شوند.
عملکرد ویتامین دی
در بیماران کرونا
عضو سابق هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با تشریح عملکرد ویتامین دی در پیشگیری از کرونا گفت: ویتامین دی نرمال بین ۳۰ تا ۱۲۰ است، ما بیش از چهار هزار بیمار داشتیم که در مدت ۹ سال از ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۹ ویتامین دی مصرف کردند و تا قبل از بیماری کرونا (کووید ۱۹) حتی می‌گفتند، ما سرما نمی‌خوریم.
سجادی درباره تحقیقات انجام شده درباره آثار مصرف ویتامین دی در مقابله با بیماری کرونا، افزود: بیماران ما که سرفه داشتند و آزمایش کرونای آنها نیز مثبت بود، بستری نشدند، همچنین حدود چهل بیمار تحت نظر من نیز که کرونا گرفتند نیازمند به بستری نشدند چرا که ویتامین دی بالای ۴۰ داشتند.
این محقق برجسته ایرانی که در دانشگاه‌های معتبر خارجی فعالیت دارد، با بیان اینکه ویتامین دی یک هورمون است، گفت: گلبول‌های سفید برای اینکه سیتوکین ترشح کنند باید ویتامین دی به میزان لازم در بدن باشد، اهمیت این ویتامین در ده تا ۱۵ سال گذشته برای بیماری‌های عفونی و انعقاد خون بیشتر مورد توجه قرار گرفت چرا که ویتامین دی تا به اندازه کافی به گلبول‌های سفید نچسبد نمی‌داند تا چه اندازه سیتوکین ترشح کند.
کمبود ویتامین دی سبب
طوفان سیتوکین و درگیری ریه‌ها می‌شود
سجادی خاطر نشان کرد: در یک‌سری از ویروس‌ها مثل ایدز اگر ویتامین دی کم باشد سیتوکین کم ترشح می‌شود یعنی ایمنی پایین می‌آید در حالی‌که در بیماری‌های تنفسی، سیتوکین شروع به ترشح می‌کند و وقتی ویتامین دی پایین باشد نمی‌داند کجا گلبول سفید ایست کند، لذا این قدر ترشح می‌کند که طوفان سیتوکین راه میاندازد در این طوفان است که ریه درگیر می‌شود و بیمار فوت می‌کند و نتیجه اینکه کسی از ویروس کووید ۱۹ نمی‌میرد گلبول‌های سفید بدن خود ماست که ما را می‌کشد.
عضو فرهنگستان علوم پزشکی، دو علت مرگ در کرونا را طوفان سیتوکین‌ها و انعقاد خون عنوان کرد و گفت: لخته خونی که در مغز و قلب پیش می‌آید یا طوفان سیتوکین‌ها در ریه به علت کمبود ویتامین دی است، چرا که هر دو مورد گیرنده ویتامین دی دارند که صد درصد نیاز است، مثال واضح اینکه مثلا اگر انسولین نداشته باشید دیابت می‌گیرید، ویتامین دی پایین باشد انعقاد خون و طوفان سیتوکین‌ها در مبتلایان به کووید ۱۹ داریم.
ویتامین دی
همچون واکسن عمل می‌کند
سجادی با تاکید بر اینکه ویتامین دی کاری مثل واکسن می‌کند، گفت: اگر ویتامین دی زیر ۲۰ باشد واکسن هم بزنند igg بالا نمی‌رود برای همین کسانی که واکسن هم میزنند باز هم کووید می‌گیرند.
این استاد برجسته ایرانی درباره میزان مورد نیاز ویتامین دی بدن، گفت: هر فرد باید به میزان ۱۰۰ واحد ضربدر وزن خود در روز ویتامین دی مصرف کند و حتما سالی یکبار ویتامین دی خود را چک کند و حتما قبل از آزمایش هفت تا ده روز ویتامین دی مصرف نکرده باشد.
پرفسور سجادی درباره منابع ویتامین دی، گفت: متاسفانه مواد غذایی دارای ویتامین دی کم هستند و منبع تامین اصلی ویتامین دی آفتاب است، در زندگی شهر نشینی امروزه تامین ویتامین دی با آفتاب امکان آن کم است، ضمن اینکه مواد افزودنی و کنسروی غذا‌های آماده نیز از جذب ویتامین دی می‌کاهد، لذا مصرف قرص‌های ویتامین دی با فرمول عنوان شده (وزن ضربدر ۱۰۰ در هر روز) برای تامین این ویتامین مورد نیاز بدن ضروری است.
تاکید بر فناوری صحیح واکسن برکت
عضو فرهنگستان علوم پزشکی کشور، درباره واکسن‌های کرونا نیز گفت: ما دو واکسن داریم که طبق تعریف واکسن است یعنی از طریق ویروس ضعیف یا کشته شده به داخل بدن انسان یا حیوان گلبول سفید آن را شناسایی کند و آنتی‌بادی بسازند این تعریف شامل سینوفارم چین و برکت می‌شود که برمبنای تعریف واکسن هستند.
پرفسور سجادی افزود: یک سری تزریق اطلاعات ژنتیک نیز داریم که اسم آن را واکسن گذاشتیم! مثل فایزر، مدرنا، استرازنکا یا جانسون ‌اند جانسون که بر مبنای DNA هستند، می‌دانیم که آنها تولید آنتی‌بادی می‌کنند مرگ ومیر را کم می‌کنند ولیکن وقتی واکسن برکت و سیوفارم را مقایسه کردند ایمنی آنها کمتر از آن‌ها نیست، اما تبلیغات برای آن واکسن‌ها وحشتناک است لذا کسانی که تحت تاثیر تبلیغات هستند با اینکه سینوفارم و برکت زده‌اند باز دنبال فایزر هم هستند!
این استاد برجسته پزشکی تاکید کرد: تزریق فایزر بعد از واکسن‌های دیگر در بروشور‌های جدید آنکه دو هفته قبل آمده عنوان کرده که اگر واکسن دیگری زده‌اید دنبال واکسن‌های دیگر
نباشند.
تاثیر متقابل ویتامین دی
و تزریق واکسن کرونا
عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران گفت: اگر ویتامین دی کسی پایین باشد ممکن است ایمنی ایجاد نشده باشد، لذا بعد از دوماه از تزریق واکسن اگر
آی جی جی مثبت بود ایمنی ایجاد شده و چیز دیگری لازم نیست اگر ایمنی پایین باشد فایزر هم بزنند فایده‌ای ندارد لذا اول باید ویتامین دی بدن را افزایش داد.
دکتر سجادی تاکید کرد: اگر ویتامین دی شما بالای ۴۰ باشد کووید هم بگیرید یکی دوهفته مثل سرماخوردگی بروز می‌کند، اما اگر زیر ۲۰ باشد به بستری می‌کشد.
وی گفت: تحقیقات ما در ۱۵ تا ۱۶ مقاله دیگر تایید شد، در ۱۸ ماه گذشته به چندین بخش مراقبت ویژه در ایران و بخش کرونا سر زدم و در هیچ کجا ویتامین دی چک نمی‌شد لذا از مردم درخواست دارم ویتامین دی خود و خانواده خود را چک کنند ویا اگر عزیزی از خانواده آن‌ها بستری شد حتما از پزشک درخواست چک کردن میزان ویتامین دی بیمار را طلب کنند.