kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۶۹۳
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۹

تلویزیون‌های گران‌قیمت و حساس امروزی را چطور بدون صدمه دیدن تمیز کنیم؟ (مهارت زندگی)

 

تلویزیون‌های امروزی (LCD,LED,OLED,PLASMA) علاوه ‌بر کیفیت و مزیت‌های بالایی که دارند، دارای حساسیت‌های ظریفی هستند که باعث می‌شود مصرف‌کننده برای حفظ طول عمر دستگاه آنها را رعایت کند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، یکی از این حساسیت‌ها تمیز کردن تلویزیون است که با کوچکترین خدشه و فشار اضافی باعث خرابی پیکسل‌ها و [...]تلویزیون‌های امروزی (LCD,LED,OLED,PLASMA) علاوه‌بر کیفیت و مزیت‌های بالایی که دارند، دارای حساسیت‌های ظریفی هستند که باعث می‌شود مصرف‌کننده برای حفظ طول عمر دستگاه آنها را رعایت کند. یکی از این حساسیت‌ها تمیز کردن تلویزیون است که با کوچکترین خدشه و فشار اضافی باعث خرابی پیکسل‌ها و در بعضی موارد خرابی کامل نمایشگر می‌شود.
قصد داریم شما را با نحوه صحیح تمیز کردن صفحه نمایشگر تلویزیون آشنا کنیم.
قبل از تمیز کردن تلویزیون آن را خاموش کنید
قبل از اینکه بخواهید تلویزیون خود را تمیز کنید باید آن را خاموش کنید، بعد از خاموش کردن تلویزیون آن را به مدت ۱۵ دقیقه رها کنید تا دستگاه خنک شود (اگر دستگاه داغ باشد به صفحه نمایش آسیب می‌زند). علاوه ‌بر این وقتی تلویزیون خاموش است شما یک تصویر کاملا سیاه دارید که باعث می‌شود لک‌ها و گرد و غبار را بهتر مشاهده کنید.
بهترین روش برای تمیز کردن صفحه تلویزیون
ابتدا هر چیزی که باعث مخدوش شدن صفحه نمایشگر می‌شود را باید برطرف کنیم و برای این کار از دستمال میکروفیبر (مخصوص پاک کردن صفحه نمایشگر) استفاده می‌کنیم. پیشنهاد ما به شما این است که دفترچه راهنمای تلویزیون خود را مطالعه کنید تا با روش صحیح پاک کردن تلویزیون خود آشنا شوید، زیرا شرکت‌های تلویزیونی یک برند خاص را برای پاک کردن صفحه نمایشگر خود توصیه می‌کنند.
در اغلب موارد، شما می‌توانید از پاک‌کننده‌های تمیز‌کننده ال‌سی‌دی روی صفحه نمایش استفاده کنید. ابتدا مقدار کمی از محلول تمیز‌کننده صفحه نمایشگر را روی دستمال میکروفیبر اسپری کنید و به آرامی آن را به صورت دایره‌ای روی صفحه نمایش کشیده تا تمام صفحه تمیز و خشک شود. حتی اگر لک‌های موجود بر روی صفحه نمایش از بین نرفت، شما نباید فشار زیادی بر روی صفحه نمایشگر وارد کنید، فقط لازم است چند اسپری کوچک دیگر برای از بین بردن لکه‌های موجود استفاده کنید. به یاد داشته باشید هرگز نباید محلول پاک‌کننده را به صورت مستقیم بر روی نمایشگر اسپری کنید، زیرا ممکن است به پوشش‌های ظریف انعکاسی نمایشگر آسیب رساند. همچنین نباید از دستمال کاغذی و پارچه‌های زبر و خشک استفاده کنید، زیرا باعث مخدوش شدن صفحه نمایشگر می‌شود.
استفاده از آب
به جای محلول پاک‌کننده
استفاده از آب شاید جایگزین مناسبی برای محلول پاک‌کننده نباشد و فقط
گرد و غبار را از صفحه نمایشگر پاک کند، ولی می‌توان در بعضی مواقع از اسپری آب مقطر بر روی دستمال میکروفیبر استفاده کرد. توصیه این است که از محلول پاک‌کننده مخصوص استفاده کنید، چون در این محلول از موادی استفاده می‌شود که باعث افزایش طول عمر صفحه نمایشگر می‌شود.
روش‌های دیگر
برای تمیز کردن صفحه تلویزیون
یک راه‌حل جالب برای تمیز کردن تلویزیون استفاده از محلول سرکه و آب (یک پیمانه سرکه و یک پیمانه آب) است که برای تمیز کردن صفحه نمایشگر بسیار کثیف استفاده می‌شود. با این حال این روش به عنوان آخرین راه‌ حل مورد استفاده قرار می‌گیرد.
استفاده نادرست
از مواد پاک‌کننده شیشه
تصور نادرست اغلب مردم این است که می‌توانند به جای پاک‌کننده مخصوص صفحه نمایشگر از مواد پاک‌کننده شیشه استفاده کنند و اغلب به علت در دسترس بودن این مواد از آن استفاده می‌کنند. در واقع این مواد حاوی آمونیاک، الکل، استون یا اتیل کلرید می‌باشد که باعث آسیب دیدن لایه ضد لک بر روی صفحه نمایشگر می‌شود. استفاده مداوم از این مواد باعث کاهش کیفیت تصویر نمایشگر می‌شود و طول عمر تلویزیون شما را کم می‌کند.
استفاده نادرست از الکل و استون
استفاده از محلول‌هایی که حاوی الکل و استون هستند روش مناسبی برای پاک کردن صفحه نمایش نمی‌باشند، زیرا الکل به مرور باعث مات و کدر شدن نمایشگر شده و این امر باعث از بین بردن پوشش صفحه تلویزیون می‌شود.
راه‌حل پاک کردن کنترل تلویزیون
کنترل تلویزیون مانند تلفن خانگی در دسترس تمام اعضای خانواده بوده و این امر باعث کثیف شدن آن می‌شود. یکی از راه‌حل‌های رایج در پاک کردن آن استفاده از جاروبرقی می‌باشد که به وسیله آن می‌توانید گرد و غبار در گوشه و کنار دستگاه خود را به راحتی و به صورت خشک از بین ببرید. یک روش دیگر این است که انگشتان خود را لای دستمال مرطوب قرار داده و به آرامی مابین کلید‌های کنترل بکشید.
شاید شما هم جزو آن دسته افرادی باشید که با خواندن این مطلب متوجه شوید به علت عدم آگاهی قبلی، تا به حال شیوه‌ اشتباهی در تمیز کردن تلویزیون داشتید.
تلویزیون شما از هر برند، مدل و قیمتی که باشد فرقی نمی‌کند، زیرا هر از چند گاهی نیاز به گردگیری و تمیز کردن دارد تا از خاک‌های انباشته شده روی آن و اثر انگشت کودکان نجات پیدا کند. ممکن است با خودتان تصور کنید که تمیز کردن تلویزیون که خیلی راحت است: یک دستمال تمیز برمی‌دارید و تلویزیون را تمیز می‌کنید. به همین راحتی! اما متاسفانه قضیه به همین سادگی‌ها هم نیست. شما می‌توانید هنوز هم ‌اشتباهاتی را در نحوه تمیز کردن تلویزیون داشته
باشید.
برای پرهیز از این‌اشتباهات رایج در هنگام تمیز کردن تلویزیون، خوب است اول با آنها آشنایی پیدا کنید تا ببینید شما هم این کار‌ها را انجام می‌دادید یا نه.
۱- اسکاچ و ابر
آیا از دستمال، ابر و اسکاچ معمولی یا استاندارد برای تمیز کردن تلویزیون خود استفاده می‌کنید؟ اگر این طور است، بهتر است دیگر از این نوع دستمال‌ها استفاده نکنید و به جای آن، تلویزیون خود را با دستمال‌های میکروفیبر تمیز کنید. این دستمال‌ها مخصوص پاک کردن خاک و کثیفی از شیشه، صفحه نمایش، موبایل و لنز دوربین طراحی شده‌اند. بزرگ‌ترین مزیت دستمال‌های میکروفیبر این است که هیچ لکه یا خراشی روی نمایشگر تلویزیون به‌جا نمی‌گذارند.
۲- مایعات
مایعات می‌تواند آسیب جدی به تلویزیون‌های LCD، LED، پلاسما یا انواع نمایشگر‌های جدید دیگر بزند؛ مخصوصا اگر مایع پاک‌کننده‌ای که استفاده می‌کنید حاوی آمونیاک، الکل یا استون باشد. بهترین کار این است که صفحه نمایش را با یک دستمال میکروفیبر خشک تمیز کنید. روی لکه‌های چرب اثر انگشت چند بار دستمال بکشید تا به چشم مشاهده کنید که تقریبا فورا ناپدید می‌شوند. اگر لکه‌ها پاک نشدند و همچنان سرسختانه سر جای خود باقی مانده‌اند، از یک ماده پاک‌کننده که مخصوص صفحه نمایش تلویزیون، موبایل و مانتیور کامپیوتر است استفاده کنید.
۳- اسپری کردن
آیا از آن دسته افرادی هستید که عادت دارید مواد پاک‌کننده را به طور مستقیم روی صفحه اسپری کنید؟ اگر این طور است، به شما توصیه می‌کنیم این عادت خود را از همین حالا کنار بگذارید. تلویزیون‌های قدیمی اغلب می‌توانستند کمی آب را تحمل کنند، زیرا یک لایه شیشه‌ای روی آنها بود. اما از اسپری کردن مستقیم مواد شوینده به نمایشگر‌های امروزی جدا باید پرهیز کنید. در عوض، روی یک دستمال میکروفیبر پاک‌کننده اسپری کنید و آن را به همه جای صفحه نمایش بمالید تا لکه‌ها پاک شوند. اگر به طور مستقیم مایعات را روی نمایشگر تلویزیون خود اسپری کنید، احتمال دارد مایع به داخل تلویزیون نفوذ کند و باعث آسیب جدی به آن شود.
۴- کنترل از راه دور
کنترل از راه دور نیز هر از چند گاهی باید تمیز شود. باکتری‌های بسیاری روی کنترل تلویزیون تجمع می‌یابند. از دستمال‌های پاک‌کننده و ضدعفونی‌کننده استفاده کنید، اما قبل از هر چی باید باتری‌های کنترل تلویزیون را در بیاورید، زیرا رطوبت دستمال‌ها می‌تواند روی باتری تاثیر منفی بگذارد.
۵- بلندگو
بیشتر تلویزیون‌های امروزی بلندگو‌های داخلی دارند. بلندگو‌ها هم باید مثل خود تلویزیون تمیز شوند. این قسمت از تلویزیون را نباید با دستمال مرطوب یا نمدار پاک کرد، زیرا مایعات می‌تواند به داخل نشت پیدا کند و به تلویزیون و بلندگو آسیب برساند. از یک دستگاه غبارروب یا جاروبرقی برای از بین بردن گرد و خاک و همه کثیفی‌های نشسته روی بلندگوی تلویزیون استفاده کنید.